Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pahaa siinä on jos shampoossa on silikonia?

Vierailija
14.08.2011 |

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yhtään mitään vaikka niiden kamaluutta aina toitotetaan. Silikonejakin on erilaisia. Tässä aika informatiivinen kirjoitus aiheesta:

Silikonit

Silikoni-yhdisteet (silicones) valmistetaan piistä (silica) joka on yksi maankuoren yleisimmistä mineraaleista. Silikonit on suuri raaka-aineryhmä ja niillä on monia erilaisia ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia joita on kehitetty jo 50-luvulta lähtien kosmetiikkateollisuuden tarkoituksiin. Silikoneja on paljon parjattu koska osa niistä alkaa käytön aikana kerääntyä iholle ja hiuksiin. Rasvaliukoisuus on kuitenkin juuri yksi niistä ominaisuuksista, jonka vuoksi silikoneja on alettu kosmetiikassa käyttää. Ne sitovat kosteutta jolloin kosteus ei heti haihdu iholta vaan vaikuttaa pidempään. Silikonit pehmentävät, suojaavat, poistavat sähköisyyttä, paikkaavat rakennetta ja kiillottavat. Kaikki hyviä ominaisuuksia esim hiustenhoitoaineissa. Joitakin silikoneja lisätään parantamaan kosmetiikan koostumusta.

Silikonien vaikutuksia tutkitaan jatkuvasti. Ainakin vielä vuonna 2002 oltiin sitä mieltä että silikoneja on turvallista käyttää kosmetiikassa. Tämän uudempia tutkimustuloksia en etsinnöistä huolimatta löytänyt. Edelleen on tutkijoiden mielestä epäselvää tukkiiko silikoni ihohuokosia vai ei. Ilmeisesti varmoja tuloksia asiasta ei ole saatu. Varmaa on ainoastaan se että tietyt silikonit todella kerääntyvät iholle ja hiuksiin ja voivat siten esim. huonontaa hiusten värjäystulosta. Silikoneista on kuitenkin mahdollista päästä eroon syväpuhdistavilla shampoilla ja öljypohjaisilla meikinpoistoaineilla. Rasvaliukoisuus tarkoittaa sitä että aine ei liukene veteen mutta liukenee rasvapohjaiseen aineeseen. Samalla tavoin toimii myös vedenkestävä ripsiväri. Joillekin voi tulla shokkina että ihmiset myös nielevät silikonia virvoitusjuomien tai vaikkapa närästyslääkkeen mukana. Erityisesti niitä käytetään anti-aging tuotteissa ja hiustenhoitotuotteissa. Omakohtaisesti en ole huomannut silikoneista olevan mitään haittaa. Olen käyttänyt sekä silikonia sisältäviä että sitä sisältämättömiä hiustenhoitotuotteita enkä ole juuri huomannut eroa. Ihmisten hiusten ja ihon laatu kuitenkin vaihtelee enkä voi väittää että se mikä sopii minulle sopisi kaikille muillekin. Jotkut kokevat että heidän ihonsa/hiuksensa voivat paremmin ilman silikoneja.

Esimerkkejä silikonien kauppanimistä:

Cyclohexasiloxane - rasvaliukoinen silikoni-yhdiste

Cyclomethicone - vesiliukoinen silikoni-yhdiste

Cyclopentasiloxane - rasvaliukoinen silikoniyhdiste

Dimethicone - rasvaliukoinen, kosteutta sitova silikoni-yhdiste, yleisesti käytetty

Methylsilanol mannuronate - rasvaliukoinen silikoni, kosteutta sitova, kerääntyy iholle ja hiuksiin

Siloxane - rasvaliukoinen, kosteutta sitova silikoni, kerääntyy iholle ja hiuksiin

Vierailija
2/18 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulta lähti muutama vuosi sitten mystisesti ihan hirveästi hiuksia. Kauhea kutina päänahassa, joten olin todella huolissani. Kokeilin kaikki apteekin hilseshamppoot ja kävin lääkärissä, mutta mikään ei auttanut. Sitten ihan sattuman kautta tulin kokeilleeksi yhden silikonittoman markettimerkin hilseshamppoota. Auttoi välittömästi päänahan kirvelyyn, ja vähitellen hiusten lähtö lakkasi ja uutta alkoi kasvaa tilalle.

Ainoastaan kerran olen sen jälkeen kokeillut silikonia sisältävää muotoilutuotetta, joka aiheutti välittömästi näppylöitä. Näiden kokemusten myötä olen varma, että jotkut ihmiset ovat vain yksinkertaisesti allergisia silikonia sisältäville tuotteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu, että noista jää hirveä tahmakerros päänahkaan ja hiukset on tosi äkkiä likaisen ja rasvaisen oloiset uudestaan. Plus kutittaa päähahkaa. Ei kiitos.

