Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten uuden talon rakentaneilla perheillä on varaa pitää äitiä kotona?

Vierailija
21.08.2011 |

Seuraan monia blogeja ja minua ihmetyttää se että tosi monessa perheessä, missä on rakennettu ihan uusi talo, äiti jää vuosikausiksi kotiin lasten kanssa.

Miten ihmisillä on tähän varaa? Mitä teidän miehet oikein tekee, jos yhden palkalla on varaa maksaa uutta taloa ja elättää perhettä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samaa. Ja perheellä on kaksi autoa ja koko ajan rakennetaan jotain uutta.

Vierailija
2/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta on kyllä tiukkaa, myönnän, mutta pärjätään.

Lainanlyhennyserä on pikkasen pienempi kuin oli vuokra, mutta tietysti okt asumiskustannuksiin tulee muutakin. Kuitenkaan asumiskustannukset kaikkinensa eivät ole paljoa nousseet aikaisempaan vuokralla asumiseen verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkatuloista. Näistä ei välttämättä huudella kaikille tuttaville. MOnilla on pääomatuloja, ennakkoperintöjä, sponsoroivia isovanhempia jne.

ihan samaa. Ja perheellä on kaksi autoa ja koko ajan rakennetaan jotain uutta.

Vierailija
4/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla nuorilla ihmisillä on nykyisin isoja perintöjä ja monillä on pääomatuloja melko runsaastikin. Että ei sitä taloa pelkästään palkalla makseta. Tiedän sellaisiakin jotka eivät ole ottaneet uuteen taloon lainaa juuri lainkaan, parikymmentätuhatta ehkä. Ei ole tarvinnut jos on osannut myydä esimerkiksi edellisen asunnon kreivin aikaan ja saanut kovan myyntivoiton eli ei siinä sitten hirveästi lainaa edes tarvita.

En tajua, mikä ihmeen oletus on, että jokainen uuden talon rakentava nuorehko nuori pari olisi veloissa korviaan myöten. Se ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

Vierailija
5/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt on 3. talo rakenteilla. Entisistä talokaupoista on sen verran rahaa, ettei tartte isoja lainoja enää ottaa. Toisaalta lapset eivät ole ihan pieniä. Voin kuitenkin tehdä työtäni 50% kokoaikaisesta.

Vierailija
6/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla nuorilla ihmisillä on nykyisin isoja perintöjä ja monillä on pääomatuloja melko runsaastikin. Että ei sitä taloa pelkästään palkalla makseta. Tiedän sellaisiakin jotka eivät ole ottaneet uuteen taloon lainaa juuri lainkaan, parikymmentätuhatta ehkä. Ei ole tarvinnut jos on osannut myydä esimerkiksi edellisen asunnon kreivin aikaan ja saanut kovan myyntivoiton eli ei siinä sitten hirveästi lainaa edes tarvita.

En tajua, mikä ihmeen oletus on, että jokainen uuden talon rakentava nuorehko nuori pari olisi veloissa korviaan myöten. Se ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

Mä sain aikoinaan mummolta perinnöksi pienen osakesalkun jota olen sitten huolella hoitanut ja säästellyt. Sitten kun päätettiin ruveta rakentamaan, osakkeet pantiin lihoiksi. Ja kas kummaa, mummon vaatimattomasta perintösalkusta lohkesi kaikenkaikkiaan noin 150 000 euroa. Ei siihen sitten enää tarvinnut kuin 50 000 euroa lainaa ja se taas katettiin myyntivoitolla, jonka mies sai myytyään poikamiesaikojen kaksionsa. Täysin velaton uusi ja iso talo ja ollaan molemmat 25-vuotiaita ja mä opiskelen ja hoidan kahta lasta kotona. Mies käy töissä tietysti normaalisti.

Vierailija
7/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että edellinen asunto oli satatonnia kalliimpi.

Ja minä muuten tein töitä koko sen ajan kun olin "kotona".

Vierailija
8/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakentaa sitä uutta taloa, vaikka molemmat käyvät töissä. Emme ikinä pärjäisi yli 100 000 euron lainasta. Sen hintainen talo on siis ostettu ja sitäkin maksetaan 20 vuotta.

Nykypäivän nuoret aikuiset eivät ole kokeneet lamaa, vaan he ovat päässeet ansiotöihin jo päälle parikymppisinä. Oman ikäpolveni, nyt 40+, nuoret aikuiset olivat 90-luvulla pitkään työttömiä. Tiedän todella monia, jotka ottivat ensimmäisen asuntolainansa vasta jotain 35-vuotiaana. Niin minäkin olen tehnyt.

Nykyiset nuoret aikuiset uskaltavat ottaa isoja lainoja senkin takia, että heillä on enemmän aikaa maksaa sitä.

Vierailija
9/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakentaa sitä uutta taloa, vaikka molemmat käyvät töissä. Emme ikinä pärjäisi yli 100 000 euron lainasta. Sen hintainen talo on siis ostettu ja sitäkin maksetaan 20 vuotta.

Nykypäivän nuoret aikuiset eivät ole kokeneet lamaa, vaan he ovat päässeet ansiotöihin jo päälle parikymppisinä. Oman ikäpolveni, nyt 40+, nuoret aikuiset olivat 90-luvulla pitkään työttömiä. Tiedän todella monia, jotka ottivat ensimmäisen asuntolainansa vasta jotain 35-vuotiaana. Niin minäkin olen tehnyt.

Nykyiset nuoret aikuiset uskaltavat ottaa isoja lainoja senkin takia, että heillä on enemmän aikaa maksaa sitä.

ikään mennessä taloa rakennettua?

Vierailija
10/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kuin joltain elukan pitämiseltä. Näen edessäni ketjuun kytketyn äidin, jota siellä kotona "pidetään" :D

Vierailija
11/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jostain vinkuintiasta tietysti, mutta mitä järkeä muuttaa siinne jos siellä ei ole töitä.

Vierailija
12/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikään mennessä taloa rakennettua?

valmistuu yliopilaaksi -90, maisteriksi -96, suoraan pahimpaan lama-aikaan, on 5 vuotta työttömänä, pääsee osa-aikatyöhön 31-vuotiaana. Come on, kuka muka edes hakisi osa-aikatyöläisenä lainaa?

Minä tapasin mieheni vasta 35-vuotiaana, eikä ollut aiemmin tarvetta harkita talon ostamista.

Toivottavasti tämä selitys hieman auttoi ihmettelyäsi.

Vierailija
13/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin 1990-luvun laman kynnyksellä ja sain kyllä heti töitä. Kolme taloakin ollaan jo rakennettu ja viimeisimmän velattomana edellisistä taloista saaduilla voitoilla.

Vierailija
14/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sauna, autotalli, piharakennus, 3000 neliön tontti. Varmaan siksi talomme hinta oli 100 000 euroa, että lähimpään kaupunkiin (keskustaan) on 10 minuutin ajomatka, eli ei ole ihan keskustan lähellä.

Vierailija
15/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut työttömänä, koska menin töihin heti tokana opiskeluvuonna eli 1984.

Ekan asuntolainan otin myös jo tokana opiskeluvuonna. Velattomia olimme 1996 ja vuonna 2004 jo downgreidasimme jo asumistamme eli vaihdoimme halvempaan, omakotitaloon Helsingissä. Nyt tätä on laiteltu vähitellen ja arvo on tuplaantunut.

Vierailija
16/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/se…

Voi tosiaan olla jonkun mielestä mörskä, mutta kelpaa meille ihan hyvin.

Vierailija
17/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole perineet penniäkään mistään. Kumpikin lähti aikoinaan kotoaan pennittömänä. Mutta aika alkuvaiheissa suhdettamme ostimme heti kaksion, emme pistäneet samaa rahaa kuukaudessa vuokraan. Sittä sitten vaihdettiin kolmioon, kun lapsi syntyi ja sitten ostimme tontin. Ja parin vuoden päästä rakensimme ok-talon. Tuossa vaiheessa oli rivarin hinta noussut huimasti, joten nettosimme tosi hyvät rahat siitä ja rakentamiseen ei tarvittu enää ihan mahdottomia lainoja. Nyt kaikki laita on lyhennetty pois (n. 5 vuotta sitten). Joten ei tässä mitään perintöjä tarvita, jos kaksi ihmistä on töissä. No, tienaamme tosin molemmat nykysin keskipalkkaa enemmän, mutta ei näin ole aina ollut. Nuorena palkkataso oli toki aika paljonkin huonompi.

Ihan mahdottoman pitkään emme ole kumpikaan olleet työttömänä. Minä jäin työttömäksi 90-luvun laman vuosina, mutta pääsin kyllä parin kuukauden päästä töihin (menin ihan eri alalle töihin, missä olin ennen ollut) ja mies on ollut joskus kuukausia lomautettuna.

Vierailija
18/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytää sen elämänsä miehen. Kaverini meni naimisiin 22-vuotiaana ja tässä vaiheessa olivat miehen kanssa asuneet yhdessä velkaisessa omakotitalossa jo kaksi vuotta.

Nyt ovat 40-vuotiaita ja talo maksettu.

Minä tapasin aviomieheni vasta 35-vuotiaana ja otimme talolainaa vasta kun olin 37-vuotias. Jos oikein hyvin käy, saamme talon maksettua siihen mennessä, kun jäämme eläkkeelle. Kaveripiiristämme suurin osa asuu muuten vuokralla, kyllä, meidän ikäisistämme työssäkäyvistä ihmisistä.

Vierailija
19/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

megalainaa. Ei se nyt mitenkään harvinaista ole. Monilla vanhemmatkin auttavat, esim. mun kaveri sai vanhemmiltaan satatuhatta talon rakentamiseen ennakkoperintönä. Kyllä se helpottaa etenkin pienipalkkaisia.

Vierailija
20/24 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytää sen elämänsä miehen. Kaverini meni naimisiin 22-vuotiaana ja tässä vaiheessa olivat miehen kanssa asuneet yhdessä velkaisessa omakotitalossa jo kaksi vuotta.

Nyt ovat 40-vuotiaita ja talo maksettu.

Minä tapasin aviomieheni vasta 35-vuotiaana ja otimme talolainaa vasta kun olin 37-vuotias. Jos oikein hyvin käy, saamme talon maksettua siihen mennessä, kun jäämme eläkkeelle. Kaveripiiristämme suurin osa asuu muuten vuokralla, kyllä, meidän ikäisistämme työssäkäyvistä ihmisistä.

terv. yksinhuoltaja uudesta omakotitalosta, jonka on ihan yksin rakennuttanut