Eikö mieheltä voi vaatia mitään koska on mies?
Olen suht tuoreessa suhteessa (n. vuosi), kesällä mies asui lomien ajan minun luonani. Itselläni lapsi. Hänellä myös 2 lasta, mutta on aina ollut etäisä.
Asioita joita huomasin:
- Mies ei laita ruokaa. Ei osaa. Ostaa valmisruokia kaupasta. Jos pyysin auttamaan, piti kaikki neuvoa kädestä pitäen. Paprikoita ei älynnyt itse pestä ja keitettyjen perunoiden kuorimiseen pyysi kuorimaveistä.
- Mies ei ymmärrä pestä pyykkiä, heitti vaatteitaan pyykkikoriin ja sitten ihmetteli kun puhtaita kalsareita ei ollut. (Siis toki pesin ne muiden joukossa, mutta meillä pestään aika harvoin pyykkiä.)
- Mies ei ymmärtänyt pestä housujaan, vaikka ne haisivat. Sitten puki ne vielä päälleen.
- Mies ei ymmärrä lapsista yhtään mitään. Ei ymmärrä laittaa aurinkorasvoja, ei ottaa vesipulloa, kyselee lapselta koko ajan mitä pitää tehdä ja toimii sen mukaisesti.
- Osaa kyllä leikkiä lapsen kanssa, mutta ei ymmärrä mitä muuta lasten kanssa oleminen vaatii. Ei ymmärrä mitä tarkoittaa "lasten kasvatus".
- Ei tyhjennä tiskikonetta, koska itse ei sellaista omista, niin ei kuulemma huomaa tuollaisia. Tiskit osaa kyllä jättää tiskipöydälle, kun ajattelee käyttävänsä niitä likaisia lautasia uudelleen...
Tällaisia asioita selostin parille ystävättärelleni, ja vastaus oli "hei, se on mies." Eli ilmeisesti senkö takia pitäisi antaa toisen käyttäytyä kuin lapsi? Tai toimia aikuisen ihmisen äitinä? Häh?
Kommentit (27)
Tarvitaan myös otolliset olosuhteet. Oma mieheni kasvoi ulkomailla perheessä, jossa oli henkilökuntaa enemmän kuin omaa väkeä, ja kävi koulunsa sisäoppilaitoksessa. Aikuiseksi tullessaan ei ollut koskaan nähnyt miestä tai poikaa, joka tekisi kotitöitä tai siivoaisi edes omat jälkensä. Ensimmäiseksi vaimokseen hän sai perfektionistin, joka ei jaksanut opettaa miestä vaan teki mieluummin itse. Minäkään en jaksa opettaa - liian vanha koira.
Ap:n miehen ongelma on se, ettei hänkään ole koskaan asunut perheessä, jossa mies olisi tehnyt jotakin. Ei myöskään perheessä, jossa nainen opastaisi miestä.
. Ap:n miehen ongelma on se, ettei hänkään ole koskaan asunut perheessä, jossa mies olisi tehnyt jotakin. Ei myöskään perheessä, jossa nainen opastaisi miestä.
Miehellä aika hallitseva yksinhuoltajaäiti, ainoa lapsi. Viimeisimmässä pitkässä suhteessa nainen teki kaiken. Miehellä ikää kuitenkin jo lähes 40v, joten en tiedä jaksanko tuollaista "koulutettavaa". Potentiaala kyllä olisi, mutta kasvatan jo yhtä 3-vuotiasta. ;)
ap
Itse asiassa vasta tältä palstalta olen oppinut, että tuollaisia miehiä on yllättävän paljon. Ja yllättävän paljon naiset sietää tällaisia miehiä, nuoretkin naiset. Olen tästä tosi hämmästynyt.
Kummallista touhua.
Itse olemme viisikymppisiä, mutta miehini on ihan normaalijärkinen, tekee ihan kaikkia kodin hommia ja osaa tarttua niihin yhtä lailla kuin minäkin. Olemme tasavertaisia tässä niikuin kaikissa muissakin asioissa.
kasva perheessä, jossa näkisi isän/jonkun miehen tekevän kotitöitä. Silti on jo 1,5 vuotiaasta osallistunut aina kykyjen mukaan kaikkeen.
Koen velvollisuudekseni OPETTAA lasta tekemään kotitöitä, ruokaa jne.
mies ei halua ottaa neuvoja, koska ei näe omassa toiminnassaa mitään vikaa. Syvältähän se on!
Ehkä seurustella, joo, sillain että saisin mielestä "hyvät" puolet. Muta että asuisi yhdessä... ei tulisi mitään.
Vaikka kuinka olisi elänyt niin, ettei kotona tarvi tehdä mitään, luulisi Siperian opettavan ja miehen opettelevan itse (esim. juuri ruoanlaittoa, ym. käytännön asioita). Luulisi jo järjenkin jotain sanovan!
Ehkä seurustella, joo, sillain että saisin mielestä "hyvät" puolet. Muta että asuisi yhdessä... ei tulisi mitään.
Vaikka kuinka olisi elänyt niin, ettei kotona tarvi tehdä mitään, luulisi Siperian opettavan ja miehen opettelevan itse (esim. juuri ruoanlaittoa, ym. käytännön asioita). Luulisi jo järjenkin jotain sanovan!
kun eineksilläkin pysyy hengissä.
Ehkä seurustella, joo, sillain että saisin mielestä "hyvät" puolet. Muta että asuisi yhdessä... ei tulisi mitään. Vaikka kuinka olisi elänyt niin, ettei kotona tarvi tehdä mitään, luulisi Siperian opettavan ja miehen opettelevan itse (esim. juuri ruoanlaittoa, ym. käytännön asioita). Luulisi jo järjenkin jotain sanovan!
Mäkin luulen, että se tähän seurusteluun jää... Meillä on paljon hyviä keskusteluja ja seksi on hyvää, mutta yhdessäasuminen.... Ei taida tulla mitään.
Edellisessä suhteessa avovaimo kuulemma laittoi aina ruuan. Poikamiehenä syö ihan oikeasti pelkkiä valmisruokia. Joskus paistaa jotain kanaa johonkin kastikkeen joukkoon ja sanoo sitä ruuanlaitoksi. :/
En ihan tällaista osannut odottaa, onneksi oli tuollainen muutaman viikon yhdessäasumisen testausaika. :)
Itse olen vielä aikamoinen tasa-arvon kannattaja, vaihdan itse lamput ja kokoan hyllyt jne. joten tuo ei taida olla oikea mies minulle. Saati sitten roolimalli lapselleni!
Harmi.
Itse olen vielä aikamoinen tasa-arvon kannattaja, vaihdan itse lamput ja kokoan hyllyt jne. joten tuo ei taida olla oikea mies minulle. Saati sitten roolimalli lapselleni! Harmi.
Tuolla siis tarkoitan sitä, että mä en jaa miesten ja naisten töitä, joten tuskin saisimme mitään tasapuolista työnjakoakaan aikaiseksi.
Ainakaan aikuiselta sellaiselta! Huhhuh, aika kaameaa. Itkeäkö vaiko nauraa, kas siinä pulma.
Aika homman saat tehdä, että tuosta tulis jonkin näköinen tasavertainen aikuinen jos yhteenmuuttoa harkitsette. Itse kyllä sanoisin heipat.
Mä olen pitänyt ihan normaalina.
edes oma isäni ei ole noin avuton.
Mies voi olla valmis tekemään puolestasi asioita, jotka eivät tule mieleesi ollenkaan, koska olet tasa-arvon kannattaja.
Minun "kotona mitään tekemätön" mieheni on täysin valmis esimerkiksi viemään ja noutamaan minut autolla vaikkapa junalle tai lentokentälle mihin vuorokauden aikaan tahansa. En ole tarvinnut taksia sen jälkeen kun aloimme olla yhdessä. Hänelle se on itsestään selvää ja kuuluu miehen tehtäviin. Minulla on siis yksityinen autonkuljettaja. Muitakin vastaavia asioita löytyy.
Myös tasa-arvo voi olla käsiterakennelma, joka estää näkemästä asioita.
terveisin 3.
on ollut aina melko tarkka siivouksista, mm. pesee meillä aina matot ja talon ikkunat, ihan omasta halustaan. On aina kotona ollessaan myös huolehtinut lapsista ihan tasapuolisesti, eipä ole tarvinnut nalkuttaa.
Mutta iso ero on kyllä eri sukupolvissa, oman isäni (40-luvulla syntynyt) ikäiset miehet ovat usein aika avuttomia ns. kotitöissä.
Tunnen muuten myös n. kolmekymppisiä naisia, jotka eivät todellakaan osaa laittaa esimerkiksi ruokaa. Ja perheenäitejä ovat. Että ei se naiseuskaan automaattisesti kenestäkään osaavaa tee ;-)
Ehkä seurustella, joo, sillain että saisin mielestä "hyvät" puolet. Muta että asuisi yhdessä... ei tulisi mitään. Vaikka kuinka olisi elänyt niin, ettei kotona tarvi tehdä mitään, luulisi Siperian opettavan ja miehen opettelevan itse (esim. juuri ruoanlaittoa, ym. käytännön asioita). Luulisi jo järjenkin jotain sanovan!
