Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saakos lääkäri puhua tuttavilleen, hyville kavereilleen

Vierailija
14.08.2011 |

potilaastaan, ihan "kaikkea"?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös potilaan?

Vierailija
2/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen käsittänyt. Tämä pitää sisällään kaikki ne henkilöt jotka eivät liity asian hoitamiseen millään tavoin, kuten esim. terveyshuollon henkilökunta joiden välitön työpanos potilaan hoitamiseksi vaaditaan. Eli ei saa puhua potilaidensa asioista muille. Ja nykyään potilaalta kysytään lupa tietojan jakamiseen muihin terveydenhuollon yksiköihin, kuten esim. terveyskeskuksesta neuvolaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei kyseessä ole puhtaasti ammatilliset keskustelut, esim. konsultointi.

Vierailija
5/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen käsittänyt. Tämä pitää sisällään kaikki ne henkilöt jotka eivät liity asian hoitamiseen millään tavoin, kuten esim. terveyshuollon henkilökunta joiden välitön työpanos potilaan hoitamiseksi vaaditaan. Eli ei saa puhua potilaidensa asioista muille. Ja nykyään potilaalta kysytään lupa tietojan jakamiseen muihin terveydenhuollon yksiköihin, kuten esim. terveyskeskuksesta neuvolaan.

Tarkoitin että esim. terveyshuollon henkilökunta joiden välitön työpanos potilaan hoitamiseksi vaaditaan ovat oikeutettuja saamaan tietoa. Muuhun tiedon jakamiseen tarvitaan potilaan suostumus.

Vierailija
6/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoa yhtään mitään, minkä on hoitosuhteessa tai asemansa vuoksi saanut tietää. lääkärillä on laaja salassapitovelvollisuus. salassapitovelvollisuuden rikkominen ln rikos ja voi johtaa rangaistukseen tuomioistuimessa ja/tai seuraamukseen lääkäreitä valvovalta Valviralta.

Vierailija
7/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei kyseessä ole puhtaasti ammatilliset keskustelut, esim. konsultointi.

Vierailija
8/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu kertoa, mutta ap ei tainnut nyt tArkoittaa konsultaatiotilanteita.

Vierailija
9/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumattakaan siitä, että kertoisi potilaidensa vaivoista ja asioista.

Vierailija
10/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdoton ja lakisääteinen. Potilasturvalaki myös suojelee lääkärin konsultaatioon hakeutunutta ihmistä.

Vaikka ei puhuttaisi nimeltä, mutta lääkäri kuvailee potilaan siten, että kuulijat siten saavat hänen identiteetin selville on lain vastaista.

Lääkäri voi yleisesti puhua hoitamistaan vaivoista ja koemuksista, ylipäätään työstään ilman että yksittäinen ihminen tulee esiin nostetuksi.

Vierailija
11/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan pelkästä pilkasta heikonpaa, eli potilastaan kohtaan. Asialle ei voi enää mitään, mutta ihmetellä täytyy, kun mitä laki sanoo, se ei pidä!

Vierailija
12/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ihmeessä hänestä kantelu aluehallintoviranomaiselle tai Valviralle. terveisin lääkäreitä valvova

Vierailija
13/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kesälomalla mökkeillessä, otetaan muutama kalja, ja ei huomata että porukassa on lääkäri ja muita taviksia.

Kerrotaan vuoden kuulumisia, ja siinä samassa menee vähän yli, juttujen kanssa.

Silti, viran ulkopuolellakin pitää muistaa valansa!

Vierailija
14/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyään potilaalta kysytään lupa tietojan jakamiseen muihin terveydenhuollon yksiköihin, kuten esim. terveyskeskuksesta neuvolaan.

kyllä nähdään toistensa paperit, eikä siihen lupia tarvita. Nykyään tk:sta näkee myös sairaalan paperit, eli potilaan pitää erikseen kieltää, jos ei halua sairaalapapereitaan katseltavan tk:sta käsin.

Vierailija
15/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistään sairaalasta.

Vierailija
16/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tee ihmeessä asiasta valitus! Itse lääkärinä pidän ÄÄRIMMÄISEN epätodennäköisenä, että lääkäri jaaruilisi vapaa-aikanaan tutun potilaan asioista toiselle tutulle! Ensinnäkään lääkäreitä ei kesimäärin vapaa-aikana jaksa kiinnostaa potilaiden asiat pätkän vertaa, ja toiseksi kyllä se salassapitoasia on aika tiukkaan iskostunut selkäytimeen. Eli jos joku on niin pälli että menee kertoilemaan vaitiolovelvollisuuden alaisia asioita ympäriinsä, kyseessä on jotenkin omituinen marginaalitapaus, joka on hyvä saada kuriin ennen kuin saa aikaan enempää pahaa.

T. lääkäri

Vierailija
17/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos potilas vaikka pieraisee Citymarketin käytävällä ja sen jälkeen pakenee poliisia yksisuuntaista väärään suuntaan, siitä saa juoruilla ihan niin paljon kuin huvittaa. Vaikka olisi kyseisen henkilön lääkäri.

Vierailija
18/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo eläkkeellä. Mua on oikein jäänyt harmittamaan kun en tehnyt siitä jotain valitusta, kun kertoili kaikkien asioita ja sairauksia eteenpäin. Eli varmaan myös minun.

Vierailija
19/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä väliä potilaastaan, itse kerran on kirjanoppinut, niin mitä tuollaisesta tyhmästä potilaasta.

Mutta se siitä, olen sen nyt kärsinyt, ja asian eteenpäinvieminen ei minua enää auta.

Ei mikään muuta enää oloani, kun asiani tiedetään, ja varmastikin olin mielenkiintoinen juoruilun kohde.

Vierailija
20/23 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveysvirastonpalveluksessa,esim. sairaanhoitajana,niin eikö ole kiellettyä mennä katsomaan esim.jonkin sukulaisen tietoja koneelta..??

Epäilen tällaista meinaan tapahtuneen..