Vierailija

3 päivää sitten katosi toisesta korvasta kuulo kokonaan. Korvatikulla oon yrittänyt kaivella, muttei auta eikä tikkuun tartu vaikkuakaan. Mistähän voi johtua voiko olla jotain vakavampaakin?

Kommentit (8)

Tietoa potilaalle: Äkillinen kuulonmenetys

Lääkärikirja Duodecim

25.10.2010

yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelma

Oireet ja syyt

Milloin hoitoon

Oireet ja syyt

Äkillisellä kuulonmenetyksellä tarkoitetaan kuulon äkillistä häviämistä toisesta korvasta. Tilaan voi joskus liittyä huimausta, mutta se voi ilmetä yksinomaan täydellisenä tai lähes täydellisenä kuulon häviämisenä. Kuulon häviämisestä voi varmistua kokeilemalla esimerkiksi vaurioituneen korvan kykyä kuulla puhetta, kun toiseen korvaan tuotetaan ääntä esimerkiksi painamalla ja hankaamalla korvan nipukkaa. Ulkoisten äänten kuulemisen sijasta korvassa voi olla tinnitusta (korvan soimista). Lisäksi tuntuu usein lukkoisuutta siinä korvassa, jonka kuulo huonee.

Äkillisen kuulonmenetyksen varsinaista syytä ei tunneta, mutta oletuksia aiheuttajasta on useita: verenkiertohäiriö, sisäkorvan tulehdus, sisäkorvan kalvon puhkeaminen tai sisäkorvaa vaurioittavat lääkeaineet. Yleensä mitään näistä tekijöistä ei sairauden tullen pystytä todentamaan. Alle 10 %:lla syyksi löytyy jokin sairaus, useimmin kuulohermon hyvänlaatuinen kasvain.

Äkillisen kuulonmenetyksen riskitekijöitä ovat mm. henkinen rasitus ja alkoholin käyttö. Tavallisin ikä sairastuneilla on 43–53 vuotta.

Sisäkorvaperäistä vikaa verrattomasti yleisempi syy kuulon äkilliseen huononemiseen ja korvan lukkoisuuteen on vahatulppa (ks. 1), joka esimerkiksi kastuessaan tukkii korvakäytävän kokonaan ja näin heikentää kuuloa.

Milloin hoitoon

Äkillisen kuulonmenetyksen tullen on syytä hakeutua välittömästi lääkärin tutkimuksiin. Vaikka useimmissa tapauksissa kuulonmenetyksen syy ei selviä, pyritään löytämään ne harvat tapaukset, joissa syynä on hoidettava sairaus. Silloinkin, kun ongelman syy jää epäselväksi, usein hoitona käytetään kortisonia lyhyenä kuurina, joskin tutkimustieto hoidon tehosta on melko vähäinen. Raskasta fyysistä rasitusta, sukellusta, lentämistä ja melua on hyvä välttää alkuvaiheessa, ja sairauslomaa tarvitaan yksilöllisesti ainakin 1 – 2 viikon ajan.

Yli kuudella kymmenestä kuulonmenetys paranee itsestään, mutta osalle se jää pysyväksi. Ennuste on huonompi niillä, joiden kuulo huononee yli 50 desibeliä, sekä niillä joiden kuulohäiriöön liittyy huimaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vahatulppa voi aiheuttaa tuon. Kuulo voi hävitä yhdessä yössä kun se "viimeinen milli" ilmareikää menee umpeen, näin kertoi minulle lääkäri. Siihen tehoaa korvahuuhtelu.

Harvinaisempia syitä myös hermostolliset syyt. Minun tapauksessani syynä oli aivoissa oleva tulehduskohta, joka osui kuulohermon alueelle. Tulehdus johtui perussairaudestani (ms).

Mulla ollut äkillinen kuulonmenetys. Huimasi, oksetti ja kuulo hävisi. Palautui vain hieman alkuvaiheessa, nyt jo vuosia aikaa. Ikää oli silloin alta 30v enkä minkäänlaista hoitoa saanut.

Itsellä sama juttu. Kuulo hävisi yhtäkkiä. Korvat huuhdeltiin, kuulotutkimus tehtiin. Ei vaikkua, kuulo alentunut niin, että normaali puheääni tuottaa vaikeuksia. Tuntuu, että olisi tulppa korvassa koko ajan. Nyt odotan korvalääkärille aikaa. Pelottaa.

Huutaminen voi aiheuttaa tilapäisen kuulon häviämisen, se palautuu.  Ei ole terveellistä kuunnella huutamista jos kärsii melusta noin yleensä.

tp

Olen 12vuotias poika ja minulla meni sunnuntai aamuna kuulo toisesta korvasta sitten kun oli keskiviikko ilta isäni lämmitti saunan niin kuulo tuli takaisin. 💪

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat