Onko ne 40-luvun vanhempien eläkkeet oikeasti isoja?
Anoppi tienasi viime vuosina töissä noin 2teur kuussa 5v sitten ja saa eläkettä reilun tonnin kuussa. Siitä menee kuitenkin verot niin alle tonni jää käteen. Niitäkö 40-luvulla syntyneitä tästä huippueläkkeestä pitäisi alkaa kadehtia?
Itse tienaan kuitenkin melkein 3teur kuussa ja olen tavallinen duunari amiksen käynyt.
Kommentit (12)
kaikilla mitään isoja eläkkeitä.
Äitini saa kansaneläkkeen perusosan+ sen nyt hiljakkoin tulleen takuueläkekorotuksen. Isäni saa noin saman verran kuin äitisi.
Itse olen ollut hyvin pitkään tulottomana kotiäitinä. Kuulun siihen ikäluokkaan, jonka kohdalla alle 23-vuotiaana tehdyt työt eivät kerrytä eläkettä lainkaan. Eli enpä paljon suurempaa eläkettä odota kuin äitini. Ehkä satanen enempi tulis mulle, jos nyt olisin eläkeiässä.
Isäni saa vähän alle neljä tonnia bruttona eläkettä. Minusta se on hyvin, mutta "huippueläke" on tietysti sitten joku 40 000 eur kuussa.
Itse en koskaan tule yltämään tuohon eläkkeeseen ilman omaa sijoitustoimintaa, joten toki mun sukupolvellani asiat on toisin.
Vieläkin on paljon sellaisia, jotka ovat olleet koko ikänsä kotiäitinä, eli he saavat vaan minimieläkkeen. Myöskään maanviljelijöiden tulot ja siten myös eläkkeet ovat olleet pieniä.
Tarkistin tiliotteen: äitini mies sai kuollessaan kuukausieläkkeenä n. 1600 €/kk ja ansaitsi parhaimmillaan vähän yli 100 000 markkaa vuodessa. Äitini eläke oli noin puolet siitä.
saa eläkettä käteen hiukan yli tonnin kuukaudessa.
Äiti saa sen tonnin rapiat ja isä saa käteen enemmän mitä minä tulen ikinä saamaan bruttoa, 2800€
Äiti saa siis saman verran eläkettä kuin mä palkkaa suunnilleen samasta työstä.
on kassatoimihenkilötä pankin konttorinjohtajaksi edennyt ja saa eläkettä kai jotakin reilu 3000 € brutto. Isäni sai eläkettä yli 6000 €, kuoli n. puoli vuotta sitten.
Äitini narisee jatkuvasti kuinka hän on köyhä eläkeläinen (tulot tietenkin pienenivät roimasti kun isän eläke kutistui pieneksi leskeneläkkeeksi jota äidin oma hyvä eläke pienentää ja kaikkien kiinteiden kulujen maksaja poistui kuvioista eikä omaa rahaa voikaan enää käyttää estoitta merkkilaukkuihin ja ulkomaanmatkoihin).
Ottaa väillä aivan suunnattomasti pattiin kun tosiasiassa tienaa hyvin ja on velattomat talot, autot ja kesähuvilat.
Itse saimme veljeni kanssa isän ison perinnön eli käytännössä perintöverot tällä hetkellä, hallintaoikeus on äidillä, joka todellakin jaksaa muistuttaa siitä jatkuvasti - eli kuinka isot kulut hänellä onkaan autosta (jolla itse ajaa), asunnosta (jossa itse asuu) ja kesähuvilasta (jota itse pääasiassa käyttää ja ottaa mielellään kaiken ilmaisen talkootyön vastaan). No, nyt kuulostan katkeralta jota en oikeasti ole, veljen kanssa vaan välillä nauretaan kuinka kauas on äiti vieraantunut lapsiperheen arjesta :)
ja opettajana toiminut isäni saa ehkä 2500 e/kk brutto. Isällä tuossa on itse maksettua lisäeläkettä mukana. Eli kun aikanaan maksoi 300 e/kk, saa sen nyt takaisin.
Saa eläkettä käteensä noin tonnin verran. Kun on eläkemaksuja maksanut koko ikänsä. Ei kovin paljon siihen työhistoriaan nähden, 40 vuotta yli.
miten "pienellä eläkkeellä" ei ole varaa huvituksiin.
Jooh, me viisihenkinen perhe saadaan saman verran käteen.
oma isäni saa eläkettä jotain lähemmäs 4000 tonnia- verot.