Nyt on talousasiat pahasti
Minulla on hyvä koulutus, mutta alallani ei ole töitä. Olen tehnyt määräaikaisia töitä ja ollut työttömänä. Nyt tuli työttömyyspäivät siihen pisteeseen, että olisi tarveharkintaisen ttkorvauksen paikka. En kuitenkaan saa tarveharkintaista työttömyyskorvausta, koska siihen vaikuttaa mieheni " huimat" tulot (1800¿/kk-verot). Meillä menee asumiseen ja miehen työssäkäymiseen kuukaudessa suurin osa tuloista. Nyt käteen tulee jäämään vain 179¿ (asumisen ja työmatkojen jälkeen). Miehen työhön ei luonnollisesti ruoka kuulu.
Millä ihmeellä me tullaan toimeen? Lapsi saa tietysti lapsilisää, mutta sillä ostetaan hänellä vaatteet ja muut hoitotarvikkeet. Vaunut yms ollaan jo myyty ja nyt on toinen lapsi tulossa. Miten tällaiseen jamaan voi ihmiset joutua? Sossussa vaan täti oli pahoillaa ja pudisteli päätään, että ollaan väliinputoajia. Mitä meille nyt tapahtuu?
Kommentit (18)
Jos ette sitä saa niin asutteko liian leveästi?
Eli mun tulot tippuu tonnin.. Miehellä kans tuollanen vajaan parintonnin palkka. tosin meitä on 5 henkeä että se voi kyllä vaikuttaa jotenki.. Oon luullu että kyllä me ainakin asumistukea sitte saadaan..
No ei voi sitte mitää. sit vaan 9kk ikänen hoitoon 53 vuotiaiden sisarusten kanssa :,(
lainata keneltäkään? Varmaan selvittäisin ton sossuasian vielä.
Kopio kelan sivulta.
Työtön
Jos hakijalle on maksettu vanhempainpäivärahakautta edeltäneen 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, koulutustukea tai työllistämistukea työelämävalmennukseen, hänen päivärahansa on vähintään 86 prosenttia maksetun etuuden määrästä. Jos työttömyysetuuteen tai koulutustukeen on sisältynyt korotettu ansio-osa, sitä ei huomioida päivärahaa laskettaessa.
" Tiedän, mutta tuokin pätee vain 180 ensimmäistä päivää ansiosidonnaisen jälkeen, eli ei koske enää minua :("
alle 3-vuotias lapsi, joka ei ole kunnallisessa hoidossa. Kantsii ehkä käydä myös kelalta kysymässä, saatko äitiyspäivärahan minkä mukaan, palkkatulojen vai minkä.
Paremmin tulisi toimeen, jos vanhemmat asuvat eri osoitteissa. Hyvin tuntuu yksinhuoltajilla taloudellisesti pyyhkivän. Toista se on, kun perhettä yritetään kasassa pitää. Turha mennä luukulle ruinaamaan yhtään mitään, kun puoliso tienaa tuon huimat 1800e.
Vierailija:
Paremmin tulisi toimeen, jos vanhemmat asuvat eri osoitteissa. Hyvin tuntuu yksinhuoltajilla taloudellisesti pyyhkivän. Toista se on, kun perhettä yritetään kasassa pitää. Turha mennä luukulle ruinaamaan yhtään mitään, kun puoliso tienaa tuon huimat 1800e.
työttömyyspäivärahan ansio-osaa ei oteta huomioon. Eli ei voida laskea äitiyspäivärahan määrää ansiosidonnaisesta päivärahasta.
Vierailija:
Toi ei voi olla totta, koska liiton päivien jälkeen maksetaan työmarkkinatukea, eikä peruspäivärahaa.
Jos työttömyysetuuteen tai koulutustukeen on sisältynyt korotettu ansio-osa, sitä ei huomioida päivärahaa laskettaessa. Sanotaan kelan sivulla. Sittenhän sulle on laskettu ä-raha väärinperustein.
-olet oikeutettu kotihoidontukeen siihen asti, kun lapsi täyttää 3 vuotta, jos lapsi/lapset hoidetaan kotona
Olet tainnut ymmärtää väärin tuon kotihoidontuen. Jos saat työttömyyskorvausta, on sama haetko pelkkää työttömyyskorvausta vai työttömyyskorvausta JA kotihoidontukea, koska kotihoidontuen osuus vähennetään työttömyyskorvauksesta. Nyt kun et saa työttömyyskorvausta, on sulla oikeus kotihoidontukeen kunnes lapsi täyttää 3.
laskin kelan laskurilla et saisit noin 20 ekeä per päivä työmarkkinatukea. minäkin saisin pientä työmarkkinatukea jos olisin työtön. mieheni palkka on 2400 ekä kuussa.
lisäksi saisitte asumistukea.
olenko käsittänyt jotain väärin.
Itse en ole senttiäkään sossusta saanut, kun tulot jääneet aina yli sen rajan, mulla tuloja 460 peruspäiväraha+elarit (minimi) 240 ja lapsilisät. Niillä pitää kk elää ja laskut maksaa.
miehesi saanee käteen noin 1400 ¿/kk. Siihen päälle 100 Euroa lapsilisää ja sitten sun kht eli 350. Yhteensä 1750! Sillä teidän täytyy pystyä elämään. Työmatkoihin ja asuntoon ei voi mennä melkein 1600 Euroa/kk. Paljonko teidän vuokra on? Ja vaikka oletettaisiin, että et ole huomannut hakea kht:a, niin silti teillä on 1500 Euroa/kk. Kyllä tuolla on kolmihenkisen perheen elettävä! Elämä on niukkaa ja asuntokaan ei luksusta, mutta kyllä tuolla elää.
Minun mielestä voit palata kotihoidontuelle. Itsekin olin välillä kuukauden ilman tukia opiskelun vuoksi. Itse mietin juuri mitä tahansa " joulutöitä" .