Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa, kenen nimiin asunto kannattaa ottaa?

Vierailija
27.08.2011 |

Aviopari, joista toisella ennen avioliitto ollut omistusasunto mutta toisella ei. Nyt yhdessä ostamassa asuntoa. Toinen siis ensiasunnon ostaja, toinen ei. Kannattaako asunto ottaa kokonaan toisen nimiin, jotta saa kokonaan ensiasunnon ostajan etuudet vai puoliksi? Nimen omaan mietin tuota riskiä, onko vastuu kokonaan sitten sen jonka nimissä asunto on (esim avioerotilanteen sattuessa) jos kuitenkin molempien allekirjoitukset papereissa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen suhteenhan voi sitten miettiä.

Meillä oli edellinen asunto mulla 60 % ja miehellä 40 %, sillä mulla oli säästöjä ja näin mies saa nyt vielä seuraavan ensiasuntona, on ASP-säästäjäkin.

Mutta seuraava laitetaan myös osittain lasten nimiin. Ja miehelle se yli 50 %. Loput minulle.

Vierailija
2/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiasunnon ostajan eduksi, joten säästätte rahaa veroissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimissä, niin olen ymmärtänyt, ja veroedun saa.

Vierailija
4/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa harkinnassa kuinka iso laina otetaan ja miten se maksetaan. Esim. haluaako se oman asuntonsa myyjä kaikkia rahojaan sijoittaa, vaan lunastaako heti oman osuutensa talosta ja vain toinen lyhentää lainaa.

Jaetaanko teillä kaikki parisuhteessa? Kukin tyylillään.

Vierailija
5/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt toinen on toisinpäin 70%-30%.

Ensiasuntoa ostettaessa emme olleet vielä naimisissa, joten oli tärkeää saada molempien nimet papereihin varmuuden vuoksi.

Tämä toinen oltaisiin laitettu ihan kokonaan sen "ensiostajan" nimiin, mutta pankki ei hyväksynyt tilannetta, jossa asunto on vain toisen ja laina yhteinen, vaikka naimisissa olemmekin.

Kannattaa toki laittaa mahdollisimman suuri prosentti sille ensiostajalle, koska lopusta täytyy sitten maksaa verot. Mieluummin siis vaikka 60%-40% kuin tuo 51%-49%.

Vierailija
6/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies selitti, että kannattaa olla kokonaan ensiasunnon ostajan nimissä - näin suurin mahdollinen hyöty. Miten on?

Vierailija
7/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajatus niin, että minulle (ensiasunnon ostaja) asunto kokonaan omalle nimelle mutta laina puoliksi. Onko tässä järkeä? Kaatuuko kaikki "riskit" minun niskaani mahdollisessa ongelmatilanteessa jos omistan asunnon, vaikka laina onkin puoliksi?

Vierailija
8/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajatus niin, että minulle (ensiasunnon ostaja) asunto kokonaan omalle nimelle mutta laina puoliksi. Onko tässä järkeä? Kaatuuko kaikki "riskit" minun niskaani mahdollisessa ongelmatilanteessa jos omistan asunnon, vaikka laina onkin puoliksi?

Yritetty on.

Vierailija
9/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normipalstayh maksattaa asumisen miehellään ja sen jälkeen valittaa kun ei saa kämpästää senttiäkään.

Vierailija
10/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuossa tilanteessa puolisosi ikään kuin lahjoittaa sinulle puolet asunnosta kun maksaa mutta ei omista siitä mitään. Eli lahja sinulle; lahjavero.

Vierailija
11/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa takuut?

Vierailija
12/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sen suhteen ainakin menee ihan prosenttien mukaan eli ensiasunnon ostaja saa vapautuksen varainsiirtoverosta siltä osin, kun hän omistaa asuntoa. Oli se sitten 10%, 50% tai 90%. Pankki voi toivoa/edellyttää, että laitatte lainan 50/50.

Vierailija
13/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole ylimääräisiä takuita siihen, että asunto tulee toisen nimiin ja laina laitetaan puoliksi.

Varainsiirtovero koskee vain kaupantekohetkeä. Eli esim. sillä, kenen tililtä lainanlyhennys menee kuukausittain, ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
14/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyseessä asunto-osake, niin ei se varainsiirtovero nyt niin valtavia ole, että sen puolesta ihan hillittömiin kikkailuihin kannattaa lähteä. Eikös se ole 1,6 %. Jos asunnon arvo on vaikka 200000 euroa ja omistus jakautuu puoliksi, niin vero on 1600. Toki se on rahaa, mutta ei nyt ihan valtava summa.

Asuntolainaa ei tosiaan saa asuntoon jota ei omista. Siksi tuo laina puoliksi, mutta asunto vain toisen nimissä ei onnistu. Toki pankistasaa rahaa jos on vakuuksia, mutta sitten on korot ja marginaalit ihan toiset kuin asuntolainassa. Se säästetty varainsiirtovero hupenisi äkkiä.

Mä tekisin jaon ihan siinä suhteessa kuinka teillä kummallakin on rahaa/lainanottokykyä. Jos taas ajattelette, että rahat ja omaisuus yhteisiä avioliitossa, niin sitten laitatte omistuksen vaikka 49-51.

Kiinteistökaupassa varainsiirtovero on isompi,siinä ehkä kikkailussa rupeaa olemaan jokin järki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi