Mies haluaa lisää, lisää, lisää... tavaraa...
Mitä tehdä ihmisen kanssa, jonka haluamisissa ei ole enää mitään järkeä? Kaikki mahdollinen täytyy ostaa itselle, vaikka olisi kyseessä asia, joka tehdään/laitetaan kerran, siihen ostetaan kaikki tarvittavat välineet. Sitten ne jäävät varastoon ja sitä tavaraa on kuulkaa kertynyt älytön määrä. Mutta sitä tarpeellista ei sitten olekaan varaa ostaa, kodinkoneet vetelee viimeisiä, mutta niihin "ei ole rahaa".. Nyt tuli iso riita, kun on saatu talon kunnostamiseen pankista lainaa ja mies on jo puolet siitä mennyt käyttämään omiin laitteisiin ilman kysymistä tai mitään keskustelua. En edes uskokaan enää, että saisimme kunnostettua talon, vaan mies keksii koko ajan lisää itselleen ostamista. Nytkin löysin tuosta koneen vierestä laskimen ja paperille väkerrettyjä lukuja tonnin edestä... En jaksa!!
Kommentit (4)
Se on raivostuttavaa. Ei hän onneksi mitään kauhean kalliita ostele, mutta tavaraa kertyy ja kertyy ja kertyy... Mä oon erikoistunut poistamaan sitä huushollista.
Mäkin olen erikoistunut "poistamaan" ylimääräistä tavaraa kotoa. Osan suoraan sanottuna myyn huutiksessa. Rahat menee suoraan erilliselle tilille jonne mun miehellä ei ole asiaa. Siitä tililtä sitten ostelen kaikkea tarpeellista tarvittaessa:)
Mies kyllä tietää jossain määrin toimintani, mutta tuntuu olevan ihan tyytyväinen lopputulokseen.
Onneksi ostelee lähinnä omilla rahoillaan, mutta ärsyttää kyllä kun pitäisi jotain yhteistä hankkia, ja sitten miehellä ei koskaan ole varaa.
Ja se tavaran määrä ärsyttää myös. Koti täyttyy jos jonkinlaisista "välttämättömistä" tarvikkeista. Mies käy koko ajan Bauhausissa tms. "kattelemassa, josko olis jotain tarpeellista".
Ja meitä naisia syytetään shoppailijoiksi!
Säästäkää kuitit ja listatkaa joka kuukausi tulot ja menot taulukkoon, esim. Martta-liitolta löytyy sopivia budjettipohjia: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/
Sitten kun on luvut paperilla, tulee rahankäyttö selvemmäksi ja voitte ehkä jopa saada keskustelua aikaiseksi. Samaan budjettipohjaan voitte myös kirjata säästötavoitteenne tai esim. tulevat, kalliimmat hankinnat (ne uudet kodinkoneet, auton huolto ja katsastus tms. isot menoerät).
Itse kyllä pistäisin kovan kovaa vastaan ja katsoisin, mitä hankintoja ei ole käytetty lainkaan tai käyttöä ei odotettavasti ole tulossa ja pistäisin vain karusti myyntiin. Parempi saada sieltä edes jokunen lantti pois, kuin seisottaa maailman loppuun asti roinia.