Vierailija
4/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun päänahalle se ei sovi :(

Eli hiuspohjaan alkaa kertyä kummasti hilseen tyylistä töhnää, jota ei meinaa millään saada pois :(

Ja se kai on ihan todistetusti huonoa, että silikonijäämät hiuksissa heikentävät värjäystulosta, väri ei siis tartu hiuksiin yhtä hyvin.

Vierailija
5/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaalennan hiuksiani joten ei tarvitse värin tarttua, kun poistan vaan omaa pigmenttiä .

Silikoni tekee hiuksista ihanan kiiltävät!

Vierailija
6/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on yliherkkiä sille. Ei siitä kai muuta haittaa ole.

Mutta hoitoaineissa oleva silikoni vahingoittaa hiuksia, jos menet se päässä saunaan. Saunan lämpö kuumentaa silikonin vahingoittaen hiusta.

Vierailija
7/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaamossa kävin siis värjäyttämässä.

Vierailija
8/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silikoni tekee hiuksista ihanan kiiltävät!

luonnostaan ihanan kiiltävät hiukset, etten tarvitse silikonia sitä varten.

Silikonia sisältävistä tuotteista minulla alkoi päänahka kutista ja hilseilemään. Tulin siihen tulokseen, että allergisoiduin vuosien saatossa. Päänahkaan ilmestyi hilseileviä läikkiä, jotka sitten raavin verille :( Siirryin sitten hajustamattomiin tuotteisiin (LV, Erisan)ja päänahka rauhoittui heti. Nykyään käytän Luomu Herbinaa ja ei tietoakaan hilseestä ja kutinasta. Samaan sarjaan sisältyy syväpuhdistava shampoo, suosittelen.

Hiukseni ovat ihanan kiiltävät ja päänahka voi hyvin. EI ENÄÄ IKINÄ SILIKONIA sisältäviä hiustuotteita minulle!

Vierailija
9/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kiiltoa hiuksiin.

Vierailija
10/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö legendaa mutta kampaaja itse kertoi huuhtoneensa asiakkaan hiukset permanentin jälkeen viemäriin, kun yhdistelmä silikoni+permanenttiaine oli tuhonnut ne totaalisesti.

Vierailija
11/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilin niiden olevan syynä hirveään päänahan kutinaan.

Vierailija
12/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silikoonia sisältäviä tuotteita.

Minulla on karhea luonnonkihara tukka, jota ei saa silikoonittomilla tuotteilla mitenkään siistin näköiseksi. Tai saa mutta työtä on kovasti ja joudun muuten käyttämään runsaasti muotoilutuotteita ja suoristusrautaa tasaamaan hiuksien pörröisyyttä.

Silikooni on ainut joka helpoiten siloittaa hiukseni.

Ja koska en värjää hiuksia, enkä tod. laita permiksiä niin ei mitään väliä tuolla ominaisuudella.

Vierailija
13/18 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silikonia. Se lienee paljon haitallisempaa kuin hiuksiin laitettuna.

Vierailija
14/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok vanha keskustelu mut pakko vastata.

Silikoni kerrostuu hiusten pintaan käytön myötä ja se ei oo todellakaan hyväksi hiuksille. Vähän sama asia ku putkiin tulis ruostetta. Peace ✌

Vierailija
15/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot liukastuu siihen. 

Vierailija
16/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahinta on se, että se pesussa valuu mikromuovina viemäriin ja sieltä vesistöihin. 

sen lisäksi voi olla terveydellistä haittaa, ainakin jos on silikoniallergia.

Vierailija
17/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se tukkii huokoset ja seurauksena on rasvainen letti

Vierailija
18/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei päästä kosteuttavia aineita hiukseen läpi. Peittää hiusten kunnon ja kerääntyy kerrokseksi hiukseen, jota on vaikea saada pois.

Lopetin silikonien ja sulfaattien sekä alkoholipitoisten aineet shampoissa ja hoitoaineissa ja väheni sekä hiustenlähtö suihkussa esim. pesujen yhteydessä selvästi että hiukset eivät enää sähköistyneet ollenkaan. Eivät ole sähköistyneet vuoteen. Ennen olivat aina talvisin naamalla. En käytä mitään muita hiustuotteita. Jos pesen kerrankin tavallisilla, sähköistyy silloin kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi