Äidin vastuu pienen lapsen tekemisistä
Olemme tässä ystäväni kanssa pohtineet teekupin ääressä vastuu kysymyksiä ja ajattelimme kysyä teidän mielipidettä seuraavaan fiktiiviseen tapahtumaan (sillä olemme hieman eri mieltä:).
Eli olet esim. alle 3-vuotiaan lapsesi kanssa puistossa ja toinen noin samanikäinen lapsi tulee ja huitaisee tahallisesti lastasi lapiolla päähän. Tietenkin ikänsä vuoksi ilman ymmärrystä seurauksesta jolloin lasta ei voi syyttää, mutta tämänvuoksi lapsesi suusta tulee verta mikä sotkee juuri ostetun 130euron haalarin. Onko toisen lapsen äiti vastuussa tapahtumasta ja korvausvelvollinen haalarista? Verihän tunnetusti ei lähde millään pois.
Tapahtuma on siis fiktiivinen ja otsikko ehkä hieman vahva (jotta saisimme edes jonkun avaamaan kysymyksen) mutta mitä olette mieltä?
Entä jos lapset olisivat hiukan vanhempia muuttaisiko asiaa?
Kommentit (8)
Veri lähtee vaatteista tavallisella saippualla ja/tai oliiviöljy-/sappisaippualla
kun heti huuhtelee kylmällä vedellä.
Muuten minusta jos oikeasti menee pilalle, on korvausvelvollisuus, mutta se, että ulkohaalarissa on himmeä tahra, ei vielä ole pilallaolemista.
jos lähtee 3-vuotiaan kanssa hiekkikselle sellaisissa vaatteissa, joita ei saa sotkea.
Mikä on hiukan vanhempi lapsi? Ehkä 6-7-vuotiailla alkaisi jo olla korvausvelvollisuus, pitäisi olla käsitys siitä, ettei saa hutkia toisia.
että veri kyllä lähtee hyvinkin, kunhan vaatteen pesee kylmässä mahdollisimman pian.
Noin pienellä mä kyllä ehkä kokisin, että vanhempi on vastuussa lastensa tekemisistä. Toisaalta tuossa tilanteessa voimakas verenvuoto nenästä ei ole mitenkään tyypillinen ja odotettavat lopputulos, joten siksi mielestäni ei voi täysin äitiäkään syyttää, ettei tämä osannut ennakoida, että 3 v:n huitaisusta toinen saa voimakkaan nenäverenvuodon. Eli minusta vanhemmat ovat vastuussa pienten tekemisistä siltä osin, kuin tapahtuma ja sen seuraus on jokseenkin ennakoitavissa.
t. eräs lapsena nenäverenvuodosta kärsinyt ja aika monet vaatteet vereen sotkenut
ajatellen ihan omalle kohdalle: jos minun lastani joku huitaisisi niin en kyllä edes vaatisi toisen lapsen äitiä korvaamaan pukua. itse 3 lapsen 5-, 3- ja 1-vuotiaat äitinä tiedän että lasten kanssa koheltaessa tapahtuu ja sattuu. itsellä tämmöset ajatukset :)
Vahinkoja sattuu, vaatteita ja leluja menee välillä pilalle. Siihen pitää varautua itse kunkin.
Jos teet rikosilmoituksen ja tuomio käsittää vaatteiden korvaamisen, sitten se toinen on velvollinen. Mutta harvoin aikuisten oikeissa rikoksissakaan vaatteita korvataan. Ota niille vaatteille oma kotivakuutus jos ne ovat sijoituskohteita. Ja veren saa pois, sappisaippualla esimerkiksi.
Muuten lähtee. Ensin voi liottaa kylmässä vedessä, sen jälkeen ihan normaalisti pesukoneeseen. Meillä käytetään kaupan halvinta pyykkipulveria (Rainbow) ja kyllä on kaikki veritahrat lähteneet veks, jopa ilman etukäteisliotusta.
Näin ot, en osaa sanoa tuohon vastuukysymykseen. Kotivakuutukseen luulis menevän, jos perheellä semmoinen on.