Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***KESÄKUISET 2004***

03.11.2005 |

Harvakseltaan on meille omia pinoja joten ajattelin tehdä aloitteen ja kysellä mitä teille kuuluu. Meidän piiperöt tavoittavat kohta taas yhden etapin eli 1½ vuoden iän. No meillä tosin se tavoitettiin jo viime kuussa, mutta kehitysen osalta edetään tuon korjatun iän mukaan ja kun odotusaikana kuulin kesiksiin niin en osaa muuaallekaan lähteä:)

Aika on kulunut tosi nopeasti. Minä olen edelleen hoitovapaalla ja päivät menee omalla painollaan. Huonoina päivinä kaipuu töihin on kova (lue:joku muu hoitaisi kiukkuisen lapsen). olen kuitenkin ajatellut olla kotona vielä ens vuoden puolelle.

Meillä poika kasvaa omilla käyrillään. Neuvolassa tosin on käyty viimeksi elokuussa, jolloin painoa oli noin kahdeksan kiloa. On kuitnekin pirteä ja terve, niin olkoon sitten pieni. Jospa tuo jossain vaiheessa kasvaa :)

Syöminen on yksi meidän elämän keskeisiä asioita, kun pitäisi painoa saada. Tällä hetkellä ruoka maistuu paremmin kuin hyvin ja annokset on valtavia. Syödään sekä koti- että purkkiruokaa äidin aktiivisuudesta riippuen. Tällä viikolla on aloiteltu itse syömisen opettelua, mutta sotkuahan siitä syntyy. vaatii siis pitkää pinnaa. Allergoita ei pahemmin ole ollut, muuta kuin kananmunalle ja sekin tuntuu helpottavan pikkuhiljaa.

Nukkuminen on tällä hetkellä ongelmatonta. Yöllä nukutaan 10-11 tuntia putkeen ja päivästä riippuen yhdet tai kahdet unet. Yöunille mennään 21-22 aikaan. nukahtaa omaan sänkyyn ja unirätti ja pehmolelu ovat silloin elintärkeät.

Liikkuminen on tällä hetkellä vauhdikasta ja vahinkoja sattuu tämän tästä. kävelemään poika oppa vajaa pari kuukautta sitten ja sen lisäksi kiipeilee joka paikkaan eikä aina malta keskittyä turvalliseen alastuloon eli silmäkulma on käyty kerran paikkauttamassa ihan terveyskeskuksessa ja aina on jossain päin mustelma.

Nyt kun käveleminen sujuu niin puhuminen on alkanut kiinnostaa. Ruumiinosia osasi näyttää jo alle vuoden ikäisenä, mutt nyt osaa joa sanoakin muutaman niistä esm. nenä, jalka, pää, tukka, varpaat. Laskin, että pojalla on noin 50 sanaa, joiden tarkoituksen minä ymmärrän.

Mites teillä muilla muuten pottailu? Meillä sujuu vaihtelevasti. Yleensä vaipanvaihdon yhteydessä tekee pissan pottaan ja syöönnin päälle kakan ja joskus sanoo itse kakka ja tekee sen sitten pottaan. Miten paljon teillä menee vaippoja/vrk. Meillä selvitään 4-5 vaipalla.

Tässäpä tätä asiaa tulikin.Kertokaahan kuulumisia niin ja joulu kun lähestyy niin hyviä vinkkejä tämän ikäisten joululahjoiksi. Meillä kun nuo leikit on välillä kovin yksipuoleisia eli kaikenlainen kokkaaminen on nyt pop ja astoita leikissä onkin vino pino.

Mukavaa joulun odotusta!

Kesä-äityli

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpäs meidän kuulumisia:

Mirolla oli neuvola viimeksi 1v päivän kieppeillä, silloin oli painoa 10565g ja pituutta 79cm. Seuraava neuvola onkin tämän kuun lopulla kun ikää on 1,5v, kyllä on aika mennyt äkkiä ja pikkumies eikun kasvaa vain kovaa vauhtia!!

