Kylläpä säälitti entinen naapuri, vl-äiti, kun näin pitkästä aikaa...
Tuli vastaan kaupungilla, enkä edes heti tunnistanut, niin paljon oli vanhentunut pukattuaan lapsen toisensa perään. Kun tutustuin häneen oli noin kaksikymppinen ja kun elämäntilanteeet veivät erilleen, oli uunissa jo neljäs pulla, yksi/vuodessa tahtia. En tiedä mikä on tämän hetken lapsilukumärä, mutta tuo korkeintaan kolmekymppinen nainen näytti reilusti yli nelikyppiseltä, tanakalta täti-ihmiseltä. Kävi oikeasti sääliksi...
Kommentit (37)
reilusti vanhemmalta ja johtuu tyylistä.
Hiukset ovat nutturalla ja pukeutuu vaatimattomasti, on sellainen hiirulainen ja ei tietenkään meikkaa.
Heillä ei ole kuin neljä lasta. Ikä alkaa kakkosella mutta nainen näyttää nelivitoselta.
aina pirteän ja nuorekkaan oloinen.Nyt näytti aivan nuupahtaneelta tantalta. Painoa oli tullut varmaan reilut 15 kiloa ja vaatetyyli oli ihan vanhapiikatätiä. En tiedä, en jaksa ymmärtää totaalista itsensä laiminlyömistä. Ihan kuin ihminen olisi VAIN äiti. Kärjistäen voisi sanoa, ettei lestatyttöjä hyödytä edes kouluttaa, kun ovat kuitenkin koko elämänsä äitiyslomalla.
ap
Että jos ei panosta ulkonäköönsä, ei melkein ole ihmisarvoakaan. Ulkonäköhän se on kaiken mitta ja tärkein asia, eikö näin?!?
Ja miksi nelikymppinen tanakka täti-ihminen on huonompi kuin kaksikymppinen? Ei voi taas ymmärtää tätä ajatuksenjuoksua...
Kärjistäen voisi sanoa, ettei lestatyttöjä hyödytä edes kouluttaa, kun ovat kuitenkin koko elämänsä äitiyslomalla. ap
Harvempi nainen on äitiyslomalla 45- tai 50-vuotiaana. Kun eläikä nousee, siitä jää keyvesti 20-30 tehokasta työvuotta vauvojen teon loputtua.
Voin sanoa sen verran, että ei välttämättä ole mikään tietoinen valinta. Itsekin olin ennen lapsia aina tip top. Kun lapset tulivat en yksinkertaisesti jaksanut miettiä omaa ulkonäköä. Se ei tuntunut silloin ollenkaan ensiarvoisen tärkeältä. Asioilla on oma tärkeysjärjestyksensä. Nyt kun lapset ovat kasvaneet on enempi kiinnostus omaan ulkonäköön jälleen palannut. Kävin juuri laittamassa ripset ja kynnet ja olo on ja näyttää 10 v. nuoremmalta!
Olen vl-nainen ja lähtöisin 14 lapsen perheestä. Olen sisarussarjani vanhimmasta päästä. Äitini on hoiti lapset kotona ja on edelleen täysin terve, hyvinvoiva, positiivinen ja selvästi onnellinen ihminen.
Hän nauttii yhä kaikesta kauniista, kuten fiksuista nuorekkaista vaatteista ja kivoista tavaroista, sisustamisesta jne. Äiti harastaa liikuntaa ja juoksemmista.
Kaikki sisarukseni ovat onnellisia ja iloisia aikuisia, osa vielä koulussa. Leikkikavereita meillä on aina ollut ja lämminhenkinen koti!
Koittakaa ymmärtää...
Jos ei jaksa huolehtia enää itsestään...? Masennus?
Lastenteko vastoin tahtoaan saattaa vetää naisen mielen matalaksi.
http://freepathways.wordpress.com/2010/06/09/jumalako-nujertaa/
Ymmärtäisi paremmin jos ap olisi mies, mutta että nainen viittii noin haukkua. Häpeä!
Ja lapsilisät voisi heiltä ottaa pois - maksakoot itse lapsikatraansa! Eikä toimeentulotukea. Ei veromarkkoja heille!
Kärjistäen voisi sanoa, ettei lestatyttöjä hyödytä edes kouluttaa, kun ovat kuitenkin koko elämänsä äitiyslomalla. ap
Harvempi nainen on äitiyslomalla 45- tai 50-vuotiaana. Kun eläikä nousee, siitä jää keyvesti 20-30 tehokasta työvuotta vauvojen teon loputtua.
