Onko muiden n.35-ävuotiaiden kaveripiirissä käynyt eroamisaalto?
Tuntuu että omassa kaveripiirissä joka toinen kaveri eroaa, lapset ovat taaperoita tai alakoululaisia ja vanhemmat laittavat lusikat jakoon.
Kommentit (15)
Yksi pariskunta on juuri kesällä muuttanut erilleen ja joitain on, jotka ovat jo aiemmin eronneet mutta mitään aaltoa en ole huomannut.
ikäluokassa. Yleensä erotaan sitten, kun lapset ovat jo ohittaneet vauva- ja taaperoiän ja tulevat kouluikään. Miksi? Kun viimein alkaa pahin vaipparalli helpottaa ja omaakin aikaa taas saisi. Ulkopuolisena usein ajattelee, että olisivat nyt muutaman vuoden vielä sinnitelleet ja katsoneet miten elämä lähtee ruuhkavuosien jälkeen sujumaan.
ikäluokassa. Yleensä erotaan sitten, kun lapset ovat jo ohittaneet vauva- ja taaperoiän ja tulevat kouluikään. Miksi? Kun viimein alkaa pahin vaipparalli helpottaa ja omaakin aikaa taas saisi. Ulkopuolisena usein ajattelee, että olisivat nyt muutaman vuoden vielä sinnitelleet ja katsoneet miten elämä lähtee ruuhkavuosien jälkeen sujumaan.
että ehkä tuo oman ajan lisääntyminen saa huomaamaan parisuhteen ongelmat. Kun aikaa jää muullekin kuin lasten ja kodin hoidolle, huomataan ettei olekaan enää mitään yhteistä puolison kanssa ja laitetaan lusikat erilleen.
Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä että olisivat nyt vielä muutaman vuoden katsoneet. Vähän turhan helpolla moni antaa periksi nykyään.
ehkä tuo oman ajan lisääntyminen saa huomaamaan parisuhteen ongelmat. Kun aikaa jää muullekin kuin lasten ja kodin hoidolle, huomataan ettei olekaan enää mitään yhteistä puolison kanssa ja laitetaan lusikat erilleen.
Tuo on niin totta. Monelle käy myös niin, että kun lapset kasvaa teiniksi / täysikäiseksi / muuttaa kotoa niin siinä on sellainen toinen samanlainen "vaaran paikka": yhtäkkiä oma aika, vapaus, raha + kaikki muu lisääntyy vielä entisestään
ja siinä samassa saattaa jonain päivänänä ajatellakin, että "kuka tuo outo ihminen on kenen kanssa minä asun?"
Ihmiset ovat saattaneet muuttua, mutta siinä kiireessä sitä ei huomaa. Vaan kun yhtäkkiä juna hidastaa vauhtia niin maisemistakin alkaa erottaa yksityiskohtia, joita ei aikaisemmin ole huomannut...
Välillä olen tätä ajatellut ja miettinyt, että täytyy yrittää pitää omalla kohdalla huoli ettei noin kävisi.
Tuossa 30-35 ikävuoen välillä varmaan PUOLET meidän lähikaveripiiristä erosi.
Olen 38-vuotias ja viimeisen kolmen vuoden aikana on vaikka miten moni pari eronnut, kulkenut pariterapiassa tai suunnittelee eroa.
En meinaa viitsiä enää pitää yhteyttä kehenkään, kun jos kysyy "Mitäs teille kuuluu", saa vastaukseksi kitkerän tilityksen parisuhdekriisistä.
oon huomannut. Tosin ollaan nuorempia kyllä. Osalla pieniä lapsia,osalla ei ollenkaan.
Kaveripiirissä tosiaan eroaallokkoa... Olen 40v. Joillakin jo ties kuinka mones ero.
Mun lähipiirissä on eroaalto on tullut silloin kun esikoinen on 2-3 vuotta ja mahdollinen toinen lapsi on ihan vauva vielä. Vanhemmat ovat olleet noin 30 vuotiaita. Viimeisen pari vuoden aikaina näitä tapauksia on ollut 4. Muita eroja ei ole ollut.
Etenkin jos on ollut sitä ikäeroa? Toinen keski-ikäistyy ja nuorempi yrittää olla yhä nuori, kun se on hetken vielä mahdollista.
Tästä on jo 20v aikaa mutta meitä tosiaan erosi tuttavapiirissä 4 pariskuntaa samaan aikaan (kaikilla lapsia) juuri kun oltiin 30-35v ikäisiä.
Kriisi tuli meillä siitä kun itse halusin päästä elämässä eteenpäin, kouluttautua, kehittyä ja tietenkin saada rakkautta ja arvostusta mutta miehen mielestä se kaikki oli turhaa. Tiedän että 2 muussa perheessä oli samantyylinen tilanne ja kolmannessa taas peliongelmainen rahat tuhlannut mies.
Meistä kaikki on olleet onnellisia päätöksistään lähteä, elämänlaatu parani huomattavasti. 2 meistä on pariutunut onnellisesti uudelleen, 2 nauttii täydestä vapaudesta nyt kun lapsetkin on poissa kotoa jo.
Enpä ole huomannut tuollaista vaan juuri pienten lasten vanhemmat eroavat.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2011 klo 10:26"]
että ehkä tuo oman ajan lisääntyminen saa huomaamaan parisuhteen ongelmat. Kun aikaa jää muullekin kuin lasten ja kodin hoidolle, huomataan ettei olekaan enää mitään yhteistä puolison kanssa ja laitetaan lusikat erilleen.
Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä että olisivat nyt vielä muutaman vuoden katsoneet. Vähän turhan helpolla moni antaa periksi nykyään.
Tai vauva-ajan pettämisistä kärähdetään tässä vaiheessa. Tai nainen on kestänyt pettämisen siihen asti, että lapset on isompia ja on helpompi erota.
Minun tuttupiirissa eroaallot tulivat 30v, 40v ja 50v suurin piirtein. 30 v. oli ehkä kiihkein, koska silloin erottiin ja mentiin heti uudelleen naimisiin ja ehdittiin tehdä vielä uudet lapset. Nyt 50v eroavat ne, joilla lapset on jo lähdössä pois, on helpompaa siinä vaiheessa.
Ja itse en ole koskaan katsonut, että olisivat sinnitelleet muutaman vuoden. Niin törkeitä pettämisiä on ollut, että en kyllä itsekään olisi jäänyt sinnittelemään yhdeksikään vuodeksi.
On huomattu samanlainen eroaalto. Kun pahimmat ruuhkavuodet on ohi, niin erotaan. Toinen eroaalto on tullut kun lapset ovat täyttäneet 18v.
Jännä huomata, mutta näin se vaan menee.
vielä ainakaan, ollaan just 35 v. ja kaikilla lähestulkoon on pienet lapset.
Yksi ainoa kaveri on eronnu, ei ollut lapsia.