Missä iässä lapsi alkaa kutsua itseään minä, mä, mie tms sanoilla?
Meillä kohta 3-vuotias kutsuu vielä itseään omalla nimellä.
Kommentit (16)
kesällä " Matti" ottaa auton . Kuulosti kyllä tosi oudolta, oma poikani samanikäinen ja on sanonut itseään minäksi jo aika kauan. Syy voi olla se että lapselle puhutaan koko ajan Ottaako " Matti" leipää ?. Voihan sitä sanoa että otatko sinä leipää.
Poika 1v 6kk käyttää sanaa mä (" mä meen, mä en mee...)
Itseään alkoi kutsua omalla nimellä lauseiden tultua 2 v. 4 kk. Nyt jo 2 v. 11 kk ja edelleen kutsuu omalla nimellä itseään.
vasta 3-vuotiaana pitäisi olla käsitys itsestään täysin erillisenä olentona äidistä ja muista ihmisistä. Kyllä minä-käsitteellä tarkoitetaan nimenomaan sitä, että minä-sana alkaa ilmaantua lapsen sanavarastoon. Minä-sana tietysti itsessään jo kuvastaa lapsen alkavaa kykyä nähdä itsensä itsenäisenä persoonana.
Joten minä-sana tuli käyttöön melko myöhään, yli 3-vuotiaana. Omalla nimellä alkoi kutsua itseään melkein 2,5-vuotiaana.
Meillä tuli minä-sana joskus 2 v 3 kk, ja mä-sana ihan vasta äskettäin 2 v 5 kk iässä.
sanonu jo monta kuukautta. Nimi on kyllä sellanen ettei osaa sitä sanoa oikeen vaan kuullostaa vauvalta niin ehkä siksi sanoo noin
2-v. neuvolassa tarvitsee olla runsaasti sanoja, ei tarvitse osata kutsua itseään millään nimellä.
3-v. neuvolassa riittää 2 sanan lauseet eli Niko ajaa, Niko syö jne.
Taivutukset ja muut hienoudet eli Minä ajan, minä syön jne. sitten myöhemmin.
Siellä oli lomake, jossa lueteltu, mitä minkäkin ikäisen tulee osata, ja 2-vuotiaan kohdalla luki " minä-käsite"
Oman nimen ääntää niin, ettei sitä vieras ymmärrä.
Käytti kyllä jo sitä ennen sinä-sanaa.
Pikkuveli on nyt 1v5kk eikä vielä osaa kutsua itseään miksikään.
Eli kaks vuotiaana lapsen pitää osata käsittää itsensä erillisenä persoonana eikä esim. äidin osana, niinkuin vauvana. Sanana sitä ei vielä tarvitse osata käyttää...
Noin on sanonut siitä saakka, kun alkoi puhumaan eli puolitoista vuotiaana. Kerran on vahingossa sanonut " minä" . Joskus puhuu itsestään myös etunimellä.
Kyllähän kai 1-vuotiaskin huomaa olevansa eri kuin äiti vai mitä?