Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Vierailija
18.08.2011 |

Kuulostaako siltä että voisi olla? Lihoin keväällä aika lyhyessä ajassa yli 10% kokonaispainostani. Olen hyvin väsynyt ja saamaton. Iho kutiaa paljon. Aika usein pää kipeänä ja/tai pahoinvointia.

Olin tuon päänsäryn takia lääkärissä ja hän ehdottikin kilpirauhaskokeita.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina oireina ihan mahdoton väsymys ja saamattomuus. Painonnousu ja pieni masennus.

Vierailija
2/5 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyllä tavalla olisin jopa helpottunut jos tämä löytyisi. Kurja olla näin väsynyt koko ajan. Tuntuu ettei ajatuskaan kulje lainkaan kunnolla.

Oletko saanut hoitoon lääkityksen? Auttaako se?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkityksen?

Vierailija
4/5 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tämä asiantuntijan kirjoitus

http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2

ja tässä viitearvoja

lähteestä http://www.poliklinikka.fi/?page=8059749

S-TSH

Tyreotropiini

S-TSH

Viitearvo

Aikuiset 0.3-4.0 mU/l

Seerumin tyreotropiini on aivoista erittyvä hormoni joka säätelee kilpirauhasen toimintaa. Sen pitoisuus kertoo kilpirauhasen toiminnasta. Jos kilpirauhanen on liikatoimintainen, TSH-arvo pienenee. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa TSH-arvo suurenee. On olemassa myös harvinaisia sairauksia jossa itse tyreotropiinin erittyminen on häiriintynyttä.

Tyroksiini, vapaa

S-T4-V

Viitearvo 10.2-21.0 nmol/l

Seerumin tyroksiini on kilpirauhasen erittämä hormoni jonka tehtävät elimistössä ovat moninaiset. Voitaisiin sanoa että kilpirauhanen ja sen erittämät hormonit säätelevät koko elimistön metabolianopeutta. Jos tyroksiinia erittyy liikaa kuten kilpirauhasen liikatoiminnassa, elimistön prosessit kiihtyvät. Liian alhainen tyroksiinipitoisuus taasen johtaa elimistön prosessien hidastumiseen.

Vapaan tyroksiinin pitoisuus (T4-V) kuvastaa kilpirauhasen toimintaa paremmin kuin kokonaistyroksiinin pitoisuus (T4).

S-T4

Viitearvo 71-141 nmol/l

Seerumin tyroksiini on kilpirauhasen erittämä hormoni jonka tehtävät elimistössä ovat moninaiset. Voitaisiin sanoa että kilpirauhanen ja sen erittämät hormonit säätelevät koko elimistön metabolianopeutta. Jos tyroksiinia erittyy liikaa kuten kilpirauhasen liikatoiminnassa, elimistön prosessit kiihtyvät. Liian alhainen tyroksiinipitoisuus taasen johtaa elimistön prosessien hidastumiseen.

Vierailija
5/5 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla S-TSH oli yli 8.

Vapaan kilpirauhashormonin S-T4-V jonka viitearvo Viitearvo 10.2-21.0 nmol/l oli kanssa pielessä mutten muista paljon heitti viitearvoista.

Nyt olen lääkityksellä ja olen huomannut reipastuneeni, en löhöile ja nuku pitkin päivää vaan jaksan puuhata kaikenlaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän