ms-tautia sairastavia tai siitä tietäviä paikalla?
Kävin tänään pään magneettikuvassa ms-taudin poissulkemiseksi. Kerrottiin etukäteen, että mikäli tarvetta on, laitetaan varjoaine kuvauksen lopussa. No, tarvetta ei todettu, kun ei kerran varjoaitetta tarvittu. Voiko tästä päätellä, että mitään ei sitten näkynyt? Käytetäänkö varjoainetta aina, jos jotain näkyy, tiedon tarkentamiseksi? Tahtoisin jo vapautua tuota miettimästä, jos tuosta voisi jotain päätellä. Vastauksen saan lääkäriltä joskus, ensi viikolla voin soitella. Koko viikonloppu ainakin vielä siis piinaa....
Kommentit (20)
ja miten se laitetaan? sattuuko? apua!
Mullakin jotain ihan epämääräsiä kipuja ja huimausta ja väsymystä ollu jo ties kuin kauan. Hemoglobiini erittäin hyvä,verenpaine hyvä, ei kilpirauhasessa häiriöö.. mitähän lie,voisko olla tota ms-tautia. Mulla myös mieliala heitelly millon miteni,välillä ihan rauhassa ja ei tarvii kun kun paria sekunttia niin räjähdän vaikkei maata järisyttävä asia ole :/ En oo raskaana!Laitetaan suoneen, mutta ei satu. Ainakaan se ei sattunut mikä minulle laitettiin.
jos näkyy ilman varjoainetta selvästi, että on ms, niin sitten ei tietenkään sitä laiteta. Eli voi näkyä ilmankin.
magneettikuvassa ilman mitään varjoainetta.
Todennäköisesti siellä on ollut plakkeja joten varjoaineella vahvistamista ei ole tarvittu.
MS-tauti ei ole maailmanloppu, neittisaiteilla törmäät vain niihin joiden sairaus on edennyt, ne jotka elävät normaalia elämää ilman pahenemisvaiheita ei siellä kovin näy ja kuulu. Mutta muista että heitäkin on!!
Tsemppiä!!
Aina on varjoainetta laitettu, kun on pää kuvattu, joten ei siellä ilmeisesti mitään muutosta todettu sulla kun ei ainetta katsottu tarpeelliseksi.
Olen ihan maallikko, etten voi puhua kuin omasta kokemuksestani.
Ei tämä tauti silti mikään kuolemantuomio ole.
Mulla on tää ollut 15v ja yhä olem työelämässä vaikkekin nyt osa-aikaisesti. Elän ihan kuten ennenkin.
Toivotaan silti, ettei sulla ole tätä.
Mutta multa on pari kertaa otettu pään MRI ja molemmilla kerroilla on sitä varjoainetta laitettu vaikka ei siellä sitten mitään ole näkynyt.
Epäilen ettei tuosta ikävä kyllä voi oikein mitään päätellä sillä on mahdollista että kaikki oli niin selvän puhdasta ettei varjoainetta tarvittu tai sitten kaikki oli niin selvän plakkista ettei sitä tarvittu. Todennäköisesti varjoaineen tarve riippuu itse kuvan selkeydestä (johon voi vaikuttaa itsekin olemalla mahdollisimman paikoillaan) ja myös tulkitsevan lääkärin kokemuksesta ja tottumuksistakin.
Parasta sulle tietenkin toivon vaikka ei se ms-tautikaan tosiaan mikään maailmanloppu yleensä ole.
siitäkin. Jotenkin ajattelin heti, että ei ollut mitään, se oli nopeasti nähtävissä. Maallikkona ajattelin, että jos ois näkynyt jotain, ois haluttu selvittää tarkemmin (varjoaine+pitempi kesto). No, ei auta kuin odottaa. Oireita on monenlaista kyllä, että joku selvyys tietty pitäs löytyä, mutta tuo ms-tauti tuntuis olevan mulle jo liikaa. Yksi perussairaus kun jo on...
