Hyväksytkö 8-luokkalaisten "kasvikaupan"?
8-luokkalaisten pitää kerätä tietty määrä metsäkasveja, meillä ne piti kerätä kesäloman aikana. Lapseni keräsi kasvit tunnollisesti, prässäsi ne ja teki kaikki vaadittavat toimet.
Kasvit pitäisi luovuttaa ensi viikon perjantaina, ja nyt ne kasveja keräämättömät ostavat kavereilta valmiiksi kuivattuja kasveja. Siis niitä, joita ovat keränneet liikaa.
Onko sinusta moraalisesti oikein maksattaa kaverilla esim. 1 e/kasvi vai pitääkö oman työnsä tulokset, tosin nyt jo ylimääräiset, antaa ilmaiseksi pois?
Kommentit (68)
kirjoittelin sitten vähän väärin hakusanaa, piti olla "lillukka" (en muista miten kirjoitin) ja arvatkaa mitä ruutuun lävähti?! No pillun / panemisen kuvia tietty... kehittävät läksyt...
Itse keräsin yläasteella kasveja, mutta jossain vaiheessa homma alkoi kyllästyttämään ja kaivoin esille äitini 60-luvun alussa keräämät ja prässätyt kasvit. Vaihdoin ainoastaan äidin kirjottamat nimilaput itse kirjoittamiin. Meni läpi ja opettaja oli tyytyväinen eikä huomannut mitään :)
hienon kasvikansion ja olin vähän katkera kun vanhemmat käski luovuttaa sen pikkuveljelle ja äiti irrotti sekä liimasi uudet laput. Veljen täytyi vain kirjoittaa tekstit.
kilpailevat sillä, kuka heistä on kerännyt eniten kasveja ja kellä on paras kansio. :D Sitten vertailevat minkä numeron saivat, ja urputtavat, jos jollain oli höllempi arvostelu. Tästä olen ymmärtänyt, etteivät ne mukelot niitä itse keräile...
Ei kai niitä nuyt kukaan ilmankaan luovuttaisi.
että noin paljon löytyy tällaisiakin vanhempia, jotka tekee läksyt lapsen puolesta! Näin sitä työmoraalia ja rehellisyyttä opetetaan! Ja tosiaankin hyväksyn sen, että yhdessä lapsen kanssa käydään hakemassa kasvit, mutta että suvun kesken kirrätetään samaa kasviota tai äiti hakee kasvit. Rehellisempää on ottaa nelonen siitä suorituksesta ja petrata sitten kokeessa.
kyllä täällä on tytöt kaikki itse kasvionsa keränneet, mun mielestä ihan ok koulutyö... yllätyksenä mulle tulee taas tää vanhempien valitus kouluhommista
täällä muute sai myös kuvata kasvit ja tehdä digitalisen kasvion, pojat teki vissiin näitä
Sama kai se lopputuloksen kannalta onko kerännyt itse niitä tunnistamatta vai onko ne äidin keräämät vai kaverilta ostetut.
Olen muinoin kerännyt omaan tarpeeseen kasveja, niitä en olisi edes myynyt toisen käyttöön. Tosin sen aikainen poikakaveri käytti samoja kasveja, mutta hän kyllä jonkun verran osallistui niiden keräämiseen.
mutta onko vika siis äideissä, jotka tekvät työn vai lapsissa, jotka eivät tee vai koulussa, joka antaa tehtävän, joka lapsista ja vanhemmista on omalla tavallaan hankala. Ainakin meillä vanhempi joutui viemään lapsen metsään (emme asu metsän lähellä), olemaan apuna tunnistuksessa (joko tämä on vai ei ole mukana) ja vielä prässäyksessä muistuttamaan, että kuivakin sammal on aika märkää, kannattaa vaihtaa ne sanomalehtipaperit aina välillä jne. Eli se keruu oli joka tapauksessa "koko perheen puuhaa", joten voiko lapselleni siis antaa keruusta arvosanaa, koska äiti ja isä ja pikkuveli osallistuivat? Yhdessä arvuuteltiin, onko tämä kultapiisku vai ei.
on tietty syy: oppiminen. Oppimista ei tapahdu toivotulla tavalla, jos lapsi ei kerää kasveja itse.
Se, joka tässä menettää on lapsi, joka ostaa kasvit joltain toiselta.
Aikuisen olisi opetettava moraalista käyttäytymistä. Aikuisen ei pitäisi opettaa lapselle, että huijaaminen on sallittua.
