Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä AV-mammoille ajattelun aihetta!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei todellakaan saisi olla! Jos joskus saan pojan, annan hänen "tyttöillä" niin paljon kuin sielu sietää. Saavathan tyttärenikin remuta poikien lailla.

Vierailija
2/11 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..on vain pari vaaleanpunaista vaatetta. Loput on mustaa punaista ruskeaa violettia tai tummansinistä.

Ekaluokkalainen tyttö taasen on viimeaikoina valinnut kaupasta itselleen mieluiten mustia vaatteita. ..ehkä koska äitikin pitää mieluiten mustia.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan ne väri olla toisepäin.

Vierailija
4/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan ne väri olla toisepäin.

Vierailija
5/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa hämähäkkimiespuvussa, ei suostunut mitään muuta vetämään päälleen. Aikani tappelin lapsen kanssa ja sit annoin periksi kun poika kerta toisensa jälkeen kiskoi asun päälleen. Ajattelin että perkele olkoon sitten, kaipa se joskus sen riisuu ja mitä väliä oikeastaan on jos jollakulla päiväkodissa on hämähäkkimiesasu. Onhan siellä monenlaisia muitakin vaatteita, pääkallokuvioisia paitoja jne.

Mut ei, se ei käyny. Päiväkodin tätien mielestä se oli NAAMIAISASU, eikä sellaisessa voi tulla päiväkotiin. Itse asiassa moni tyttö oli pukeutunut kuin prinsessa, oli paljettimekkoa ja toppia, ja kun kysyin siitä, se on kuulemma ERI ASIA, tytöille prinsessajutut pitää sallia, selitti yks lastenhoitaja.

Ihan silkkaa ilkeyttäni kysyin, että voisivatko perustella paremmin, että jos tyttö voi olla prinsessamainen, miksi poika ei sitten voi pukeutua hämähäkkimiesmäisesti. Koska periaatteessahan sillä asulla ja tavallisella collegeasulla ei ole suurtakaan eroa päiväkodin tätien kannalta. Mutta se ei käynyt, koska päiväkodin johtajan mielestä prinsessamaisuus on luonnollisempaa kuin hämähäkkimiesmäisyys. Kaikilla tytöillä on prinsessavaihe kuulemma. No, entäs hämähäkkimiesvaihe sitten, eikö pojilla saa olla sellaista?

En saanut vastauksia, mutta päiväkodin johtaja oli sitä mieltä, että jos en saa lastani kuriin ja normaaleja vaatteita hänelle päälle, hänen ei pidä tulla ollenkaan päiväkotiin.

No, tokihan ymmärsin että pohjimmiltaan asiassa oli kyse lapsen tietystä vaiheesta, aikuisen auktoriteetista jne. ja veikkaan ettei ole ainoa lapsi maailmassa, joka moisen elää, mutta nyt tästä tuli periaatekysymys ja minuun meni pieni piru. Juttu meni sen verran pitkälle että päädyttiin sitten johtajan kanssa päiväkodin sääntöjä tutkimaan eikä siellä muuten mikään kohta kieltänyt ns. teema-asuja.

Itsepäinen lapsi sai siis käydä vielä muutaman päivän hämähäkkimiesasussa hoidossa, kunnes itse kyllästyi ja antoi puvun minulle. Sen jälkeen ei moisia ongelmia ole ollut, mut se nyt ei ollut pääasia vaan tuo pieni kohta kiistassa siitä, mikä on millekin sukupuolelle sopivaa.

Vierailija
6/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa hämähäkkimiespuvussa, ei suostunut mitään muuta vetämään päälleen. Aikani tappelin lapsen kanssa ja sit annoin periksi kun poika kerta toisensa jälkeen kiskoi asun päälleen. Ajattelin että perkele olkoon sitten, kaipa se joskus sen riisuu ja mitä väliä oikeastaan on jos jollakulla päiväkodissa on hämähäkkimiesasu. Onhan siellä monenlaisia muitakin vaatteita, pääkallokuvioisia paitoja jne.

Mut ei, se ei käyny. Päiväkodin tätien mielestä se oli NAAMIAISASU, eikä sellaisessa voi tulla päiväkotiin. Itse asiassa moni tyttö oli pukeutunut kuin prinsessa, oli paljettimekkoa ja toppia, ja kun kysyin siitä, se on kuulemma ERI ASIA, tytöille prinsessajutut pitää sallia, selitti yks lastenhoitaja.

Ihan silkkaa ilkeyttäni kysyin, että voisivatko perustella paremmin, että jos tyttö voi olla prinsessamainen, miksi poika ei sitten voi pukeutua hämähäkkimiesmäisesti. Koska periaatteessahan sillä asulla ja tavallisella collegeasulla ei ole suurtakaan eroa päiväkodin tätien kannalta. Mutta se ei käynyt, koska päiväkodin johtajan mielestä prinsessamaisuus on luonnollisempaa kuin hämähäkkimiesmäisyys. Kaikilla tytöillä on prinsessavaihe kuulemma. No, entäs hämähäkkimiesvaihe sitten, eikö pojilla saa olla sellaista?

En saanut vastauksia, mutta päiväkodin johtaja oli sitä mieltä, että jos en saa lastani kuriin ja normaaleja vaatteita hänelle päälle, hänen ei pidä tulla ollenkaan päiväkotiin.

No, tokihan ymmärsin että pohjimmiltaan asiassa oli kyse lapsen tietystä vaiheesta, aikuisen auktoriteetista jne. ja veikkaan ettei ole ainoa lapsi maailmassa, joka moisen elää, mutta nyt tästä tuli periaatekysymys ja minuun meni pieni piru. Juttu meni sen verran pitkälle että päädyttiin sitten johtajan kanssa päiväkodin sääntöjä tutkimaan eikä siellä muuten mikään kohta kieltänyt ns. teema-asuja.

