Tytöt ja pojat päiväkodissa
Lapseni on nelivuotias tyttö. Hän on ollut yksivuotiaasta lähtien päiväkodisssa. Hoitajien mukaan lapsi leikkii tasaisesti tyttöjen ja poikien kanssa, ja osaa leikkiä hyvin ts. ei riitele jatkuvasti tai muuta vastaavaa.
Osa lapsista on vaihtunut matkan varrella muuttojen, kielikylpyyn menon jne. vuoksi, osa pysynyt samoina. Lapseni on ollut erityisen kiintynyt yhteen samanikäiseen poikaan, joka oli tähän syksyyn asti samassa ryhmässä.
Viime kevääseen asti poika leikki ongelmitta tyttäreni kanssa. Viime keväänä tyttäremme alkoi puhua välillä kotona siitä, kuinka "X" ei pidä hänestä. Kysyin asiaa lapsemme omahoitajalta ja tämä totesi hieman välttelevään tyyliin, että "lapset ovat ajautuneet erilleen".
Kuulin muutamaan otteeseen, kuinka tämä poika lällätti tyttärellemme päiväkodin pihassa jotakin tyyliin "sä et saa kutsua mun synttäreille" jne.
Tänä syksynä poika siirrettiin yllättäen toiseen ryhmään samassa päiväkodissa, ja syytä tähän ei kerrottu. Lapsemme on hämmentynyt ja kyselee jatkuvasti, miksi hän ei saa enää leikkiä "X":n kanssa. Eilen lapsi kertoi hiljaiselle äänellä surullisena,"että X ei enää pidä minusta". Kutsuimme "X":n edelleen (kuten aikaisemminkin) lapsemme synttäreille, ja lopulta äiti ilmoitti, ettei X pääse paikalle.
Olen koettanut lohduttaa lasta, mutta harmilliselta tilanne tuntuu. Uskoisin, että jos päiväkodissa olisi ollut lasten välillä jotakin riitaa, olisi siitä kerrottu meille vanhemmille.
Tiedän myös, että osa vanhemmista ajattelee, että on luontevampaa leikkiä omaa sukupuolta olevan lapsen kanssa, ja kannustavatkin lapsia hankkimaan omaa sukupuolta olevia "parhaita kavereita". Emme tietenkään voi vaikuttaa siihen, miten muut lapset käyttäytyvät tai mihin vanhemmat heitä kannustavat. Minusta tässä vaan vaikuttaa olevan jotain mätää, pohdin jopa, ovatko vanhemmat pyytäneet lapselleen siirtoa toiseen ryhmään, jotta lapsella olisi samaa sukupuolta oleva kaveri varmasti. Jotenkin tuntuu kamalalta, että lapsi menettää sukupuolensa vuoksi parhaan kaverinsa.
Kommentit (7)
ettei enää viihdykään leikeissä sinun lapsesi kanssa, ilman että vanhempansa ovat siihen kannustaneet tms. Siirtokin voi johtua ihan muista syistä kuin sinun tytöstä.
Olen törmännyt pari kertaa vanhempaan, joka ei kerta kaikkiaan suvaitse että poika leikkii tyttömäisiä leikkejä.
Tai sitten voi olla että muut pojat ovat pilkanneet ko. poika "tyttökaverista". Sellaistakin joskus sattuu.
Tuo synttärijuttu viittaisi kyllä siihen että vanhemmat ovat halunneet lapset erilleen.
Kysy suoraan päiväkodin henkilökunnalta, sano että haluat selkeän rehellisen vastauksen koska tyttö kyselee, etkä osaa sanoa mitään. Jos vastaus on sellainen, mitä oikeasti ei voi lapselle kertoa, voit ainakin muotoilla vastauksen sellaiseksi että lapsi on tyytyväinen eikä koe olevansa itse syypää tähän eroon.
Oma tyttöni täyttää pian 4 v ja on ollut vuoden päiväkodissa, kaverina on yksi tyttö ja yksi poika,nämä haluaa synttäreilleen kutsua. Eli kyllä se synttärikutsu on ikään kuin osoitus "sinä olet minun kaverini, pidän sinusta" eli ne joita ei kutsuta, eivät "kuulu joukkoon".. olettaisin näin.
miksi lapsi siirretään toiseen ryhmään.
Eli ei henkilökunta saa kertoa.
Kysy suoraan päiväkodin henkilökunnalta, sano että haluat selkeän rehellisen vastauksen koska tyttö kyselee, etkä osaa sanoa mitään. Jos vastaus on sellainen, mitä oikeasti ei voi lapselle kertoa, voit ainakin muotoilla vastauksen sellaiseksi että lapsi on tyytyväinen eikä koe olevansa itse syypää tähän eroon. Oma tyttöni täyttää pian 4 v ja on ollut vuoden päiväkodissa, kaverina on yksi tyttö ja yksi poika,nämä haluaa synttäreilleen kutsua. Eli kyllä se synttärikutsu on ikään kuin osoitus "sinä olet minun kaverini, pidän sinusta" eli ne joita ei kutsuta, eivät "kuulu joukkoon".. olettaisin näin.
Kiitos kommenteistä, tuo kysyminen ihan rauhassa kahden kesken hoitajalta voisi olla ihan hyvä idea. En tosiaan usko, että asiaan voisi vaikuttaa enää mietenkään, mutta olisihan se tietenkin mukava tietää, miten tähän on päädytty. Pohdin asiaa siksikin, että pojan äiti on selvästi vaivaantunut tilanteesta ja koettaa olla myötäsukaan, mutta isä taas välttelee. Ehkä isä on sitten halunnut pojalleen poikaseuraa, mene ja tiedä.
lasten kaverijutut vain on tuollaisia.
Sanot lapsellesi van ett. Aikuiset ovat päättänet, että Xlle on parempi olla siellä toisessa ryhmässä ja omallesi vanhassa, jossa on nyt niin monta uutta kivaa kaveria etc...
kaverit vaihtuvat, minun pojallani oli tyttö paras kaveri päiväkodissa mutta kun koulu alkoi niin tyttökaverit jäi pois. Kuuluu lapsuuteen.