Miten lieventää supistuksia?
Tässä on nyt jo viime yöstä asti tullut supistuksia niin säännöllisesti kuin epäsäännöllisesti niin kyselisinkin kaikilta vinkkejä miten lieventää supistuskipua? Minulla kipu tuntuu alaselässä ja ehkä hieman reisissäkin? Sairaalaan ei kuulemma ole vielä mikään kiirus, mutta miten lieventäisin näitä kipuja? =)
Kommentit (15)
jos olet viikoilla 38-40 niin lähe synnärille.synnytys auttaa =)!ota sellanen kaurapussi ja lämmitä mikrossa.Musta kyllä pitäs lähtee HETI OSASTOLLE!!
olen siis viikoilla 38+6.. eli aika loppu vaiheessa ollaan :) Soitin jo synnärille, sanoivat vaan että kärvistelehän vielä kotona.. kun kumminkin tulevat vielä epäsäännöllisen säännöllisesti nuo supistukset :D Huomasin itsekkin että makuulla tuntui vain pahemmalle, eli olen seisoskellut ja kävellyt niin se on auttanut :) Pitääkin seuraavaksi kokeilla suihkua! harmi kun ei ole kauratyynyä
Kokeile lämmintä suihkua/kylpyä tai sitten tota kaurapussia. Ja yritä levätä. Tsekkaile miltä tuntuu ja alkaako säännöllistyä ja pidentyä supistukset. Panadoliakin voi ottaa (näin sanottiin mulle siinä vaiheessa kun soitin synnärille ja siellä oli täyttä).. Kyllä sen sitten tietää millon kannattaa lähteä.
Varo, ettei tule liian kiirus synnytykseen. Monesko lapsi?
Matalien äänien laulaminen voi auttaa, rentouttaa. Pidä kasvot ja erityisesti leuka rentona, se rentouttaa myös lantiota.
supistukset voimistuvat niin kauan kunnes synnytät.. valitettavasti
ehkä jokin hengitystekniikka, rentoutuminen, hierominen, suihkuttelu voisi auttaa
Sairaalaan voi mielestäni mennä jos kivut ovat liian kovia kestää ehkä saat ilokaasua tms.
Onnea synnytykseen! Palkinto kivuista on maailan ihanin!
harmi kun ei ole kauratyynyä
Sillä saa vauvalle sänkyyn lämpötyynyn pyyhkeeseen käärittynä ( käyttävät tätä synnärilläkin), saa hoidettua imetyksestä ja kanniskelusta jumiuituneita niskoja jne. Se on aivan välttämätön! Meillä ei mene viikkoa ettei kauratyyny ( tai kirsikankivityyny) olisi käytössä.
Äläkä usko noihin "kyllä sen tietää milloin pitää lähteä" juttuihin; olisin synnyttänyt kaksi kertaa kotiin/matkalle jos olisi odottanut nyt-en-enää-kestä -tunnetta!
Tsemppiä synnytykseen!
Ensimmäinen raskaus kyseessä, eli senkin takia hermoilen hieman :) Kävin juuri kuumassa suihkussa, hieman auttoi mutta ei siellä kauan jaksa tosiaan seistä tai istua.. Mikä muuten tämä aivan järjetön paineen tunne tuolla alhaalla on? Tuntuu niinku pissa tulisi housuun niin kovalta paine tuntuu.. Paine tuntuu aina välillä, ei koko ajan
Voithan käydä synnärillä tsekkauttamassa kuinka paljon olet auki. Jos ei muuta niin ainakin tuohon kuluu aikaa eikä tarvi kotona miettiä kipua. Tämä siis jos et asu kovin kaukana synnäriltä.
Jos pystyt vielä niin tee kotitöitä, käy kävelyllä tai ylipäätään keskityt johonkin muuhun. Katso leffaa tai jotain. Jumppapallo, lantion heilutus ja lämmin suihku auttaa. Mulla myös puhuminen helpottaa :)
Paineen tunne voi johtua siitä, että vauva on laskeutunut alemmas ja supistaessa etenkin puristuu ikävästä virtsarakkoa vasten. Ponnistamisen lähestyessä paine tuntuu enemmän takapuolessa, ihan kuin olisi iso kakkahätä :)
Mulla samat viikot ja kateellinen olen kun pääset noin hyvissä ajoin tositoimiin :) Tsemppiä!
kävi niin että, kun supistukset alkoivat, eikä niitä tullu edes usein ja kun soitin synnärille niin sanoivat että tulen sitten kun en enää kotona kestä..