Pinnasängystä luovuimme kuukausi sitten ja Miro onkin hyvin oppinut nukkumaan sellaisessa lasten jatkettavassa sängyssä jossa on pienet laidat, hyvin on pysynyt sängyssä vaikka onkin levoton nukkuja =) (pyörii kovasti nukkuessaan) Kotiruokaa syödään aivan täysin, alkuun kyllä tuntui ettei ikänä opi sitä syömään mutta hiljaa hyvä tuli! Itse osaa jonkin verran lusikalla syödä mutta jälkikin on kyllä sitten sen näköistä, varsinkin syöttötuolin alta! =)

Sanoja on jo paljon, nyt on alkanut tulemaan jo kahden-kolmen sanan lauseita esim " äiti kato auto" (lempi sanonta)

Potalle ei oikein suostuisi istumaan eikä sinne ole saatu vielä mitään aikaiseksi, mutta pikkuhiljaa sitäkin opettelemme. Vaippoja kuluu vuorokaudessa 5-6kpl.

Meidän joululahja vinkki on potkuauto, eli sellainen että lapsi istuu päällä ja saa itse potkutella vauhtia ja ohjata sitä =) Meidän poju on kyllä tykännyt kun vastikään oppi sillä ajamaan. Muutenkin Miroa kiinnostaa kaikki autot ja traktorit =)

Terveisin Kauris ja Miro 1v5kk

Vierailija
2/4 |
03.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Pikku mies meillä toisiaankin!;0) Eli täällä meillä on myös kesäkuussa 04 syntynyt poitsu. kokoa arvelisin olevan n 13 kiloa ja 85 senttiä!

Olen töissä ja poika on hoidossa. Meillä on niin onnellinen tilanne, että pph asuu naapurissa ja pojan hoitopäivät ovat max 7h. Äidille teki eritäin hyvää lähteä töihin. -vaikka nyt on kyllä tosi vähän aikaa itselle, kun kaikki vapaa-aika menee kyllä lapsen kanssa. Tosin saahan siellä töissä olla itsekseen...

Miedän poika syö jo melko hyvin itse. kotiruoka maistuu paljon paremmin kuin purkkiruoka, äiti vaan ei aina jaksa tehdä kotiruokaa... Potalla hän ei suostu käymään ollenkaan ja maitopullokin on vielä aikas ahkerassa käytössä...

Lempipuuhia ovat jalkapallon pelaaminen isin kanssa, voice tv:n tahdissa tanssiminen, ulkoilu ja autot.

Äippä ja poitsu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea kuulumisia pitkästä aikaa..!

Meillä myös juostaan ja kiipeillään kovasti, ja pompitaan sohvalla sekä esitetään kaikkia temppuja, kuten varpailla kävelemistä sekä hyppimistä. Poika osaa syödä vähän itse, puuro varsinkin on helppoa kun tarttuu lusikkaan. Toisinaan menee käsilläkin yhtä paljon kuin lusikalla.

Puhetta tulee paljon, osaa nelitavuisia sanoja, vaikeitakin, ja kaksi sekä kolmi-sanaisia lauseita. " Äitin poika" on parasta mitä olen kuullut koskaan!! =) Soittelee mummolle leikkipuhelimella ja aamulla on innoissaan lähdössä hoitoon " tätin luokke" .

Potalla meillä käydään ainoastaan illalla pesun jälkeen, ja silloin kyllä tekemällä tekee pissan. Sitten satujen jälkeen tutin ja unikoiran kanssa äidin sänkyyn. Pullo maitoa ja sitten nukutetaan hetki, hiivin pois kun poika nukahtaa. Heräilee muutaman kerran pyytämään hauvaa tai jotain, yöllä ei enää syödä.

En ole laskenut vaippojen kulutusta, niitä kun on joskus neljässäkin osoitteessa yhtä aikaa (kotona, hoidossa, mummolla ja pojan isällä). Ehkä 7-8kpl/vrk.