Enpä enää niin ihmettelekään oppilaiden asenteita, jos kotonakin puhutaan, ettei niitä "idioottimaisia koulutöitä" kannata tehdä! Voi pyhä sylvi!
30 kasvia kerää todellakin 15 minuutissa, mutta prässääminen, tunnistaminen jne vaatii vähän enemmän aikaa. Ei se mikään Nooan arkki sentään ole, ja luonnossa liikkuminen on oikeasti ihan kivaa. Toki vanhemmat voivat auttaa nuorta esim. olemalla mukana ja auttamalla tunnistuksessa.
En voi todellakaan käsittää tuollaista ihan sama-ajattelua. Kaivatte maata opettajien ja koulun jalkojen alta. Voivatko oppilaat ja vanhemmat päättää muustakin opetuksesta, että mikä on tärkeää ja mikä ei, ja että meidän Mirkkueemeli ei tee tuota ja tätä kun se on ihan idioottimaista ja mälsää?
ihan eri asia, ne kun yleensä on sellaisia jotka lasta kiinnostaa kun kerran ko. ainetta / ammattia on lähtenyt opiskelemaan. Toisin kuin tällänen idiootti koulutyö... ensi kesänä kuulemma pitää kerätä kiviä, voi luoja :( T:se joka keräsi kasvit poikansa kasvioon
Mun mies on opettajana ammattikorkeakoulussa ja opiskelijoita jää tämän tästä kiinni plagioinnista ja toisen työn palauttamisesta omissa nimissä. Mielestäni se on huolestuttavaa! Voisitte miettiä mitä te oikein opetatte lapsillenne sallimalla vilunkipelin kotitehtävissä.
koska osa kukki kesäkuussa ja osa vasta elokuussa. Oli kyllä koko perheen projekti koko kesän. Harmittikin välillä, koska osan kasveista takia jouduttiin ajamaan pitkiä matkoja, jotta päästiin paikkoihin, missä niitä kasvaa. Ajettuja kilometrejä tuli usemapi sata.
Lapsi ei olisi kyennyt millään yksin poikimaan näitä kasveja vaan kyllä siihen tarvittiin vanhemmat ja auto.
Kyllä isi ja äitikin olisi halunnut lomalla tehdä muuta kuin lähteä ajamaan kauemmas suolle, että löytää kihokkia juuri määrättyyn aikaan kesästä.
on tuskaisaa.
Meillä on käytössä sukukasvisto eli ensimmäiselle serkuista kerättiin kasvit ja sitä samaa on kierrätetty muutama vuosi :-). Onneksi ne saa laittaa kontaktimuovin alle, siellä ne ei kärsi siirroista.
Niitä jouduttiin etsimään useampaan otteeseen, että löytyi. Ajokilometrejä tuli. Lisäksi vanamo tuotti tuskaa, mutta onneksi ehdimme sen saada juuri kun se kukki. Poimimme niitä useamman, koska kaverin vanhemmat olivat juuri töissä, eivätkä olleet ehtineet kukkimisaikaan liikkeelle ja lapsen kaverilal jäi vanamo keräämättä. Annoimme siis kukan heillekin.
Oli muutama muukin tosi hankala. Aikaa meni kun piti netistä tarkistaa, että milloin mikäkin kukka kukkii. Eli tämä kasvi kukkii kesäkuun alussa ja tämä heinäkuussa. Piti olla tarkkana, että ehti etsiä juuri oikeaan aikaan.
Siksi ihmettelen, miten olette pystyneet 30 kasvia keräämään 15 minuutissa. Meillä ainakin vaadittiin, että kasvin piti juuri kukkia kun se kerätään. Lisäksi oli tosiaan näitä vaikeampia eli raate ja kihokki ja kynsisammal, joita emme meinanneet löytää mistään.
koska osa kukki kesäkuussa ja osa vasta elokuussa. Oli kyllä koko perheen projekti koko kesän. Harmittikin välillä, koska osan kasveista takia jouduttiin ajamaan pitkiä matkoja, jotta päästiin paikkoihin, missä niitä kasvaa. Ajettuja kilometrejä tuli usemapi sata.
Lapsi ei olisi kyennyt millään yksin poikimaan näitä kasveja vaan kyllä siihen tarvittiin vanhemmat ja auto.Kyllä isi ja äitikin olisi halunnut lomalla tehdä muuta kuin lähteä ajamaan kauemmas suolle, että löytää kihokkia juuri määrättyyn aikaan kesästä.
on tuskaisaa.
Meillä on käytössä sukukasvisto eli ensimmäiselle serkuista kerättiin kasvit ja sitä samaa on kierrätetty muutama vuosi :-). Onneksi ne saa laittaa kontaktimuovin alle, siellä ne ei kärsi siirroista.
Riippunee vähän kukaisenkin opettajan vaatimuksista. Minulle riittää 30 luonnonvaraista suomalaista kasvia, mutta ei ranta-/vesikasveja, koska ne käydään erikseen. Onpa aika tiukkaa, jos on lajit lueteltu ja sanottu, että kaikkien pitää olla kukkivia. Harvassa koulussa lienee noin tarkat vaatimukset.
"Mä ainakin herätin pojan yks kesäaamu iloisesti
ja sanoin, että nyt jätkä lähetään keräämään ne kasvit. Rutina oli ensialkuun kova, kun poika huomasi, ettö olen tosissani, alkoi kömpiä ylös sängystä. Yhdessä siis mentiin pöpelikköön, ja meillä oli loppujen lopuksi oikein kiva reissu!
Termari vaan mukaan ja kasveja bongailemaan yhdessä! "
Kyllä kuuluu ihan yleissivistykseen tuntea muutamakymmen peruskasvia. Huoh, ihme marmattajia.
Koska mä keräsin ne kasvit siihen! Lapsi ei olis tehnyt koko kasvioo vaan ottanu siitä sanktio tehtävän mutta mä tahdoin et se tekee sen joten keräsin kasvit ja laitoin kuivumaan. Loput teki kyllä itse...
Ps. meillä luki ohjeissa että sukulaisia yms saa käyttää apuna...
On eri asia "käyttää apuna", kuin että äiti kerää KAIKKI kasvit. Kyllä koulutöillä on aina joku funktio olevinaan. Kyllähän tuossa keräilyssä oppii samalla vaikkapa kärsivällisyyttä, jollei muuta.
ka kasveja on 60 kappaletta nimettynä. Vain 2 saa vaihtaa vapaavalintaisesti. Kaikki pitää kukkia.
Eli kyllä on vaatinut äidiltäkin aika lailla työtä koko kesän. Olisin mielelläni itsekin lomaillut. Ja kyllä meillä kaikki muutkin mammat sanoo, että ovat ajelleet kesän aikana aika paljon kun ovat etsineet näitä kasveja ja on rysytty metsissä ja soilla ja haettu niitä.
Lisärasite tämän on vanhemmillekin, koska olisi muutakin tekemistä kesällä. Koska on ihan mahdotonta lapsen osata lähteä yksin polkemaan 20km päähän oudolle suolle ja sinne rämpimään jotain kasvia. Tai jollekin metsäautotielle ja sinne suunnistamaan johonkin paikkaan, että juuri sieltä löytyy tätä kyseistä kasvia kukkivana nyt kesäkuun kolmannella viikolla...hyvällä tuurilla.
Mutta ehkä olen sitten vain laiska curlingmamma kun koin aika raskaaksi lapselle ja itselleni tämän kansion tekemisen. Mistä tuli numeroksi vain 8.5, koska kasvit eivät olleet ihan siinä järjestyksessä, mitä listassa oli ollut. Kas kun lapsi ei ollut huomannut niitä laittaa ihan samaan järjestykseen.
Riippunee vähän kukaisenkin opettajan vaatimuksista. Minulle riittää 30 luonnonvaraista suomalaista kasvia, mutta ei ranta-/vesikasveja, koska ne käydään erikseen. Onpa aika tiukkaa, jos on lajit lueteltu ja sanottu, että kaikkien pitää olla kukkivia. Harvassa koulussa lienee noin tarkat vaatimukset.
kun ne on nykyään sellasia kun on. "koko kesä meni pojalla metsässä, ihan perseestä, ihme kun lapsi ei saa lomaansa viettää pleikkarin ääressä" tyyliin....
Kotoa ne tavat lähtee...
Eihän se tietenkään ole hyväksyttävää että teettää koulutyön kavereillaan tai jopa kavereiden äidillä. Jos siitä ottaa maksun, niin ihannok, ei se asiaa paranna eikä huononna.
Minusta hienoa että nuoret oppis kasveista ja yleensäkin luonnosta, mutta eihän se yläasteikäisiä taida kiinnostaa.
Syytetään taas vanhempia, lapsia pitäis opettaa luonnon helmaan ihan pienestä asti, ei se enää tuossa iässä innosta!