Sanottiin jo ennen kuvausta, että hoitaja tulee loppuvaiheessa laittamaan varjoaineen.
Etsittiin ms-tautia ja sitä ei ainakaan se tutkimus löytänyt. Tutkimus kesti noin 30min tai vähän alle.
Ei tosiaan ms ole kuolemantuomio. Paljon riippuu ennuste ms-taudin muodosta, sitä kun on nopeasti ja hitaasti etenevää.
Ja lääkkeillä pystytään tänä päivänä paljon hidastamaan kulkua.
Millaisia oireita sinulla on ap ? Itse olen välillä miettinyt MS:n mahdollisuutta mutta monet oireeni helpottivat ruokavaliolla. Ilmeisesti olenkin voimakkaasti perunalle allerginen + monille muille ruoka-aineille lievemmin allerginen. Tai ainakin ruokvaliolla voin paremmin.
Kuitenkin edelleen on välillä päiviä että tavarat tippuvat käsistä ja olen tosi väsynyt. Huimaustakin on ollut mutta toisaalta minulla on tosi alhainen verenpaine että voi johtua siitäkin.
t. yksi epätietoinen
Itsellänikin on monenlaisia oireita ja on tehty vuosien varrella monia kuvauksia ja muita tutkimuksia, mutta vieläkään ei ole tiedossa mistä on kyse. Olen vain jättänyt asian ajattelemisen toistaiseksi.
väsymyksellä (nukahdin jopa istualleen) ja raajoissa alkoi tuntua pistemäistä kipua ensin yhdessä paikassa ja kohta se siirtyi 10 cm eri kohtaan. Tämän jälkeen alkoi raajojen tikkuilu joka muuttui pysyväksi tuntemukseksi vasemmassa jalassa. Tunto on tallella koko ajan, raaja on vain jotenkin voimaton ja tikkuilee. Useimpina päivinä tuntuu, etten jaksa painaa kunnolla kytkintä autossa. Tikkuilua tulee ja menee. Viimeisinpänä on tullut tikkuilua kasvoihin molempiin poskiin, lähes koko päivän tuntuu poskissa. Näkö on ollut reilun viikon sumea, pitää vetää tekstiä kaueammas, että kuva selkeytyy. En ole edes jaksanut enää näitä viimeisimpiä vaivoja lääkärille ilmoitella, välistä epäilyttää, että olen pimahtamassa.... Teen ihan sairaasti kirjoitusvirheitä töissä, mikä on täysin epätyypillistä minulle jne. Kaiken tämän voi varmasti laittaa aina stressinkin piikkiin. Mutta onneksi nyt kuitenkin tutkivat asiaa, kun se silti mieltä vaivaa ja nämä tuntohäiriöt sekoittaa pään ennenpitkää.
Ap
ap
MRI-kuvassa ei löytynyt epäilyttävää ja varjoainetta ei laitettu.
MRI poissulkee MS-taudin 95 %:sti. Jos halutaan tarkemmin vielä, niin sitten vielä selkäydinnestenäyte.
Sekin aiheuttaa pistelyä, tunnottomuutta jne.
Ihan mitä vaan. Kävin vuodenvaihteessa fysikaalisessa hoidossa jakson, ei ollut apua. Nyt aion mennä uudelleen. Voi kun oiskin vaan sitä ja hieronnalla pääsis eroon vaivoista. Venyttelyä olen lisännyt, en välttämättä tarpeeksi. Pitää taas lisätä sitäkin.
Lisääkin kokemuksia noista tutkimustavoista saa kirjoitella.
Ap
Minulla tehtiin ensimmäinen magneettikuvaus ilman varjoainetta, ja plakkeja löytyi n. kpl.
Tuli diagnoosi (magneettikuvan ja oireiden perusteella).
Muutama vuosi myöhemmin tehtiin toinen magneettikuvaus varjoaineen kanssa, ja silloin puhuivat että sillä näkee onko siellä aktiivisia tulehduksia. Kuulemma oli sillä kerralla aktiivisia tulehduksia, vaikka aktiivisia oireita ei ollut.