Tiedätkö, kun mun kaveri näyttää aika nuupahtaneelta ja tosi vanhalta kanssa. Sillä on kolme kouluikäistä lasta ja ei ole vl. Sitä ei luullakseni kiinnosta pätkän vertaa vaatetus paitsi sen verran, että ei palele/ole hiki. Valittaa aina, että väsyttää niin törkeästi, kun on taas hyvä kirja menossa eikä malta lopettaa illalla ajoissa. Pitäisikö mun sääliä sitä?
Mä säälin kyllä niitä äitejä, joilla on miehen halusta liikaa lapsia. Miksi säälisin häntä, jolla on omasta halustaan paljon lapsia.
Edes lestat ei palkkaa yli nelikymppisiä naisia, joilla ei ole työkokemusta.
Eikö lestadiolaiset itsekkään ota töihin kotiäitinä pitkään olleita naisia?
Tuo on kyllä aika paha juttu.
Just niin, sillon kun nainen on itse halunnut suurperheen se on okei eikä mikään säälittävä asia.
ja äiti pääsi oppisopimuskoulutukseenkin. Oli 47v, kun aloitti, todella pidetty työntekijä. Sitä ennen oli ollut vain kotiapulainen ja käynyt pelkän peruskoulun ja sellaisen kouluttamattomille kotiäideille suunnatun "noste"-kurssin. Niin ja suoritti hygieniapassin ihan oma-aloitteisesti.
Miksi muuten kotiäitinä oleminen tulkitaan täydelliseksi työkokemuksen puutteeksi, vaikka siinä jos missä tarvitaan organisointikykyä, taloudellisuutta, joustavuutta, sinnikkyyttä jne? Ja yleensä kotiäitinä (ainakin suurperheen äitinä) on oppinut hoitamaan työn ku työn oli se miten vastenmielistä tahansa, kun se vaan täytyy tehdä.
Ite odotan viidettä, eikä oo kauaa, kun eräs asiakas totesi, että mä näytän onnelliselta. työkaveri kysy, että ootanko ekaa....
Kyllä siinä, miten kärsivältä näyttää vaikuttaa myös se, miten elämän kokee. Moni lapsetonkin näyttää kärsineeltä, on ylipainoinen, pukeutuu huonosti, on väsynyt jnejne..
Eikä kenenkään ole pakko olla vanhoillislestadiolainen. Eikä tehdä lapsia enempää kuin jaksaa.. Kaikkea vaan ei voi saada.
Millä perusteella muuten kenellekään maksettais lapsilisiä tms sosiaalisia etuuksia, jos niitä ei maksettais suurperheille? Ja kuka joskus tulevaisuudessa tienaa eläkkeet, jos kukaan ei halua lapsia?
Elä ja anna toisten elää.
Olen synnyttänyt 9 lasta, pituuteni 169 ja painoni 57kg. Tippaakaan ei ole kertynyt läskejä, joka johtuu varmaan hyvästä aineenvaihdunnasta,elämän tavoistani ja ruokavaliosta plus liikunnasta. Voin mainiosta, tiedän että minua kadehditaan ja ihmetellään miten kukaan voi olla niin hoikka ja pirteä ison perheen Äiti. Voin omasta mielestänikin mainiosti, saan olla uskomassa vaikka te kuinka haukutta ja parjaatte mutta minulle se on maailman tärkeimpiä asioita. Joka päivä ei ole helppo, on vaikeitakin hetkiä, mutta ulkonäköni ei ole minulle se kriteeri jolla arvostellaan ja pannaan ihmiset eri kasteihin. Satun vain olemaan hoikka ja pirtsakka tyyppi. :) Mukavaa lauantain jatkoa kaikille!
silleen ketään ei pakoteta lapsia saamaan tai tekemään! koittakaa ymmartää!!! - Vl
ei tarkota että kaikissa perheissä painostetaan! usko on ihan Oma tahto. voi päättää ihan itse ja silti on saman arvoinen kuin muutkin perheessä olevat sisarukset. näin se menee :)
että oikein SÄÄLITTI. nyt sull aon varmaan ittelläs paljon parempi olo, kun oot niin paljon freesimpi kun hän ja hän on niiiin surkean näköinen. voi säääääli kerta kaikkiaan...
ehkei sun säälilläs tekis paskan vertaa!