Uskaltaako mennä sterilisaatioon, 30v 3 lasta?
Nuorin lapsista 4 kk! Välillä on tosi rankkaa ja ajattelen "ai kun huomenna sais putket poikki!" "Tämä riittää todella!" "Kolme lasra on hyvä mutta ei yhtään enää!"
Toisena päivänä ajattelen "En toivo nyt enempää lapsia, 3 on just passeli meille, mutta entä jos muutankin mieleni 5 vuoden päästä? Ehkä ei sittenkään vielä steriä...."
Mitä te tekisitte?
Kommentit (9)
kaksi lääkäriäkin, vaikka olen jo melkein neljäkymmentä ja lapsia on jo neljä enempää en usko koskaan enää haluavani.
No ei niitä silpomisia ihan tuosta vaan tehdä kun joku niin haluaa, siihen pitää olla pätevät syyt ja lääkäri sen päättää voiko sen tehdä vai ei, ei riittä oma halu pelkästään, ottaisitte asioista selvää ennen kuin kuulutatte niitä tosiasioina.
Se muutti haaveet perheenlisäyksestä uudeksi, onneksi ei oltu putkistoon kajottu. Sitä ehtii myöhemminkin.
Ihmettelen muutenkin niitä synnytyksen yhteydessä tehtäviä sterilisaatioita. Mulla on ainakin pää ihan hormooneista sekaisin raskaus-ja imetysajan ja vielä sen jälkeenkin. En uskaltais sillon tehdä noin isoa päätöstä.
suosittelen lähempänä neljääkymppiä, kun on nähnyt vähän miten elämä muutenkin etenee. Vaihtuuko kumppani, iskeekö uusi vauvakuume. Olet vielä siinä vaiheessa elämääsi, että tuulet voi pyörittää.
Kun hedelmällistä ikää on vielä reilut 10 vuotta. Se on pitkä aika, ja mitä vain voi tapahtua ja muuttua.
Sitä pohdinkin, että olen varmaan vielä hormonimyrskyissä ja niin ihastunut vauvaan, että ajattelen miten haluan hänen jäävän viimeiseksi ja pikku lellikiksi. Mutta mieli voi muuttua, olette oikeassa. Tavallaan olisi niin helpottavaa saada se päätös "meidän lapset on tässä"... Nyt en halua yhtään, ei ole vauvakuumetta ja olen niin onnellinen näistä kolmesta.
Ehkä minä laitan sen kierukan viideksi vuodeksi?
ap
ja jos viiden vuoden päästä olet edelleen samaa mieltä niin sitten putketpoikki.
Itselläni ollut hormonikierukka 3vuotta. Pari vuotta vielä "aikaa". Mutta haluaisin mieluummin koko kohdun pois :) En tee sillä mitään ja ei tulis menkkojakaan enään :) Siksi en haluaisi luopua hormonikierukasta kun olen viettänyt "jo" kolme vuotta ilman kuukautisia. Lapsia on kaksi, ikää nyt 32 v mutta en tod halua enään lapsia. Kaksi riittää mainiosta ja ikä alkaa tulla vastaan.. lisäksi mieskään ei halua lapsia enään
En usko, että olisin kolmikymppisenä uskaltanut ottaa sterilisaatiota kolmen tai neljän tai viidenkään lapsen jälkeen, niinkuin eräs tuttava teki.
Ihailen sitä ratkaisua kyllä, mielestäni se on epäitsekäs ratkaisu, koska lasten haluaminen kun niitä on jo "kohtuullisesti", on hyvin itsekästä. Parempi olisi todeta, että vaikka myöhemmin tulisi kuinka toisenlainen elämäntilanne ja halu saada vauva, niin "olen jo oman osani sitä elänyt".
Mutta minä pelkäisin, että tulisi ylitsekäymätön halu vielä kerran saada vauva. Jos vaikka tulee ero ja uusi ihmissuhde, tai menettää puolisonsa, tai yhden lapsista, tai muuten vain elämäntilanne onkin erilainen kuin oli kuvitellut, ehkä ei tarvitsekaan käydä töissä tai ei halua... Osaan kuvitella vauvankaipuun monessa eri tilanteessa. Siksi en uskaltaisi.
Suosittelen hormonikierukkaa, joka on lähes yhtä varma ehkäisy viideksi vuodeksi kerrallaan.