Pitääkö lasta rangaista, jos se lyö takaisin
Tilanne on tämä. Vuotta nuorempi lapsi hakkaa omaa lastani useaan otteeseen. Mä olen koettanut opettaa lapselleni, että väistyy noissa tilanteissa ja että väkivalta ei ole ratkaisu. Nuorempi lapsi on aina nyrkit pystyssä. Vanhempansa eivät ehdi puuttua asiaan ennen kuin jälkeenpäin.
Kerran sitten pojallani "pimenee" kunnolla, kun tämä päiväkotikaveri on taas nyrkkeineen takomassa käsivartta ja poika antaa kunnon sarjan takaisin. Ehkä ylimitoitetun. Hän on tilanteessa, josta ei pääse väistymään. Pienempi poika alkaa itkeä, kun sattuu. Isommat pojat ovat usein itkeneet tämän alkuperäisen lyöjän takia.
Toruin kyllä poikaani, mutta jälkeenpäin mietin, että miksi. Voidaanko olettaa, että eskari-ikäinen lapsi ottaa vastaan iskuja vain, koska lapsi on nuorempi (vuoden)? Näkökulmia? Itse asiassa tällä hetkellä minun on pakko tunnustaa, että olen toivonut, että joku joskus antaa tälle nyrkkisankarille takaisin. Sääli vain, että se oli minun poikani... ;-)
Kommentit (9)
Toivon, että joku menee ja vetää lasta kunnolla turpaan. Tämä poika ei nimittäin usko KOSKAAN mitään sanallista, ihan sama juttu kaikessa!!
Toivon, että joku menee ja vetää lasta kunnolla turpaan. Tämä poika ei nimittäin usko KOSKAAN mitään sanallista, ihan sama juttu kaikessa!!
Voit asettaa tuon ikäisen jo mielestäni kotiarestiin. Joku lempilelu tms. pois. Ei saa tehdä jotain kivaa tms.
Pyydä päiväkotia ( jos siis päiväkodissa) puuttumaan asiaan tiukemmin ja sopikaa jotain yhteisiä sääntöjä tms joita noudatetaan kotona sekä päiväkodissa.
Liika muu kuin sanallinen rangaistu vie pohjaa sanalliselta rangaistukselta. Itse huomaan, että miehen pitää nykyään huutaa enemmän ja enemmän jotta lapsemme uskovat häntä. Itse en ole koskaan oikeastaan huutanut, sanonut kyllä napakasti ( ja toki joskus hermostunut kunnolla) mutta puhe menee perille, ei tietty aina, varsinkin 3 v uhmaikäisen kohdalla.
itseään saa ja pitääkin puolustaa. Tietysti olisi parempi selvittää asiat puhumalla, mutta jos ei muua auta niin takas vaan. Ikävää, että joillekin lapsille ei mene puhe perille.
Ja siellä ollaan vieläpä erityisryhmässä eli luulisi ammattilaisten osaavan hommansa...mutta ehkä eivät osaa, en tiedä.
Mutta alkuperäiselle... eihän sitä lyömistä saa koskaan suvaita, mutta olisit voinut sanoa että vähempikin riittää :)
Tai vaikka ohittaa tilanteen. Siis katkasta tietenkin lyöminen, mutta sitte äkkiä vaihtaa mielenkiinto jonnekin muualle.
Oletko sanonut tämän pienemmän vanhemmille asiasta? vai siis tietävät, mutta eivät "ehdi" väliin?
se kun 2 kaveria oli kiusannut jotain mamumiestä, kaatanut sen päälle piimää ja härnänny, sit ne oli kaatanut sen mamun lastenvaunut, jolloin tämä oli suuttunut ja pätkinyt näitä härnääjiä. Poliisi tuli paikalle ja tuomitsi tämän rasistiseksi rikokseksi ja tästä seurasi mamulle syytteet pahoinpitelystä ja korvauksia uhreille.
Tässä Suomen laki.
Minun mielestäni myös lapsella on oikeus puolustautua. Valitettavasti ei voida sanoa että väkivalta tai lyömine ei ole IKINÄ ratkaisu.
Lähtökohtaisesti ketään ei saa lyödä, mutta jos joku hyökkää kimmppuun, ninn on epäinhimmillistä puolustautua.
Tämä siis Ap:n tapausta sen tarkemmin tietämättä.