Ilmeisesti niitä varjoaineita on monenlaisia ja eri aineita käytetään eri syistä.
En niistä sen enempää tiedä.
Millaisia oireita sinulla on ollut?
Todennäköisesti siellä on ollut plakkeja joten varjoaineella vahvistamista ei ole tarvittu. MS-tauti ei ole maailmanloppu, neittisaiteilla törmäät vain niihin joiden sairaus on edennyt, ne jotka elävät normaalia elämää ilman pahenemisvaiheita ei siellä kovin näy ja kuulu. Mutta muista että heitäkin on!! Tsemppiä!!
Minä olen yksi heistä. Ihan siitä syystä juttelen sairaudestani palstoilla kun en irl viitsi. En halua paljastaa ihmisille sairautta, sillä pelkään että tieto ms-taudista haittaisi urakehitystäni ja muutenkin vaikuttaisi siihen kuinka ihmiset minuun suhtautuvat. En halua että minuun suhtaudutaan kuin johonkin sairaaseen.
Ms-tautia olen sairastanut n. 15 vuotta, ja olen vielä ihan hyvässä kunnossa. Käyn edelleen normaalisti päivätyössä ja elän tavallista pikkulapsiperheen arkea.
Ihan samalla tavalla jaksan liikkua kuin terveetkin. Aikaa jumppiin minulle ei hirveästi ole (lasten takia), mutta työmatkapyöräilyä tulee 20 km päivässä. Lisäksi liikun lasten kanssa.
Meitä terveitä ms-tautisia on paljon muitakin.
Tsemppiä ap.
ja miten se laitetaan? sattuuko? apua!
Mullakin jotain ihan epämääräsiä kipuja ja huimausta ja väsymystä ollu jo ties kuin kauan. Hemoglobiini erittäin hyvä,verenpaine hyvä, ei kilpirauhasessa häiriöö.. mitähän lie,voisko olla tota ms-tautia. Mulla myös mieliala heitelly millon miteni,välillä ihan rauhassa ja ei tarvii kun kun paria sekunttia niin räjähdän vaikkei maata järisyttävä asia ole :/ En oo raskaana!
oli, että ei mitään poikkeavaa! Nyt kuitenkin vielä tehdään lannepisto ja verikokeita, asian varmistamiseksi. Tuo magneetin tulos jo helpotti kovasti. Kuukauden päästä on tuo näytteen otto, mikä kyllä jännittää ihan hirveästi, lähinnä toimenpiteenä. Ja tietysti nyt mietityttää, että kuinkahan todennäköistä on, että tuolta paljastuisikin ms-tauti, jos pään magneetista ei löytynyt mitään patologista. Onko tästä kokemuksia?
Ap
oli, että ei mitään poikkeavaa! Nyt kuitenkin vielä tehdään lannepisto ja verikokeita, asian varmistamiseksi. Tuo magneetin tulos jo helpotti kovasti. Kuukauden päästä on tuo näytteen otto, mikä kyllä jännittää ihan hirveästi, lähinnä toimenpiteenä. Ja tietysti nyt mietityttää, että kuinkahan todennäköistä on, että tuolta paljastuisikin ms-tauti, jos pään magneetista ei löytynyt mitään patologista. Onko tästä kokemuksia?
Ap
Likvor oli puhdas vaikka pään magneettikuvissa näkyi selviä plakkeja. Ms-diagnoosin sain magneettikuvien ja oireiden perusteella.
Sellaisen väitteen olen kuullut, että likvorissa näkyisi jotain vain jos on pahenemisvaihe menossa (ms-tautia tutkittaessa). Tuskinpa sinulla mitään siellä on kun ei plakkejakaan näkynyt.
Laitetaan suoneen, mutta ei satu. Ainakaan se ei sattunut mikä minulle laitettiin.