Mun 120 cm pitkä lapsi kertoi että hän on luokkansa lyhin. Ovatko ekaluokkalaiset
tosiaan niin pitkiä nykyisin? Olen luullut että lapseni on keskimittainen (neuvolan käyrästöllä on ollut keskiviivalla). On tosin loppuvuoden lapsi, ehkä luokalla on paljon alkuvuonna syntyneitä.
Kommentit (62)
lapseni olivat 118 ja 120cm. Esikoinen oli luokkansa lyhin, mutta 120cm luokalla oli jopa 105cm ekaluokkaispoika. Toisaalta taas ekalla luokalla saattaa olla liki 140cm pituisia tyttöjä.
ekaluokkalainen, loppuvuoden lapsi, on lähes 130 cm pitkä. Yksi luokkakaveri on häntä pään verran lyhyempi.
En ole ajatellut, että onko luokalla lyhyempiä tai pidempiä. Tyttöä tuskin haittaa, vaikka oliskin lyhyin, hän pärjää varmasti. :)
Äsken kysyin asiasta, johon totesi iloisesti: "En tiedä pituuksista, mutta nuorin olen varmasti!" :D (Syntynyt 28.12.)
Minä olen miettinyt samaa, että onko hän lyhyt vai mistä on kyse.
Meidän ekaluokkalainen (tammikuun lapsi) on 121cm, mutta isosiskonsa oli koulun aloittaessaan vain 114cm. Nyt tämä samainen isosisko on 124cm ja aloitti juuri kolmannen luokan :)
Heinäkuussa syntynyt aloitti 134cm pituisena ja muita saman pituisia riittää ja ei ole todellakaan meidän vika jos muut ovat kääpiötä
Heinäkuussa syntynyt aloitti 134cm pituisena ja muita saman pituisia riittää ja ei ole todellakaan meidän vika jos muut ovat kääpiötä
Voi sinua.
Luokalla taitaa olla kaksi poikaa, jotka ovat vähän lyhyempiä, mutta kyse on ihan parista sentistä.
Toisaalta hänen paras ystävänsä, myöskin ekaluokkalainen, on pidempi kuin meidän kolmasluokkalainen, 136-senttinen...
Eikös siitä ole ollut silloin tällöin juttua, että nykylapset ovat isompia eivätkä käyrät enää pidä niinkään paikkaansa? Ts. keskimitta taitaa olla vähän siirtynyt ylemmäs?
134-senttisellä ei ole mennyt kaikki energia siihen pituuskasvuun ja aivoillekin on jäänyt jotain -- vanhemmat kuulostaa siltä, että perimä ei ole yläosaston kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla suosiva ;)
harmittaa, tyttöni ovat pitkiä ja kauniita, sukulaisten puolelta kuulee, kuinka pieniä ja siroja heidän lapsensa ovat, pojatkin, mitä siihen sanoisi, että sopu säilyy, täällä sitten tuuletin, anteeksi, arka paikka
Itse kun kävelin kerhosta kotiin 5v tyttöni kanssa juuri kun koulut loppui, niin minusta ne ekaluokkalaiset näyttivät niiiin pätkiltä. Ihan samaan joukkoon olisi voinut mun 5v mennä.
Joitakin poikkeuksia näkyi kyllä mutta suurin osa oli aika tappeja.
Yksi sukulaisnainen (miehen puolelta) koki tarpeelliseksi arvostella meidän moniallergikkolasta. Anoppi koetti sitten selittää, että hyvinhän tuo kasvaa ja että ei isosiskonsakaan ollut mikään jättiläinen vauvana (sisko nyt luokkansa pisimpiä lapsia). Sukulaisnainen totesi vain, että "ei, kyllä tuo hintelä on". Silloin teki kyllä mieli sanoa muutama valittu sana k.o. naiselle.
Loppujen lopuksi pituus ei ole se ihan maailman tärkein asia, mutta turha toisten lasten pituutta on käydä arvostelemaankaan. Se ei ole kenenkään erinomaisuutta, jos lapset ovat pitkiä atleetteja tai siroja keijukaisia, vaan ihan geeniperimästä kiinni.
harmittaa, tyttöni ovat pitkiä ja kauniita, sukulaisten puolelta kuulee, kuinka pieniä ja siroja heidän lapsensa ovat, pojatkin, mitä siihen sanoisi, että sopu säilyy, täällä sitten tuuletin, anteeksi, arka paikka
Ei kannata kadehtia pieniä ja siroja. Meidänkin poikamme on pieni ja siro. Arvioitu aikuispituus 165. Nyt ekaluokkalaisena päätä pienempi suurinta osaa kavereista (112 cm). Aina saa ihmetystä osakseen, koska luullaan korkeintaan 5-vuotiaaksi.
Ihmetteli, miksi häntä lyhyemmät menivät kouluun yksi aamu, miksei hän myös! ;)
Oma poikani oli koko kouluaikansa luokkansa lyhyin ja heiveröisin. Mutta nyt 19-vuotiaana on lihaksikas ja upea 183-senttinen nuori mies. Jokainen kehittyy ja kasvaa oman käyränsä mukaan. Toiset nopeammin kasvaneet luokkakaverit jäivät häntä lyhyemmiksi.
tosiaan niin pitkiä nykyisin? Olen luullut että lapseni on keskimittainen (neuvolan käyrästöllä on ollut keskiviivalla). On tosin loppuvuoden lapsi, ehkä luokalla on paljon alkuvuonna syntyneitä.
sillä itse olin aikanani v. 1982 ekaluokalla toiseksi lyhin pituudella 119 cm. On siis jo melkein 30 vuotta sitten ollut pitkiä lapsia.
Mutta vaikka onkin poika niin ei ole haitannut menoa, nyt jo 4. luokalla eikä ole koskaan saanut kuulla lyhyydestä :)