Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kivunlievitys synnytyksessä?

Vierailija
24.08.2011 |

Lääkkeellinen kivunlievitys synnytyksessä, mitä suosittelet ja mikisi?

* Petidiini

* Ilokaasu

* Paraservikaalipuudutus PCB

(kohdunkaulan puudutus)

* Epiduraali

* Spinaalipuudutus

* Pudendaalipuudutus

* Paikallispuudutus

Itse valitsen ilokaasun ja spinaalipuudutuksen:

Spinaalipuudutus

Nopeasti tehoava puudutus, joka on hyödyllinen hätäsektion yhteydessä

Spinaalipuudutus on toimenpiteenä vastaava, kuin epiduraali, mutta lääkeaine ruiskutetaan spinaalitilaan viidennen selkänikaman kohdalla. Annostuksena tarvitaan vain kymmenesosa lääkeaineesta (bupivacane) verrattuna epiduraaliin. Joskus se sekoitetaan petidiiniin tai fentanyliin. Puudutus annetaan kertapistoksena.

Lääke alkaa vaikuttaa yleensä noin viidessä minuutissa ja vaikutus kestää noin 75-120 minuuttia.

Hyöty:

Nopeasti vaikuttava puudutus hätätilanteissa

Luotettava puudute

Käytetään vähemmän lääkeainetta, joten vähemmän sivuvaikutuksia

Vähentää päänsärkyjä, jos käytetään hyvin pientä neulaa

Haittavaikutukset:

Vaatii osaavan anestesialääkärin

Vaikeiden päänsärkyjen riski, jos puudutetta joudutaan laittamaan useamman kerran

Ei voida lisätä, jos puudutuksen teho ei riitä. Saatetaan tarvita muita kipulääkkeitä

Liian suuri annos puudutetta saattaa aiheuttaa verenpaineen laskun, joka vaatii nopeaa hoitamista

Saattaa esiintyä pahoinvointia ja oksentelua

Vaikutus vauvaan:

Hyöty:

Saattaa mahdollistaa nopean synnytyksen hätätilanteessa

Altistaa vähemmän lääkeaineille kuin epiduraali

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinaali auttanut kolme kertaa ihan loistavasti ja vaikutus on riittänyt joka kerta hyvin (laitettu 6 cm, 4 cm ja 8 cm kohdalla). Mulla spinaali on ilmeisesti rentouttanut niin paljon että kohdunsuu on auennut loput sentit joka kerta vauhdilla. Tokassa ja vikassa synnytyksessä ne muutamat tikitkin laitettiin saman spinaalin turvin.

Mielenkiintoista, että spinaalin voi vielä laittaa kun on 8cm auki. Itse nimittäin viime kerralla olin sen verran auki kun pääsin sairaalaan, mutta en saanut mitään kivunlievitystä enää. En kyllä tajunnut edes kysyäkään mitään kun luulin etteivät enää tuossa vaiheessa anna mitään. Pari supistusta ja olin 10cm auki.

Olitko ollut sairaalassa jo pitkään vai saitko spinaalin heti kun tulit tuossa tapauksessa, jolloin se laitettiin kun oli 8cm auki? Kestikö synnytys kokonaisuudessa pitkään? Ihan sillä kyselen kun itselläni taas synnytys edessä parin viikon sisällä ja haluaisin jotain kivunlievitystä saada tällä kertaa. Kaksi kertaa olen synnyttänyt luomuna ja nyt haluaisin kokea toisenlaisenkin synnytyksen.

Menin sairaalaan kun supistukset oli tulleet säännöllisesti 1½ tuntia (piti annettaman antibioottiprofylaksia, joten syytä olla ajoissa paikalla). Siinä vaiheessa olin 4 cm auki. Kätilö laittoi mulle pyynnöstäni akuneulat korviin ja ne lievensivät supistuksia mukavasti. Siinä meni niissä alkujutuissa aikaa, sain sen antibiootin jne. Hetken kävelin sitten miehen kanssa käytävällä kunnes tuli yksi hillitön supistus ja kätilö totesi että joskos katsottais mikä on tilanne ettei ihan tuohon käytävälle synny. Mentiin saliin, ja kätilö tutki ja olin siis 8 cm auki. Kätilö kyseli, että petynkö kovasti jos sitä puudutetta ei ehditäkään laittaa, mutta hyvin ehdittiin. Anestesialääkäri tuli noin 5-6 minuuttia puhelusta. Synnytys kesti kaikkineen noin 6 tuntia. Loppuvaiheessa avautuminen vähän hidastui koska vauva olikin yllättäen avosuisessa tarjonnassa eikä oikein painanut kunnolla kohdunsuuta.

