kertokaas kuuluuko isän hoitaa.. vai mun etsiä sit vaan hoitaja
eli tilanne tälläinen :) yhteishuoltajuus exäni kanssa lapsi 5v parri vuotta sitten sovittu joka toinen vkl lapsi isällään.. noh entäs kun nyt saan toisen lapsen uuden iehenikanssa, jo on tiedossa, että keisarileikkaus ja muutaman yön siitä sitten sairaalassa joudun olemaan. nykyisellä miehelläni alkaa omien töiden takia isyysloma vasta 3 kk päästä.. eli kuka hoitaa vanhenpaa poikaani.. ? omatvanhemmat kaverit jne ovat itse töissä eikä tässä vieressä ihan asu edes.. onko lapsen isä velvollinen hoitamaan? hänen mukaansa ei ole eikä hoida.
Kommentit (50)
nyt leikitään että käy jotain, että äiti vaikka kamala sanoa kuolisi leikkauksessaa.. eikö etällä ole velvollisuuksia?? mikä idea tämä yhteishuoltajuus sitten on ? tai mitä eroa on yksinhuoltajuuteen.. elarit saisi ja tapamiset molemmissa.. hmm..
mitäs siinä tapauksessa nyt leikitään että käy jotain, että äiti vaikka kamala sanoa kuolisi leikkauksessaa.. eikö etällä ole velvollisuuksia?? mikä idea tämä yhteishuoltajuus sitten on ? tai mitä eroa on yksinhuoltajuuteen.. elarit saisi ja tapamiset molemmissa.. hmm..
ja oikeudet.
exä on töissä yms.ei minusta tartte hoitaa..jos taas on vaan kotona ja hyvin vois ottaa esikon,niin kusipää on=)Mutta muuten hommaisin hoitajan kotiin,en vaatisi exää hoitaman jos tosiaan töissä on.
Päiväkotiin 8-16? Mikä siinä nyt on niin vaikeaa?
Ja uusi miehesi sitten hakee hänet sieltä sen parin päivän ajan, mitä sinä olet sairaalassa.
Ei voi olla noin vaikeaa.
ei edelleenkään tarkoita sitä, että isä olisi velvollinen ottamaan lapsi. Kukaan ei häntä siihen pakota ja hän saa ja voi ilmoittaa, että lapsi ei hänelle tule.
Lapselle etsitään sijaiskoti jos äidin nykyinen puoliso ei jostain syystä halua tai saa lasta pitää.
Omaa lastaan kun mikään laki maailmassa ei vaadi pitämään, niin ikävää kuin se onkin.
niin paljoa, että HALUAISI olla hänen kanssaan niin paljon kun vain mahdollista. Eli vaikka isällä ei ole jotain stnan Velvollisuutta ottaa lastaan luokseen, niin luulisi sen niinku Haluavan.... Ihme touhua.
kun toisessa taloudessa asuva vanhempi ei pysty hoitamaan omaa lastaan? Luulisin, että päiväkodin kanssa pystyy asiasta sopimaan, jos kerran osapäiväpaikka on olemassa.
Saakohan ex olla edes töistä pois, kun toisessa taloudessa asuva vanhempi ei pysty hoitamaan omaa lastaan? Luulisin, että päiväkodin kanssa pystyy asiasta sopimaan, jos kerran osapäiväpaikka on olemassa.
ja en usko, että tuo kohta koskee etää.
lapsen isällä olisi moraalinen velvollisuus ottaa lapsi. Mutta sitähän nämä kusipää-eksät ei halua ymmärtää tai tekevät tahallaan kiusaa.
Parhaiten noihin tehoaisi varmaan sellainen, että saisi rahallisia sanktiota kiusaamisesta.
olemaan töistä pois ko asian vuoksi.
On se kumma kun etäisiltä vaaditaan tosi usein sellaisia asioita, joita ei vaadita kun asutaan saman katon alla.
voiko pakottaa, onko velvollisuutta tai kuka joutuu kun kyse on oman lapsen kanssa olemisesta! Haloo! :(
jotka ajattelevat, että heillä ei ole velvollisuutta hoitaa omaa lastaan. No mitä nyt kukin velvollisuudella tarkoittaa. Ehkä minä en joutuisi vankilaan, jos nyt lakkaisin lapsiani hoitamasta, ja ne huostaan otettaisiin, mutta kyllä minä silti väärin tekisin.
Kun olen lapsia tietoisesti maailmaan yrittänyt saattaa ja onnistunut, niin todellakin minulla on velvollisuus heitä kohtaan heitä hoitaa. Niin on lapsen isälläkin. Ihan sama, mitä viikonloppuja on sovittu. Jos oma isä ei ota lasta hoitoon, kun muuta hoitoa ei ole, niin isä on todella sairas ihminen, ja minusta ainakin äärimmäisen vastenmielinen tyyppi.
jotka ajattelevat, että heillä ei ole velvollisuutta hoitaa omaa lastaan. No mitä nyt kukin velvollisuudella tarkoittaa. Ehkä minä en joutuisi vankilaan, jos nyt lakkaisin lapsiani hoitamasta, ja ne huostaan otettaisiin, mutta kyllä minä silti väärin tekisin.
