Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityöihmiset, neulonta.

Vierailija
28.08.2011 |

Missä ajassa noin _suurinpiirtein_ lastenhoidon ja töiden ym ohella (eli lähinnä vain iltaisin/viikonloppuisin) kudot aikuisen L-kokoisen villapaidan?

Mulla 7 veljestä lankaa tämä neule. Olen kutonut montakin villapuseroa, mutta en ole koskaan tehnyt sitä yhtämittaa valmiiksi, oon tehnyt välissä muita juttuja, siksi en ole koskaan mitannut ajan tarvetta.

Saako (kohtuullisen kokenut neuloja) sen kuukaudessa valmiiksi, mitä arvelette?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole niin ihan varmasti saat kuukaudessa valmiiksi. Tai riippuu tietty sun nopeudesta.

Itsellä päiväkoti-ikäiset lapset, päivät töissä ja lasten nukuttua suoritan yliopistoon verkko-opintoja. Mulla valmistuu villapaita noin kerran kuussa.

Vierailija
2/22 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilataisin kun lapset nukkumassa. Minulla tuohon menisi ehkä 4 iltaa mutta neulon siis todella paljon. 7-veljestä lanka on aika paksua ja nopeaa kudottavaa.

Yleensä kudon esim yhdet aikuisen sukat tai kahdet pienemmät sukat/ilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät olen työssä ja siellä ei ole mahdollista neuloa. En ole erityisen nopea neulomaan.

Vierailija
4/22 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi 3-4 iltaa hyvä arvio. Kuukauden pitäisi riittää hitaammallakin neulomistahdilla. Yleensähän töiden valmistumista viivyttävät enemmän ne ajat, kun työtä ei neulota;)

Vierailija
5/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te kyllä ihan mielettömän nopeita neulojia, jos 4 illassa valmistuu L-kokoinen villapaita (takakappaleessa 100s/krs ja neuleen kokonaispituus noin 70 cm)!

Olen luullut itseäni nopeaksi: olen neulonut elämässäni ainakin 100 villasukat ja tumput ja 20 villapaitaa eli paljon olen tehnyt, mutta en ikimaailmassa pystyisi 4 illassa neulomaan valmiiksi (edes vaikka ei lasketa prässäystä, ompelua jne).

No, en rupea kilpailemaan, mutta toivottavasti saan tämän synttärilahjaksi valmiiksi :)

(Miksi 7veljestä ei olisi laadukas? Mulla on oma villapaita siitä tehtynä kirjoneuletta ollut suunnilleen 10 vuotta paljon käytössä, eikä ole miksikään mennyt. Ainoa ongelma, että kirjoneuletta kun on, ei mahdu takin alle)

Vierailija
6/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että minkäpaksuista langasta & puikoilla kudot aikuisen sukkaparin yhdessä illassa? Ja sukanvarren pituus?

Vauhti kuulostaa niin käsittämättömältä, että pakko kysyä hieman speksejä oman "kutojaitsetuntoni" säilyttämiseksi.

ilataisin kun lapset nukkumassa. Minulla tuohon menisi ehkä 4 iltaa mutta neulon siis todella paljon. 7-veljestä lanka on aika paksua ja nopeaa kudottavaa.

Vierailija
7/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole muita neuleita samaan aikaan kesken, eli käytät ne vapaa-ajat just tohon neuleeseen.

Itselläni on monta sukkaa ja ties mitä samaan aikaan kesken ja teen sitten fiiliksen mukaan vuorotellen. :)

Vierailija
8/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Miksi 7veljestä ei olisi laadukas? Mulla on oma villapaita siitä tehtynä kirjoneuletta ollut suunnilleen 10 vuotta paljon käytössä, eikä ole miksikään mennyt. Ainoa ongelma, että kirjoneuletta kun on, ei mahdu takin alle)

7veljestä on sukkalanka, aika karkea ja paksu. Pehmeämpiä käyttöneuleita tulee merinosta, alpakasta ja silkistä tai näiden sekoituksista. Merino ei ainakaan kutita kaulasta eikä tarvitse olla aluspaitaakaan alla. :)

Vierailija
9/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä villapaitaa seiskaveikasta kutoisi. Karkeaa sukkalankaa. Ennemmin jotain ihoystävällisempää ja lempeämpää lankaa villapaitaan.

Vierailija
10/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin luulen olevani hyväkin kutoja ja muut peittoaakin mut mennen tullen ja sitten vielä lankakin on väärä :-[

No, teenpä kumminkin... hittaasti ja huonova.

Vierailija
11/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin luulen olevani hyväkin kutoja ja muut peittoaakin mut mennen tullen ja sitten vielä lankakin on väärä :-[

No, teenpä kumminkin... hittaasti ja huonova.

Hyvä paita siitä tulee ja varmasti lämmittää! :) Mutta mänepä kuule johonki oikeeseen lankakauppaan ennen ku alotat seuraavan villapaidan. Ihastut ja rakastut ja ostaa pätkäytät jotain ihanaa ihanaa pehmeää lankaa, ihanaa täyteläistä väriä etkä ikinä enää sen jälkeen tee villapaitaa 7veljeksestä! ;)

ps. en ole lankakaupan myyjä :D

Vierailija
12/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nopeuteen voin kommentoida. En ikinä saisi aikuisen paitaa kuukaudessa valmiiksi, vaikka paljon neulonkin! Ei vaan kärsivällisyys riitä noin suureen työhön ilman vaihtelua. Minulla on aina useampi ja erilainen työ kesken ja teen mitä milloinkin huvittaa. Aikaa ja mielenkiintoakaan ei ole kuin tunti-pari päivässä telkkarin ääressä ja silti saan aikuisen sukkapariin kulumaan vähintään viikon.

