Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän ystävyys tais nyt sitten loppua

Vierailija
15.08.2011 |

tähän kummiuteen. Hyvä ystäväni, joka siis eronnut kirkosta, pyysi minua lapsensa nimijäisiin ja kummiksi. Sanoin hänelle, ettenhän minä voi kummi olla lapsellesi kun olet kirkostakin eronnut. -tuuttuuttuuttuut kuului puhelimesta. Just. olisin voinut alkaa vaikka miksi muuksi tahansa, mutta tuo kummius sanana oli näköjään liikaa kummallekin. Ihmiset on aika hukassa tänäpäivänä uskonasioissa. Erotaan kirkosta ja kuitenkin haluttaisiin samoja asioita kuin kirkolliveroja maksavat. Selvästikään ystäväni ei ymmärtänyt asiaa. Pitänee vielä soittaa takaisin ja kertoa tämä kaikki. Ja minäkään en ole mikään himouskovainen.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnioittaako ap ystävänsä uskonnottomuutta? Eikö aikuinen ihminen kykene olemaan lapselle siviilikummi, ei kristillinenkummi, oli tämän aikuisen oma usko mitä tahansa?

Tiedätkö sinä, mikä on kummin tehtävä? Kristillisen kummin tehtävä ainakin on pitää huolta lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta (osaltaan). Pitäisikö siis uskonnottoman kummin pitää huolta siitä, ettei lapsi saa vahingossakaan uskontokasvatusta? :D Itse en siviilikummiksi lähtisi, koska en osaisi olla välttämättä uskontoneutraali.

luomaan lapseen läheistä ja luottamuksellista suhdetta ilman, että siihen liittyy sun uskontosi? Ei voi olla totta...

Jotkut vanhemmat kun ottavat nokkiinsa, jos vahingossa sattuu puhumaan uskonnosta. ;) Mitä sitten, jos lapsi kysyy esim. onko Jumalaa olemassa? Mitä mun siihen pitäisi vastata? Jos itse olen sitä mieltä, että on, mutta vanhemmat että ei. Sanonko, että "kysy äidiltäs"?

Ja kuule, lapset kysyy vaikka mitä. Mm. mustista aukoista ja avaruuden rajoista ollaan keskusteltu.

Vierailija
42/46 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buddhalaisuudessa lapsen syntymään liittyvät riitit vaihtelevat eri kulttuurien ja maiden välissä. Tiibetissä 10 päivää vanhalle lapselle suoritetaan meidän kastetta vastaava seremonia. Sri Lankassa ja Taimaassa vastaava seremonia kahden viikon ikäiselle lapselle.

Ja juutalaisetkin perhana ovat ottaneet omansa!

Miespuolisen juutalaisen ensimmäinen velvollisuus toteutuu 8. päivänä syntymästä, jolloin Tooran käskyn mukaan suoritetaan brit mila, ympärileikkaus eli sananmukaisesti sanan liitto merkiksi Israelin kansaan kuulumisesta. Tämä toimitus on yksi tärkeimmistä, ja sen puuttuminen katsotaan vakavaksi rikkeeksi; ympärileikkaamattomana kuollut juutalainen voidaan haudata juutalaisella hautausmaalla vain sen erityiseen osaan. Ympärileikkauksen yhteydessä poika saa nimen. Tyttölapselle annetaan nimi sapattijumalanpalveluksen yhteydessä: isä kutsutaan lukemaan Tooraa, lapselle luetaan erityinen siunaus ja hänelle annetaan nimi.

Ja hindutkin ovat apajilla

1. Jatakarma, syntymäriitti. Riitin tarkoitus on varmistaa vastasyntyneelle viisaus ja pitkä elämä.

2. Namakarana, nimenanto, toimitetaan kymmenentenä tai kahdentenatoista päivänä syntymän jälkeen.

Mutta ei, suomalaiselle pakanalapselle saa antaa kummeja, eikä pitää juhlia, koska se on kirkollisveroista pois.

Antakaa mä nauran!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuperäiseen asiaan, ystävä miehineen halusi pois kirkollisveroista. Ei olla ihan loppuun asti mietitty asiaa. Mut, mitäpä se mulle kuuluu, kummiksi en ala kuitenkaan kirkottomalle. Olisin voinut olla vaikka hammaskeiju, mutten kummi.

ap

Vierailija
44/46 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pakanallinen, joten turhaa haluat olla hammaskeiju.

Vierailija
45/46 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin onnessani kun ystäväni pyysi pakanakummiksi ev.lut seurakuntaan kastettavalle lapselleen. En tajua mikä ongelma tässä on kumminkaan päin. Toisen maailmankuvaa voi kunnioittaa vaikkei se olisi sama kuin oma. :)

Vierailija
46/46 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnioittaako ap ystävänsä uskonnottomuutta? Eikö aikuinen ihminen kykene olemaan lapselle siviilikummi, ei kristillinenkummi, oli tämän aikuisen oma usko mitä tahansa?

Tiedätkö sinä, mikä on kummin tehtävä? Kristillisen kummin tehtävä ainakin on pitää huolta lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta (osaltaan). Pitäisikö siis uskonnottoman kummin pitää huolta siitä, ettei lapsi saa vahingossakaan uskontokasvatusta? :D Itse en siviilikummiksi lähtisi, koska en osaisi olla välttämättä uskontoneutraali.

luomaan lapseen läheistä ja luottamuksellista suhdetta ilman, että siihen liittyy sun uskontosi? Ei voi olla totta...

Jotkut vanhemmat kun ottavat nokkiinsa, jos vahingossa sattuu puhumaan uskonnosta. ;) Mitä sitten, jos lapsi kysyy esim. onko Jumalaa olemassa? Mitä mun siihen pitäisi vastata? Jos itse olen sitä mieltä, että on, mutta vanhemmat että ei. Sanonko, että "kysy äidiltäs"? Ja kuule, lapset kysyy vaikka mitä. Mm. mustista aukoista ja avaruuden rajoista ollaan keskusteltu.

Sä voit vastata, että sinä itse uskot että jumala on olemassa, ja samalla kerrot, että kaikki ihmiset tässä maailmassa ei niin usko. Kyllä niitä nokkiin ottajia taitaa enemmän olla niissä jotka itseään uskovaiseksi kutsuu, kuin niissä, jotka eivät tahdo olla ev.lut. kirkon jäseniä. Tai sitten voit jutella lapsen vanhempien kanssa ja kysyä mitä ko. tilanteissa olisi hyvä vastata lapselle. No mut hei, jos olet ap, ihan hyvä ettei susta tullut kummia, kun sulla on noin vaikeeta.