Kun olen lapsia tietoisesti maailmaan yrittänyt saattaa ja onnistunut, niin todellakin minulla on velvollisuus heitä kohtaan heitä hoitaa. Niin on lapsen isälläkin. Ihan sama, mitä viikonloppuja on sovittu. Jos oma isä ei ota lasta hoitoon, kun muuta hoitoa ei ole, niin isä on todella sairas ihminen, ja minusta ainakin äärimmäisen vastenmielinen tyyppi.
Ihan järkyttävää ajatella että on olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat, että heillä ei ole velvollisuutta hoitaa omaa lastaan. No mitä nyt kukin velvollisuudella tarkoittaa. Ehkä minä en joutuisi vankilaan, jos nyt lakkaisin lapsiani hoitamasta, ja ne huostaan otettaisiin, mutta kyllä minä silti väärin tekisin.
"paiskaamalla" isän ulos lasten jokapäiväisestä elämästä. tässä sossu on myös hyväksi avuksi. jos tosiaan vanhemmat olis samalla lähtöviivalla eron tullessa, niin monikohan äiti hoitais lapset just silloin, kun lähi-isä haluaa.
Ihan järkyttävää ajatella että on olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat, että heillä ei ole velvollisuutta hoitaa omaa lastaan. No mitä nyt kukin velvollisuudella tarkoittaa. Ehkä minä en joutuisi vankilaan, jos nyt lakkaisin lapsiani hoitamasta, ja ne huostaan otettaisiin, mutta kyllä minä silti väärin tekisin.
Etä on velvollinen hoitamaan lasta tasan sen verran kun on paperiin kirjattu. Poikkeuksena tietysti ovat ne hätätapaukset, joissa lähi tulee omalla vahtivuorollaan kyvyttömäksi lapsen hoitamiseen. Sä olet menossa keisarinleikkaukseen, joten sulla on hyvin aikaa järjestää lapsen hoito muuten eli hätätapauksesta ei ole kyse, vaikka sairaalaan menetkin.
Kun nyt ilmeisesti sitä päivähoitopaikkaa ei ole, mä en ihan tarkalleen ymmärrä, miksi olisi exän velvollisuus ottaa palkatonta vapaata töistään tai palkata lastenhoitoapua päiviksi, jotta sinä pääset synnyttämään. Toki jos olette tarjoutuneet järjestämään lapsen päivähoidon esimerkiksi MLL:ltä niin, ettei exän tarvitse ottaa palkatonta vapaata, on aika ikävää exältä olla ottamatta lasta.
Samoin jos exällä ei ole töitä tai muuta sovittua menoa tuohon aikaan, on tosi kuspäistä olla ottamatta lasta hoitoon.
Eihän nyksäsikään ollut halukas järjestelemään elämäänsä niin, että voisi hoitaa vanhempaa lasta, vaikka menet synnyttämään hänen lastaan.
Ihan sama, mitä viikonloppuja on sovittu. Jos oma isä ei ota lasta hoitoon, kun muuta hoitoa ei ole, niin isä on todella sairas ihminen, ja minusta ainakin äärimmäisen vastenmielinen tyyppi.
Ihan kieroutunut tilanne minusta, että lapsen isä olisi joku äidin hätävara, että "mä en nyt keksi minne muualle laitan tän lapsen, ota sä vapaata töistä ja hoida tätä lastasi kun mä hoidan asioita". Olisiko isällä sitten vastaavasti oikeus saada lapsi hoitoon aina, kun siltä tuntuu tai laistaa omat hoitovuoronsa, jos tulee joku este?
Ei se musta reilusti noinkaan mene, että etä tapaa lasta vuoroillaan vailla lähivanhemman oikeuksia ja sit lähi voi vaan tyrkätä lapsen etälle sillon, kun sopivalta tuntuu. Etältä ei tarvitse kysyä, koska jos etä ei ota, on huono vanhempi.
Jos etällä on joku este tai joutuu pitämään palkatonta vapaata tai ostamaan lastenhoidon, miksi etällä olisi suurempi velvollisuus järjestää asia kuin ap:lla, vaikka synnytys on ap:n pma "meno" eikä liity exään?
velvollinen hoitamaan?
Ex voi hoitaa jos hyvät välit ja sopii töiden ja menojen puolesta, muuten tapaamispaperin mukaan.
eikö ap ole jo aikaisemmin sanonut että nyksä kattoo lasta kaiken muun ajan paitsi kun töissä on. ja päivähoitopaikkaa ei tosiaan niin helposti muuteta jos on laitettu esim alkamaan 1.9 niin ei sinne vaan mennä aikaisemmin. aikamoiset tälle lähivanhemmalle nyt heitätte, yhtä hyvin lähivanhempi voi sanoa sopimuksensa irti ettei lapsen kanssa ole samoin kuin etäkin.. en tajua mitä te kaikki sitä etää suojaatte??! jos jo ap sanonukkin että nyksä on parempi isä kuin ex ikinä..
jauhaa, kun ap huutaa että isän on pakko ottaa lapsi, vaan kun ei ole. Vanhemmuus on siitä asiasta kaukana, kyse on nyt siitä että on isän velvollisuus ottaa lapsi, ja näin ei ole.
Hänellä on tapaamisoikeus, ei hoitovelvoitetta.