Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

missä iässä helsingissä lapset kulkevat yksinään julkisilla?

Vierailija
14.08.2011 |

Meillä kiltti ja rauhallinen poika aloittaa toisen luokan nyt. Kulkee liikenteessä kuten käsketään, mutta saattaa hätääntyä, jos sattuu jotain odottamatonta. Osaa kyllä etsiä lähijunasta lipunmyyntivaunun ja konduktöörin tarvittaessa. Osaa leimata lippunsa ja käyttää kännykkä tietysti. Soittotunnille matka on kaksi pysäkinväliä ja kummassakaan päässä ei ole kadunylityksiä. Väärään junaan ei voi mitenkään mennä, kun yksisuuntainen lähiliikennerata kyseessä. Kotona kulkee kouluun ja muutamille kavereille kävellen ennalta sovittuja reittejä pitkin (alue rauhallinen liikenteen suhteen, matkat alle 1km).

No siis itse kysymykseen: menen töihin hoitovapaalta vuodenvaihteessa. Jos otan lapselle soittotuntiajan päiväsaikaan, lapsi on virkeämpi,mutta joutuisi kulkemaan yksin joulusta alkaen. Jos otan ilta-ajan, lapsi on tunnilla väsyneempi, mutta voisimme saattaa hänet myös keväällä.

Miten muiden lapset kulkee helsingissä helppoja reittejä julkisilla?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus metrolla yksin kotiin Kampista.

mutta sekin tuntuu olevan vielä hankalaa. Kamppiin päin ei aamuisin halua mennä yksin, koska kampin metroasemalla tuntuu olevan arkiaamuisinkin paljon humalaisia, joita pelkää.

Vierailija
2/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylesimmin ehkä sitten noin 10 vuotiaasta lähtien kavereille, uimaan ym. menoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi aloitti nyt 3. luokan ja nyt valtaosa kulkee itse julkisilla kotiin. Hän käy siis koulua niin, ettei kukaan luokkakaveri asu koulun vieressä.

Viime vuonna vielä ehdoton enemmistö oli ip-kerhossa. Nyt ei juuri kukaan. 50 lapsesta kolme menee puistoon - heillä matka on pitkä ja kulkuneuvoa pitäisi vaihtaa useasti.

Vierailija
4/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kulkea julkisilla. Nyt 11v osaa paremmin liikkua julkisilla ja mennä paikkoihin Helsingissä kuin minä :)

Vierailija
5/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman vaihtoa, ja vaihdon kanssa (eri kadulta) kuljin 7-v. mutta nykyään lapsia suojellaan enemmän.

Vierailija
6/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nielestäni kyse on pelkästään turvallisuudesta. En ikipäivänä olisi päästänyt tokaluokkalaistani junaan yksin (noh, meillä ratikka).

Häiriköiden, narkkareiden ja kaikenmaailman avohuoltopotilaiden määrä on niin suuri, etten halua lastani yksin julkisiin. Lisäksi ovat nämä 10-12-vuotiaiden porukat, jotka mielellään putsaavat tällaisen pienen, vievät rahat ja puhelimen.

Ap, kun kerran kysyt tällaista niin täytyyhän sinulla itselläänkin olla aavistus ja jonkinlainen taju siitä, ettei tämä ole lapselle oikein eikä parasta hänen turvallisuutensa kannalta.

Vierailija
7/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten topakka tyyppi

Vierailija
8/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana oli varmuuden vuoksi lappu, jossa oli yhteystiedot.

Asia riippuu täysin asuinalueesta ja lapsesta. Se joka pelotteli hulluilla niin mene hiukan itseesi.

Vierailija
9/9 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuinalueen SISÄLLÄ tapahtuvaa liikkumista.

Ja aika turha on myöskin muistella tässä nyt jotain 1970-lukua...

Kyllä se raja nykyään tuossa 8 - 10 vuodessa menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän