Miski monilla menestyneillä ihmisillä on vain yksi lapsi?
Erityisesti jos nainen/molemmat ovat menestyneet elämässä. Miehen siivellä eläessä naisen elämä on se jälkikasvu.
Eli haluavat kokea vanhemmuuden, mutta eivät antaa sen ottaa omaa elämää pois.
Kommentit (15)
Jos tarkoitat menestyneellä ihmisellä urallaan/töissä menestynyttä ihmistä niin vastaus on aika selkeä: työssä menestyminen vaatii aikaa ja työtä yleensä niin paljon ettei siinä suurperhettä enää ehdi synnyttämään saati pyörittämään. Jos kolme-neljä vuottakin (saati enemmän) on poissa työelämästä niin hankalampaa se on aina kelkkaan päästä takaisin + muut ovat päässeet pitkälle edellesi.
Tietysti aina on näin 2 tuntia unta yössä tarvitsevia selviytyjiä jotka hoitavat 10 lasta ja samalla vaativat johtovirat tehden vielä monimutkaisia asiantuntijatöitä sivuharrastuksenaan.
Intellektuelli, joka korkeassa asemassa? Näin yhteiskunnassa ihmisiä jaotellaan. Mutta minä arvostan aitoja ihmisiä, sama kuinka paljon rahaa. Menestyminen on kiinni siitä, kuinka kiltti ja nöyrä ihminen on, miten hän kohtelee lähimmäisiään.
vaikka olisi haluttukin. Yksi lapsi vaatii toki sitoutumisen siinä missä isompikin lapsilauma, muuta kuitenkin yhden (terveen) kanssa on helpompaa ja se sitoutumisika on lyhyempi kuin isommalla perheellä, jää aikaa panostaa uraan.
t. yksilapsinen
Lapsia ei tullut lisää hoidoista huolimatta, joten on ollut "luonnostaan" helpompi panostaa uraan. Esim. flunssa tai vatsatauti saattaa kolmilapsisessa perheessä merkitä äidille parinkin viikon poissaoloa taudin kiertäessä lapselta toiselle, kun se merkitsee meillä tasan sen, mitä yksi lapsi sairastaa.
Yksi lapsi on myös helpompi saada hoitoon (tai kehtaa pyytää aina joskus), harrastuskuljetuksia on vähemmän, jne.
Mutta heti ottaisen sen vauvan, jos vain saisin, ja laittaisin uran taas pitkäksi aikaa jäähylle...
t. yksilapsinen, menestynyt (ja saivartelijoille tiedoksi, että tottakai olen myös sydämeltäni sivistynyt, annan hyväntekeväisyyteen, välitän ympäristöstä ja olen kaikin puolin nöyrä ja vaatimaton!)
Intellektuelli, joka korkeassa asemassa? Näin yhteiskunnassa ihmisiä jaotellaan. Mutta minä arvostan aitoja ihmisiä, sama kuinka paljon rahaa. Menestyminen on kiinni siitä, kuinka kiltti ja nöyrä ihminen on, miten hän kohtelee lähimmäisiään.
Mikä on menestymistä....taloudellinen asema? Intellektuelli, joka korkeassa asemassa? Näin yhteiskunnassa ihmisiä jaotellaan. Mutta minä arvostan aitoja ihmisiä, sama kuinka paljon rahaa. Menestyminen on kiinni siitä, kuinka kiltti ja nöyrä ihminen on, miten hän kohtelee lähimmäisiään.
Intellektuellista tulee mieleen Erkki Tuomioja ja heti alkaa sylettää.
ihmisillä, naisillakin, on enemmän lapsia kuin keskimäärin. Sitä on tutkittukin, että nainen, jolla on taipumusta johtajuuteen, on keskimäärin enemmän lapsia. Ja johtajamiehillä on usein paljon lapsia, se tutkitusti ennustaa hyvää menestystä, jos miehellä on neljä lasta.
Tietenkään kaikki menestyvät ihmiset eivät saa yhtä monta lasta kuin haluaisivat, mutta oikeasti menestyviä ihmisiä ei sellaiset ongelmat kuin taloudelliset huolet rasita, joten lastenhoito ei ole ongelma.
clinton, halonen, koivisto,kekkonen (1 kaksosraskaus)ahtisaari...
Pitää miettiä mitä oikeasti haluaa ja miettiä sen mukaan.
ihmisillä, naisillakin, on enemmän lapsia kuin keskimäärin. Sitä on tutkittukin, että nainen, jolla on taipumusta johtajuuteen, on keskimäärin enemmän lapsia. Ja johtajamiehillä on usein paljon lapsia, se tutkitusti ennustaa hyvää menestystä, jos miehellä on neljä lasta.
Tietenkään kaikki menestyvät ihmiset eivät saa yhtä monta lasta kuin haluaisivat, mutta oikeasti menestyviä ihmisiä ei sellaiset ongelmat kuin taloudelliset huolet rasita, joten lastenhoito ei ole ongelma.
Tämä ei kyllä mun mielestä pidä paikkaansa. Muistan lukeneeni, että johtaja-miehillä on normaalia enemmän lapsia, mutta johtaja-naiset ovat useimmiten naimattomia tai ainakin lapsettomia. Tämä tuntuu aika luonnolliselta skenaariolta. Menestyvät miehet tienaavat hyvin ja tällöin naisen ei tarvitse käydä töissä jos ei halua vaan voi keskittyä lapsiin ja perheeseen. Usein on pakkokin, koska kahden työnarkomaanin perheessä ei paljon lapsia ehdi tekemään tai ainakaan kasvattamaan. Sen sijaan menestyvän naisen takana harvemmin on koti-isä vaan naisella ei ole ollut perhettä ja siksi ehtinyt panostaa uraan täysillä. Toisaalta voi olla myös tietoinen valinta, mutta uskoisin että harvemmin.
Tämä ei kyllä mun mielestä pidä paikkaansa. Muistan lukeneeni, että johtaja-miehillä on normaalia enemmän lapsia, mutta johtaja-naiset ovat useimmiten naimattomia tai ainakin lapsettomia. Tämä tuntuu aika luonnolliselta skenaariolta. Menestyvät miehet tienaavat hyvin ja tällöin naisen ei tarvitse käydä töissä jos ei halua vaan voi keskittyä lapsiin ja perheeseen. Usein on pakkokin, koska kahden työnarkomaanin perheessä ei paljon lapsia ehdi tekemään tai ainakaan kasvattamaan. Sen sijaan menestyvän naisen takana harvemmin on koti-isä vaan naisella ei ole ollut perhettä ja siksi ehtinyt panostaa uraan täysillä. Toisaalta voi olla myös tietoinen valinta, mutta uskoisin että harvemmin.
joista perheellisillä on järjestään 3-4 lasta. Tyypillisesti myös puoliso on hyvin koulutettu ja tienaa hyvin. Työmme on joustavaa, tulokset ovat tärkeimpiä, firma antaa mielellään tehdä etätöitä, lastenhoitoapua on järjestynyt työnantajan kautta.
Kahden koulutetun hyvätuloisen ahkeran perheessä toimii työnjako, priorisointi ja tasa-arvo. On täysin mahdollista yhdistää haastavat hyväpalkkaiset työt ja perhe. Älkää uskoko muuta.
valitettavasti lähdettä en muista, että monilapsisuus naisilla liittyy usein samoihin persoonallisuuspiirteisiiin, kuin menestyminen uralla ja johtajuus. Lehtijutussa epäiltiin, että menestyvät ja vahvat ihmiset eivät säikähdä pikkulapsiaikaa, vaan uskaltavat hankkia monta lasta. 'Taviksetkin' ehkä haluaisivat yhtä monta, mutta arjen huolet lannistavat enemmän.
miksi menestymättömillä ihmisillä on usein monta lasta.
johtajatason naisia, joilla just se 3-4 lasta. Ja mä kyllä enemmän ihmettelen, että miksi, kun eivät ehdi koskaan lapsia nähdä saati olla niiden kanssa, au pairit ja muut hoitajat hoitaa lapset tyynni.
Yksikin äiti, jonka lapsen kanssa lapseni leikki, oli ihan aina puhelimessa, oli sitten futiksesta hakemassa, meiltä hakemassa, minä hakemassa lasta heiltä... siis ei puhelu (kokous) kertaakaan loppunut edes moin mulle sanomiseksi. Kun sitä touhua vuoden seurasi, oli tosi paha mieli lasten puolesta!
Mielummin siis yksi lapsi, jos on tietoisesti uran valinnut.
miksi menestymättömillä ihmisillä on usein monta lasta.
Eräässä ammatissa työskellessäni tulin monta kertaa miettineeksi saman lauseen, "miksi on pitänyt vääntää niin monta lasta, kun jo ensimmäisen jälkeen on tilanne ollut tämä ja tuo..."
Niin ja uteliaille sitten... Omassa lähipiirissäni (akateemisia) on lähinnä 0-3 lapsen perheitä. Kaikki ovat hyvin pärjääviä ja koulutettuja. Kaikki lapset ovat samalle isälle.
vaikka olisi haluttukin. Yksi lapsi vaatii toki sitoutumisen siinä missä isompikin lapsilauma, muuta kuitenkin yhden (terveen) kanssa on helpompaa ja se sitoutumisika on lyhyempi kuin isommalla perheellä, jää aikaa panostaa uraan.
t. yksilapsinen