Mutta yhteenvetona, ota asia puheeksi synnytyssairaalassasi. Todennäköisesti on ihan mahdollista laittaa puudute jos vain ehdit ajoissa sairaalaan :)

Vierailija
22/28 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi on mun kokemuksen mukaan paras coctail toi ilokaasu + spinaali, ota se vaan, jos mahdollista :)

mä luulen, että mun elämäni ihanin hetki ei ollut ensimmäisen lapseni syntymä, eikä sen toisenkaan, vaan se hetki, kun tokan lapsen synnytyksessä sain ton spinaalipuudutuksen :DDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä kysäistä sitä spinaalia, vaikka olisinkin jo reilusti auki kun sairaalaan ehdin. Lähinnä haluaisin vähän lievitystä ponnistusvaiheeseen, joka eniten pelottaa.

T. se joka kyseli spinaalin mahdollisuudesta vielä viime tingassa.

Vierailija
24/28 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos synnytys on pitkähkö: noin 8-10 h luokkaa, niin epiduraalin ehtii hyvin saada ja sen vaikutuskin kestää parisen tuntia. Epiduraali vie kivun tehokkaasti pois, ja voi esim. nukkua. Olkoonkin, että supistukset silti saattavat tuntua - tai ainakin minä tunnen ne epiduraalista huolimatta.

Heti alkuvaiheessa epiduraalia ei kuitenkaan kannata ottaa, kun se saattaa vähentää supistuksia, etenkin jos epiduraalipiikkejä saa useita (3-4 kpl). Itse olen ottanut yleensä epiduraalin, kun olen ollut vähintän 4-5 cm auki, ja synnytystä on kestänyt vähintään 5-6 tuntia, tai mielellään vähän kauemminkin, jos vain kestää kipujen kanssa.

Epiduraalin kanssa annetaan yleensä oksitosiinia, joka voimistaa supistuksia. Tällöin loppuavautuminen menee nopeammin.

Ilokaasua olen myös kokeillut, mutta siitä ei ole ollut mitään apua. Päinvastoin, olen joka kerta oksentanut, kun ilokaasusta tulee niin huono olo, eikä se silti vie kipua pois.

Avautumisvaiheessa on aluksi mukava myös olla ammeessa, sillä se lievittää vähän kipua ja rentouttaa. Tosin ei sielläkään jaksa tuntitolkulla istua.

Minulla on nyt kolme lasta, ja neljättä menen synnyttämään näillä samoilla periaatteilla.

Vierailija
25/28 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmeen otteeseen se on toiminut hyvin. Muuten kun on mua operoitu niin just esim. Fentanyl pisti mut oksentamaan ja Oxynormista tuli kanssa tosi kurja olo. Ei huvita kokeilla mitään mistä voi tulla vielä huonompi olo kun synnyttäminen normaalitilassakin on rankkaa puuhaa. Luotan että synnytys sujuu turvallisimmin ilman mitään lääkkeitä joista voi tulla haittavaikutuksia.

Vierailija
26/28 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki 4 ilman puudutuksia, pelkään enemmän spinaalipäänsärkyä kuin synnytyskipua. Toisaalta en ole ollutkaan kovin kipeä. Tämän viidennenkin haluan synnyttää puudutteitta. Mutta toisaalta oon sanonu, että jokaisen on kuunneltava vain itseään. Kukaan muu ei voi tietää, kuinka paljon sattuu ja tarviiko puudutuksia vai ei. ilokaasua ei Jyväskylässä saakaan. Enkä kyllä haluais. Tykkään olla kokonaan mukana synnytyksessä, myös henkisesti. :)

Vierailija
27/28 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selvinnyt sillä oikein hyvin.

Se vie pahimman terän supistukselta, mutta ei koko tuntoa. Kun ilokaasu on poistunut verestä, se on poistunut, eikä tule kankkusta eikä muita jälkivaivoja. Se ei vaadi lääkärin saatavilla oloa eikä selkäkanavien ronkkimisia, joka inhottaa minua vallan erityisesti.

Ilokaasua pitää osata ottaa oikein ja luulen että isoista keuhkoista on hyötyä. Toisaalta pitää seurata, ettei vauvalle tule hapenpuutosta, ja ilokaasu ei auta mitään ompelukipuihin.

Vierailija
28/28 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ensimmäisessä synnytyksessä epiduraalin, mutta se puudutti vain toisen puolen. Apu oli siis + - nolla. Avautumisen loppuvaihe sattui ihan *****nasti vasemmalle puolelle, oikea oli puutunut...

toisella kyljellä maaten? Mulla kans esikoisen synnytyksessä epiduraali, puudutti vain alemman puolen, ja kun toinen puoli ei puutunut, käänsin kylkeä ja pistettiin uusi annos, jolloin toinenkin puoli puutui. Sitten olikin se autuus... Supistukset tuntuivat, mutteivät sattuneet.