Mitkä ovat lempi tuoksusi? (Ei hajuvedet)
Mun suosikit on:
Syreeni/sireeni
(Juhannus)ruusu
Pikku vauvojen ominaistuoksu (varsinkin sellaisia vastasyntyneitä-parikuisia vauvoja on ihana nuuskia ;))
Märkä koira ;D
Metsä sateen jälkeen
Kirpakka pakkanen
Raikas syysilma
Kommentit (50)
Sellainen joka on tukki- tai klapipinon luona
Märkä koira
-vastaleikattu nurmikko
-tupakka (1v10kk sitten lopetin)
miettikääpä, miten onnellisia olette kun teillä on hajuaisti. Silloin kun on muutaman viikon pahassa flunssassa/poskiontelotulehduksessa niin osaa sitä hajuaistiakin arvostaa.
on tuoksumaailma aivan täydellinen, kun tunnen yhtä aikaa metsän, tuoreen puun, mieheni hien ja kahvin tuoksun.
eli kahvitauko metsässä, kun olen mennyt mieheni seuraksi puusavottaan :)
Mä vastaan...
Kuiva omenasiideri (vaikken edes voi juoda omena sidukkaa)
Kissojen polkuanturat
Koiran tassut/polkuanturat
Kissojen posket
Sitruunan kuori
Limen kuori
Huomaatteko muuten näistä vastauksista, että tuoksuihinkin liitetyt tunteet ovat melko kulttuurisidonnaisia? Tuoksut ovat mielikuvakonstruktiokokonaisuuksia ihmisille, eivät pelkästään haistettavia asioita :)
On ihana ketju. Mulle tulee todella voimakkaat mielikuvat näiden tuoksukuvausten lukemisesta. Kyllä sen hajuaistin avulla vain pääsee jollekin syvälle muistin tasolle. Tuoksun ajattelemista seuraa välitön, vahvan elämyksellinen efekti. Värit, maut ja tuntemukset niiden tuoksujen lisäksi. Jännää.
-kahvi
-ruusut
-meri (varsinkin myrskyn jälkeen)
-tupakka (ei savu, vaan se purujen haju.) Olin paljon isän mukana tehtaalla.
mieleen tuli kasvihuonekurkun raikas tuoksu, kataja, suon tuoksu, eli suopursu ja koko ympäristö, vastakaadetun puun tuoksu, eli puupinot joita on tien varsilla, kielo, juhannusruusukin on ihana, Valtti, bensa, post-it lappujen liima, suutarin koju, ulkoa juuri tullut kissan turkki, ei märkä sellainen, hevonen, äidin leipoma ohraleipä...
Ulkoa juuri tulleen kissan turkki, ei se kisan turkki sieltä yksin tule...! : D
Syreenit
"Miehen hiki" (tulee ihan isäni mieleen)
Kissat
Koirat
Sahanpuru (esim. sirkkelin jäljiltä)
Nuotio/takka
Puurinpohjaletut
Ilma ukkoskuuron jälkeen
Tuore kuivattu heinä (paha vaan, että olen sille allerginen ;D)
Omena
Mansikka