Eli minusta et kuulosta ollenkaan hitaalta.

En olekaan mikään tehokas superneuloja vaan pidän enemmän tekemisestä kuin lopputuloksesta.

Vierailija
13/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet luultavasti nopeampi kuin luulet olevasi, luultavasti sinua hidastaa enemmän se, että joudut miettimään kesken neulomisen, laskemaan, miettimään välillä muita asioita, hoitamaan lasta jne. Ja kaikki nuo häiriöt sitten hidastavat kunnes pääsee taas vauhtiin.

Itse olen huomannut, että saan ihan eri tavalla asioita aikaiseksi kun neulon illan ajan tyhjässä talossa verrattuna siihen, että neulon normaalin illan, jossa neulomisen ohella pitää häseltää kaikkea muutakin tarvittavaa, vaikka se neulomiseen itseensä käytetty aika olisi molemmissa sama.

Mitä taas lankavalintoihin tulee, niin 7 veljestä oli vielä 10 vuotta sitten hyvä lanka. Laatu on vain tullut viime vuosina alaspäin, joten sen takia ihmiset ovat alkaneet etsiä muita vaihtoehtoja. Mutta jos saat aikaan käyttökelpoisen vaatteen, joka toimii siinä tarkoituksessa, johon olet sen halunnut, niin sittenhän lankavalinta on ihan oikea:)

Vierailija
14/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 7-veikka on parhaimmillaan ihan jossain muualla kuin villapaidassa. Uskon, että AP nautiskelee villapaidan kutomisesta (ja ystävä lahjasta) paljon enemmän, kun valitsee langaksi jonkun muun.

Ei kannata jäädä tuttuun veljessarjaan (ja Nalleen kiinni), lankamaailma on vaihtoehtoja täynnä.

ps. Mulla menee sukkapariin useampi ilta.

Vierailija
15/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja langan valitsi lahjan saaja , ei tosin itse neulo. Halusi tietyt värit. Muistakaa myös, ettei kaikki asu erikoisliikkeitten lähellä... peruslankoja saa marketeista, tulee siinäkin hintaa lisää jos pitää matkustella löytääkseen kivan. Ja esimerkiksi nuo minusta aivan ihanat Puro - ym langat ei sopineet saajalle, hän halusi tasaisen, ryhdikkään neuleen.

Tsemppiä kaikille :) niin gourmetlankojen kuin proletaariversioiden kanssa!

terveisin ap

Vierailija
16/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä langasta sitten yleensä kudot? Et kai nyt sataa villapaitaa ole seiskaveikasta kutonut.

Vierailija
17/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä, tällekin saralle mahtuu hifistelijöitä ja tosiharrastajia. Maailma on lankoja täynnä, mutta kyllä minä olen pötkinyt toistaiseksi vielä pitkälle Novitan langoilla. JOs innostut enemmänkin, voit tilata erikoislankoja ja vaihtelua netistä.

MInä kudon ihan pienissä pätkissä kerrallaan ja yleensä iltaisin telkkarin äärellä, teen miehen villasukan siten kahdessa päivässä (Ensin varsi, seuraavana päivänä kantapää ja teräosa). Eli miesten sukkapari tulee käytännössä muutamssa päivässä tai viikossa. Jos aikaa on enemmän, teen sen yhden sukan päivän aikana. Siihen menee minulla 4h. Naisen pistsisukatkin on nopeammat tehdä.

Olen hidas kutoj,a mutta pidän sitä lähinnä nautintona ja rentoutuksena.

Tällä hetkellä virkkaan pitsiliinaa 1,25mm:n virkkuukoukulla ja se vaatii vielä enemmän rauhoittumista.

Vierailija
18/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leuka pystyyn, ap! Luulen, että tuolla kokemuksella selviät työstä kuukaudessa ihan hyvin. Seiskaveikasta aion minäkin tehdä lämpimän villapaidan, joka kestää pitkään.

Vierailija
19/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miten ihmeen nopea on tämä kutoja. Vielä lisäkysymys: kuinka pitkä on se yksi ilta? 2h, 4h vai jotain muuta? Itsekin olen kuvitellut olevani suht nopea neuloja, mutta en todellakaan tuollaisiin saavutuksiin yllä.

Nyt on pakko kysyä

Että minkäpaksuista langasta & puikoilla kudot aikuisen sukkaparin yhdessä illassa? Ja sukanvarren pituus?

Vauhti kuulostaa niin käsittämättömältä, että pakko kysyä hieman speksejä oman "kutojaitsetuntoni" säilyttämiseksi.

Vierailija
20/22 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monta 7 veljeksestä tehtyä villapaitaa, ja varsin hyviä paitoja ovatkin. Ovat kestäneet käyttöä ja ovat lämpimiä. Eivät tunnu minusta karhealta ihoakaan vasten, mutta herkkäihoinenhan voi toki laittaa alle pitkähihaisen trikoopaidan.