Voiko yrittäjä päättää vapaasti milloin siirtyy eläkkeelle?
Päättää tehdä töitä vaikkapa 70-vuotiaaksi? Onko ihan itse päätettävissä?
Kommentit (3)
tietyssä iässä. Mun appi teki töitä vielä 86 v iässä 4 tuntia päivässä, lopetti vasta viikkoa ennen kuolemaansa.
mutta virallisen eläkeiän jälkeen alkaa vasta saamaan eläkettä, niin työntekijä kuin yrittäjä. Yrittäjillä (ja myös työntekijöillä) saattaa olla yksityisiä eläkkeitä, joiden alkamisajan voi itse määrittää, ja sillon alkaa saamaan tietyn ajan eläkettä kuukausittain. Mutta se virallien valtiolta maksettava eläke alkaa aina virallisen eläkeiän jälkeen.
Ja töitää voi ja saa tehdä niin kauan kun haluaa, vaikka satavuotiaaksi. Usein työnantaja ei vain halua kovin iäkkäitä työntekijöitä, joten pakko ei ole työnantajan lisäaikaa tarjota työelämässä. Yrittäjää saa tietenkin halutessaan omaa yritystä pyörittää vaikka satavuotiaaksi.
kuin virallinen eläkeikä? Ei kenenkään ole pakko jäädä eläkkeelle ts monet tekee vielä eläkkeelläkin töitä. Eli voit huoletta painaa vielä seitsenkymppisenäkin, jos kunto antaa periksi. Aikaisemmin kuin virallinen eläkeikä eli oikein voi jäädä tai ainakaan ei löydy eläkkeen maksajaa.