No olisin kyllä kestänyt kotona vielä kipujen osalta, mutta en halunnut, koska synnytys pelotti ja tunsin oloni turvallisemmaksi sairaalassa. Lähettiin sitten sairaalaan ja siellä oltiin 1,5h supistusten alettua, 8cm auki jo... Ja vedet meni sitten siinä, vauva oli ulkona puolen tunnin päästä tästä. Että jos kotona olisin pysynyt niin vauva olis luultavasti syntynyt sinne...
Kannattaa käydä ainakin tarkistaan tilanne! :)
mene nyt heti sinne sairaalaan!!!YMMÄRRÄTKÖ???Jos kohdunsuu auennut liikaa,et saa puudutuksia!!LÄHDE NYT!!!!!TIEDÄN MISTÄ PUHUN!!!
Siellä osastolla tee näin:seiskää kasvot vastakkain miehen kanssa.Laita kädet miehen kaulan ympärille ja roiku.samalla keinuta lantiota pyöritellen!!Auttaa tosi paljon!ja nyt lähdet!!
On ihan tavallista, että viimeisillä viikoilla (n viikko pari ennen synnytystä) alkaa supistella ajoittain säännöllisestikin, ja sitten laantuvat pois. Tuollaista voi olla monta päivää. Ei kannata lähteä sairaalaan ennenkuin supistukset ovat oikeasti:
a) säännölliset
b) selvästi voimistumaan päin ajan myötä
c) väliajaltaan alle 10 minuuttia (ja sekin on luultavasti liian harva, mutta jos on toissynnyttäjä tai jos on pitkä matka sairaalaan).
Varsinkin nuo kaksi ensimmäistä kertovat paljon.
Jos ei ole, voit asennoitua olemaan kotona vielä aika pitkään, kun on eka synnytys. Se paine tulee siitä, kun vauvan pää alkaa painaa kohdunkaulaa.
Ja noihin muihin kommentteihin, mitä olet saanut... minulla on kaksi synnytystä takana, ja ikinä ei ollut mitään "harjoitussupistuksia" tms. Supistuksia tuli vain kun synnytin.
Ja jälkimmäinen synnytys... ne supistukset olivat tuntemuksiltaan niin laimeita, että kätilötkin väittivät, ettei mitään tapahdu. No, hups vaan, kun menin synnytyssaliin tilannekatsaukseen, meni lapsivesi ja vartin päästä olin jo synnyttänyt. Tosin ekat synnytykset äärimmäisen harvoin päättyvät noin, mutta silti olisi hyvä käydä tarkastuksella... Ellet sitten ole jo synnyttänyt :)
Kokeile lämpimään veteen kastettua pyyhettä.
Nelinkontin lattialla voi rentouttaa myös ja hengitä syvään. Voit ottaa kaksi panadoliakin (KERRALLA) kivun lievitykseen! Sairaalaan kannattaa mennä myös siinä tapauksessaä jos et ole nukkunut.
Mulla supistuskivut yltyivät ihan yhtäkkiä. Sitä edelsi yli vuorokauden säännöllinen epämiellyttävän kipeät supistukset.
Laita vaikka isoon (miehen..) sukkaan riisinjyviä (raakana tietysti) ja solmi narulla kiinni. Lämmitä mikrossa. Toimii ihan yhtä hyvin kuin ostettu kauratyyny.
harmi kun ei ole kauratyynyä
Sillä saa vauvalle sänkyyn lämpötyynyn pyyhkeeseen käärittynä ( käyttävät tätä synnärilläkin), saa hoidettua imetyksestä ja kanniskelusta jumiuituneita niskoja jne. Se on aivan välttämätön! Meillä ei mene viikkoa ettei kauratyyny ( tai kirsikankivityyny) olisi käytössä.
Äläkä usko noihin "kyllä sen tietää milloin pitää lähteä" juttuihin; olisin synnyttänyt kaksi kertaa kotiin/matkalle jos olisi odottanut nyt-en-enää-kestä -tunnetta!
Tsemppiä synnytykseen!
En vaan jaksanu lotrata siellä koko aikaa. Pystyssä oli parempi kun makuulla ja kolme yötä sitten valvoinkin kunnes olin aivan loppu :)