Mäkin luulen, että se tähän seurusteluun jää... Meillä on paljon hyviä keskusteluja ja seksi on hyvää, mutta yhdessäasuminen.... Ei taida tulla mitään. Edellisessä suhteessa avovaimo kuulemma laittoi aina ruuan. Poikamiehenä syö ihan oikeasti pelkkiä valmisruokia. Joskus paistaa jotain kanaa johonkin kastikkeen joukkoon ja sanoo sitä ruuanlaitoksi. :/ En ihan tällaista osannut odottaa, onneksi oli tuollainen muutaman viikon yhdessäasumisen testausaika. :) Itse olen vielä aikamoinen tasa-arvon kannattaja, vaihdan itse lamput ja kokoan hyllyt jne. joten tuo ei taida olla oikea mies minulle. Saati sitten roolimalli lapselleni! Harmi.
Jos itse tosiaan on itseään arvostava, työelämässä oleva nainen, ei tuollaisesta urposta ole kuin haittaa!! Mä en tajua naisia joiden mielestä mies saa olla mikä tahansa avuton sohvaperuna. Mulla se tyssää yksinkertaisesti siihen että kun olen huolehtinut itsestäni, lapsistani ja työstäni (ja kodista) olen mielestäni kantanut korteni kekoon, en jaksa enempää. Kokemusta on loppuunpalamisesta, liiasta suorittamisesta yms ja siitä mitä se tekee elämälle (ja varmaan moni nainen elää sellaisessa noidankehässä) että ei kiitos mitään vapaamatkustajia mun harteille. En voisi kunnioittaa enkä arvostaa miestä joka elää kuin lapsi. Aikuiseen elämään kuuluu arjen työt, halusi tai ei.
Mies voi olla valmis tekemään puolestasi asioita, jotka eivät tule mieleesi ollenkaan, koska olet tasa-arvon kannattaja. Minun "kotona mitään tekemätön" mieheni on täysin valmis esimerkiksi viemään ja noutamaan minut autolla vaikkapa junalle tai lentokentälle mihin vuorokauden aikaan tahansa. En ole tarvinnut taksia sen jälkeen kun aloimme olla yhdessä. Hänelle se on itsestään selvää ja kuuluu miehen tehtäviin. Minulla on siis yksityinen autonkuljettaja. Muitakin vastaavia asioita löytyy. Myös tasa-arvo voi olla käsiterakennelma, joka estää näkemästä asioita. terveisin 3.
kuin arjen työt!! Kun arki koostuu niistä töistä ja siitä miten ne jaetaan ja hoidetaan. MItäs jos mä aattelen et vau, mä voisin pestä miehen pyykit ja siis bonuksena saa vielä 3 kertaa viikossa seksiä ja sit mä voisin ostaa sille vaik kukkii kerran viikossa ja viedä leffaan pari kertaa kuussa. Tai ihan vaikka just hakee lentokentiltä. Noin paljon asioita, niin eikai mun enää tarvii laittaa ruokaa, siivota, käydä kaupassa, pestä pyykkiä, hoitaa lapsia?
ei kerran osaa olla lasten kanssa ja on aina ollut etäisä.. Pakene kun ehdit vielä.
Yritätkö kaivaa, jotain oikeampaa todellisuutta, jotta voidaan spekuloida patriarkaatin naista alistavia rakenteita.
Olet tavannut yksilön, pidä tai ole pitämättä.
Mies voi olla valmis tekemään puolestasi asioita, jotka eivät tule mieleesi ollenkaan, koska olet tasa-arvon kannattaja.
Minun "kotona mitään tekemätön" mieheni on täysin valmis esimerkiksi viemään ja noutamaan minut autolla vaikkapa junalle tai lentokentälle mihin vuorokauden aikaan tahansa. En ole tarvinnut taksia sen jälkeen kun aloimme olla yhdessä. Hänelle se on itsestään selvää ja kuuluu miehen tehtäviin. Minulla on siis yksityinen autonkuljettaja. Muitakin vastaavia asioita löytyy.
Myös tasa-arvo voi olla käsiterakennelma, joka estää näkemästä asioita.
terveisin 3.
Eikö sulla ole ajokorttia?
Ilmeisestikin tyypillä on ollut aina joku tekemässä kaiken, ensin äiti ja sitten muut naiset.
En minä tuollaista uusavutonta kyllä jaksaisi alkaa kasvattamaan ja opettamaan kädestä pitäen.