Itsepäinen lapsi sai siis käydä vielä muutaman päivän hämähäkkimiesasussa hoidossa, kunnes itse kyllästyi ja antoi puvun minulle. Sen jälkeen ei moisia ongelmia ole ollut, mut se nyt ei ollut pääasia vaan tuo pieni kohta kiistassa siitä, mikä on millekin sukupuolelle sopivaa.

En kestä tuollaista normittelua, mikä tehdään ilman mitään perusteita. Aika tökeröä päiväkodin johtajalta ja hoitajilta. Ymmärrän ettei lapsen pidä antaa tehdä kaikissa asioissa kuten hän tahtoo, mutta miten voi olla kellekään vaaraksi pukeutua spidermaniksi, sitä en ymmärrä. Lapsikin kuitenkin varmaan tajuaa ettei se ole sellainen arkiasu, jota esim. aikuisena käyttäisi töihin mennessään. ;) (Miksei, piristäisi ainakin kollegoiden päivää!)

Vierailija
7/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä tuollaista normittelua, mikä tehdään ilman mitään perusteita. Aika tökeröä päiväkodin johtajalta ja hoitajilta. Ymmärrän ettei lapsen pidä antaa tehdä kaikissa asioissa kuten hän tahtoo, mutta miten voi olla kellekään vaaraksi pukeutua spidermaniksi, sitä en ymmärrä. Lapsikin kuitenkin varmaan tajuaa ettei se ole sellainen arkiasu, jota esim. aikuisena käyttäisi töihin mennessään. ;) (Miksei, piristäisi ainakin kollegoiden päivää!)

Itse asiassa aikuisillehan tuo sallitaan, on kaiken näköistä punkkaria ja goottia (ok, jossain supersankariasussa harvemmin ketään näkee). Tietysti joillain työpaikoilla tuo ei käy, joko käytännön syistä tai uskottavuuden takia.

Mutta jos naamiaisasuja ei saa pitää arkena, sen pitää sisältää myös prinsessapuvut. Ja missäs niiden raja menee, mikä on normaali mekko ja mikä naamiaisasu?

Hienoa, että noita ajatuskuvioita ravistellaan. Ja se lehtijuttu oli täyttä asiaa. Kiusaamisen varjolla ei saa tasapäistää lapsia!

Vierailija
8/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä sen kanssa joka mainitsi että hengarit vois olla vaikka keltaisia ja punaisia...

mulla 2 poikaa ja 1 tyttö, usein kuulen että niin teillä olikin kaikki tyttöjä... (vaatteiden väreistä pääteltyä?)

Vierailija
9/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämähäkkimiehen äiti on aivan ihana! totta, tytötkin saavat tulla mitä hienommissa prinsessa asuissa päiväkotiin. Ja mitä haittaa siitä on kenellekään että lapsi saa olla lapsi? Pienet hämähäkkimiehet kunniaan!

T.päiväkodin täti

Vierailija
10/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imee sen värikoodin? Olen aina inhonnut sitä, "pojille sinistä ja muita tummia" - värejä ajattelua. Puin poikani pienestä pitäen keltaiseen, punaiseen ja oranssiin. Isänsä myös pitää värikkäitä vaatteita (esim. paitaa, jossa vaaleanpunaisia ja oransseja raitoja). Kuitenkin noin komevuotiaina ovat alkaneet karsastaa "tyttö"-värejä ja kouluikäisinä oisivat mieluummin kuolleet kun vetäneet punaista paitaa päälleen. Olen haastatellut, että onko kaverit koulussa huomautelleet tms. mutta kuulemma ei, eivätkä kaverit olekaan niin ehdottomia kuin nämä meidän pojat (olen nähnyt heillä useasti keltaista ja punaistakin päällään).

Tyttöni on saanut vuosien varrella vaaleanpunaisia vaatteita kaapillisen lahjaksi sukulaisilta, mutta olen hänelle poikienkin vanhoja vaatteita tarjonnut (niitä sinisiä ja tummanvihreitä, joita oli pakko hankkia, kun muut ei kelvanneet enää...)Mutta ehdoton ei hänelläkin. Ja minä pidän tummanvihreästä, ruskeasta ja sinisestä itselläni, mutta hänen tuomionsa on aina ollut "äiti, sä käytät vaan rumia poikavärejä".

Vierailija
11/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sitten joku viisaampi osaa sanoa onko väreillä joku biologinen merkitys, joka tajutaan tiedostamatta jo lapsena. Luonnossa vaan taitaa useammin olla ne koiraat, jotka "vaatteilla" koreilee ja lapset nyt ei ole vielä ihan soidiniässä. :D

Kaikki muukin ympäristö vaikuttaa kuin koti ja oma perhe. Johan sen näkee vaatekaupassa että vaaleanpunaista on hirveästi tarjolla.. Ja samaten moni pukee lapsensa noitten stereotyyppien mukaisesti, joten kai lapset katsovat muita lapsia ja tajuavat siitä olevansa "erilaisia". Minä en ole koskaan (edes lapsena) tykännyt vaaleanpunaisesta, siskoni taas on ollut aina pinkin perään, lapsesta aikuiseksi (vaikka meillä värit ja vaatteet oli nimenomaan niitä unisex-retroja). Että kai lapsilla on myös niitä mieltymyksiä, ei kait ole kiellettyä pitää niistä perinteisistä tyttöjen/poikien väreistäkään. :)