Mitäs vielä? Ihana pikku-ipana, oppii uutta koko ajan. Lempipuuhia on autoilla leikkiminen, kirjojen lukeminen sekä erilaiset peuhaamis-leikit äidin kanssa. Ulkoillaan sään salliessa aamupäivisin, nukkuu yhdet päikkärit yleensä rattaissa ulkona. Sitten iltapäivällä joko ulos tai mummon/isomummon luo vierailulle. Niin ne meidän yhteiset vapaapäivät kuluu. =)

Leijona76 & poika 1v4kk

Vierailija
4/4 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika - nyt 1 v 5 kk - on siis edelleen kotihoidossa - ja saa olla sinne 3 v ikään asti. Mittaa oli tuossa syyskuisessa neuvolakäynnissä 87 cm ja reilu 13 kg - ja on siitäkin jo pituutta ottanut vähän lisää - ainakin tuntuu edelleen yltävän vielä korkeammalle. Saa keittiössäkin olla astiat todella kaukana työtasojen reunoista, muuten yltää liiankin hyvin. Liedellä oleva kattila on hyvinkin vaarassa lähteä mukaan - jos ei ole estettä matkalla...

Päivärytmi on meillä ollut jo kesäkuusta käytännössä ihan sama - yhdet päiväunet lounaan jälkeen - aamupäivä ulkona ja myös iltapäivällä välipalan jälkeen. Ja vielä päivällisen jälkeen uusiksi - pimeyskään ei ole haitannut - ulos haluaa... Nyt tosin on viimeisen viikon halunnut olla tuon lyhyemmän pätkän välipalan ja päivällisen välissä sisällä - joskus siinä ei ole kuin tunti. Mutta päivällisen jälkeen sitten ulos taas mennään.

Poika lähti kävelemään pari kuukautta sitten - konttauskin on jo syksyn aikana jäänyt ihan kokonaan (toki leikin aikana autojen perässä). Sanoja ei vielä tule - puhetta ymmärtää kyllä vallan mainiosti - käytännössä kaiken. Saa itsensä ihan hyvin ymmärretyksi myös ilman sanoja - niille ei siis suurta tarvetta. Toki välillä tapailee jotakin, mutta käytössä ei vielä suoranaisesti ole yhtään.

Pottailussa tuli syksyn aikana taukoa - ei yksinkertaisesti malta istua potalla, vaikka sitten tietääkin, että mitä sillä tehdään. (Ei siis pissalle ollenkaan ruokien jälkeen). Satunnaisesti pyytää kakalle potalle ja sitten se kakka sinne myös tulee. Joskus tuntuu, että ei ole ihan varma, joskos sinne kannattaisi jo mennä istumaan - ja sitten vain myöhästytään - mikä poikaa kyllä suunnattomasti harmittaa. Noh - harjoitus tekee mestarin.

Yöt nukutaan 20-6 - pääosin ihan hyvin. Kellojen käännön jälkeen on tuo herääminen siirtynyt tuonne reilusti ennen kuutta - jostakin syystä. Joskus saadaan takaisin nukahtamaan - joskus ei. Ja sitten ollaan todella väsyneitä. Siirryimme pari viikkoa sitten pinnasängystä jatkettavaan sänkyyn pienillä laidoilla ja hyvin on mennyt. Öihin ei vaihto vaikuttanut mitenkään. Herätään ehkä kerran yössä tai ei sitäkään.

Ei vielä syödä itse - toki sormilla ruokailu onnistuisi, mutta lusikka ei tahdo vielä pysyä oikein päin suuhun asti. Aina välillä haluaa kokeilla, mutta kun ei onnistu - haluaa syötettävän. Leivän tms. syö itse - enemmän tai vähemmän siististi.

Eipä kai tässä muuta ihmeellistä - tällä kertaa :-)