Keisarinleikatut
Sinä joka olet saanut vähintään ensimmäisen lapsesi keisarinleikkauksella,
MIKÄ sai sinut päättämään seuraavan synnytyksen tavasta? Eli leikattiinko 2. lapsi vai ei ja miksi.
Kommentit (15)
toka hätäsektio. Ei tarvinnut itse päättää;).Kolmas ois tietenkin myös sektio, mutta en enää aio tehdä kolmatta.
Tokan suunnitellun sektion syitä mm. perätila ja iso verenhukka 1. synnytyksessä. Todella tyytyväinen, ja kaiken tän tuloksena yhteensä 3 tervettä lasta, onneksi.
Koska vauva ei mahtunut tulemaan. Toisessa sitten todettiin että minulla ahdas lantio ja en siten pysty synnyttämään alakautta, joten leikkaus sekin. Lisää lapsia ei tule.
vaikka eka olis tullut sektiolla. Lääketieteellliset seikat määrittävät synnytystavan. Muistaakseni vasta kolmannen sektion jälkeen on selvää, etteivät seuraavat voi enää tulla muutoin kuin sektiolla, koska vatsassa on arpikudosta jo niin paljon tai jotain sinne päin.
t: yksi kiireellinen sektio takana
kielitoimiston mukaan kumpikin - keisarileikkaus, keisarinleikkaus - on hyväksyttävä muoto.
Minulla ensimmäinen synnytys oli keisarinleikkaus vauvan otsatarjonnan ja ahtaan lantion vuoksi (vrt. lapsen koko 4050 g). Toinen synnytys oli alateitse, koska lapsen piti olla UÄ:n mukaan pienempi. Lääkärit olivat sitä mieltä, että mahtuu syntymään alateitse. Mutta eipä hän ollutkaan pienempi; lapselle tuli hapenpuutteesta johtuvia vammoja, kun synnytys ei pään tultua ulos enää edennytkään ja napanuorakin ehdittiin katkaisemaan. Itselleni tuli pahoja repeämiä, kun vauvamme väkisin revittiin ulos. Kolmas lapseni syntyi raskauden alusta asti suunnitelulla sektiolla. Eivät lääkäritkään ottaneet enää mitään riskejä.
kun minulta nimenomaan KYSYTTIIN lääkärissä mielipidettä, nyt pitäisi siis itse päättää noista vaihtoehdoista.
Kaikilla kun ei taida keho olla samanlainen.
eka pelkosektio, tokaa piti yrittää alateitse, mutta lääkäri päätti sektiosta vauvan suuren koon vuoksi, syntyi sit 4,9 kiloisena
Toinen meni sitten pelkosektioksi ensimmäisen karun kokemuksen jälkeen.
Kannattaa jutella lääkäreiden kanssa perusteellisesti ja kertoa kaikista ajatuksistaan. Kukaan tosin ei osaa puolestasi sanoa, mihin ratkaisuun olet itse tyytyväisin.
Ei toisen lapsen synnytystapaa saa päättää itse vaikka eka olis tullut sektiolla. Lääketieteellliset seikat määrittävät synnytystavan. Muistaakseni vasta kolmannen sektion jälkeen on selvää, etteivät seuraavat voi enää tulla muutoin kuin sektiolla, koska vatsassa on arpikudosta jo niin paljon tai jotain sinne päin.
t: yksi kiireellinen sektio takana
[/quote]
no kyllä minä ainakin sain päättää.
Ensimmäinen synnytys pysähtyi 4cm:iin ja jouduin kiireelliseen sektioon monen tunnin turhaan odottelun jälkeen.Syytä pysähtymiseen ei löydetty.
Toista synnytystä lähdettiin yrittämään alakautta,vaikka arvasin jo miten käy.En taaskaan avautunut 4cm enempää.Leikkaava lääkäri oli sama kuin ensimmäisessä sektiossa,hän sitten totesi että vaikka odotettaisiin maailman tappiin niin vauva ei sieltä mahdu tulemaan.Tarkisti tarjonnan ultralla ja vauva olisi ollut oikeassa asennossakin.Eli taas kiireelliseen sektioon 5h turhan odottelun takia,oli suuri helpotus.Eli en saanut päättää.
Sanoipa lääkäri vielä,että jos lisää lapsia tulee niin leikataan ennen kuin supistukset alkavat,kohtu ei kuulemma kestäisi supistuksia.No eipä ole tulossa lisää lapsia,toisen sektion komplikaatioiden takia en siihen leikkiin enää ryhdy.(Ekan sektion jälkeen kohtu oli kiinnittynyt virtsarakkoon ja tässä toisessa sektiossa sitä irroitettaessa virtsarakkoon puhkesi reikä.)
Toinen tuli alakautta. Eipä tuota synnytystapaa päätetty mitenkään erityisesti. Menin vaan synnyttämään ja alakautta tuo putkahti maailmaan.
Vaan olen synnyttänyt alakautta.
Mutta kertoisin kuitenkin että oikea termi on keisarileikkaus eikä keisarinleikkaus.