Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko olla töissä irtisanomisaika?

Vierailija
13.08.2011 |

Mulle on tarjottu toista parempaa duunia, ja toivoisivat että voisin aloittaa heti. Nykyisestä 2 viikon irtisanomisaika, lomia pitämättä 9 pv + ne mitä on taas ehtinyt kertyä.. voinko vain soittaa ja sanoa että pidän loput lomani ja heippa??

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopii siitä työnantajan kanssa. Toivottavasti pääsette sopimukeen.

Vierailija
2/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ne pitämättömät, niitä ei voi pitää ennen vuodenvaihdetta. Eikä työnantajan tarvitse tässä tilanteessa antaa lomia lomana vaan saa antaa ne rahana.

Ihan kiltisti menet ja irtisanot itsesi ja yrität sopia työpaikan vaihtamisesta mahdollisimman pian. Esim. ilmoittamalla, että et halua pitämättömien lomien ajalta palkkaa, jos pääset lähtemään heti, voit saada työnantajan suopeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosi sitten samanlainen tilanne. Kysyin asiaa ja minulle sanottiin, että ei heillä ole mitään tarvetta pitää uuden työpaikan saanutta (ei motivoitunutta) henkilöä väkisellä kuukauden irtisanomisaikaa ja maksaa sen jälkeen pitämättömiä lomia pois.

Joten olin irtisanoutumiseni jälkeen 2 päivää töissä, niiden aikana ehdin putsata pöytäni ja jakaa työni muille. Mulla oli 1kk irtisanomisaika ja lomat, vanhat ja uudet, riitti siihen.

Vierailija
4/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuo 4 ehdottaa... Jotain rajaa sentään.

Vierailija
5/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et voi, ihan työnantaja voi päättää saatko pitää lomasi vai maksaako ne rahana.

Vierailija
6/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et voi, ihan työnantaja voi päättää saatko pitää lomasi vai maksaako ne rahana.

Vierailija
7/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sano uudelle työnantajalle, että ei vielä pääse. Kyseessä on neuvottelutilanne, jossa työnantajan ei tarvitse joustaa yhtään. Silloin täytyy sen työntekijän joustaa, jos haluaa lähteä heti.

Vierailija
8/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sano uudelle työnantajalle, että ei vielä pääse. Kyseessä on neuvottelutilanne, jossa työnantajan ei tarvitse joustaa yhtään. Silloin täytyy sen työntekijän joustaa, jos haluaa lähteä heti.

Meillä ainakin oli niin, että esimies oli mun puolestani iloinen, vaikka toki häntä harmitti menettää hyvä työntekijä. Onnitteli lämpimästi ja kysyessäni sanoi heti, että totta kai ymmärtävät, että minun pitää päästä mahdollisimman pian uuteen työhön (minulla oli alkamassa koulutusjakso heti).

En jotenkin kai vaan ymmärrä tuota, että vanha ta vittuillakseen roikottaisi työntekijää töissä irtisanomisajan. Toki eri juttu, jos työn tekemisen kannalta pitää ehdottomasti olla töissä, mutta itse asiantuntijatyötä tekevänä en ole perillä esim. kaupan kassojen työvuorojen järjestelyn vaikeudesta.

t. 5 & 6

Vierailija
9/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika harvoin työntekijä ehdottaa työnantajalle tullessaan irtisanotuksi, että ei se mitään, lähdenkin samantien, niin sinun ei tarvitse maksaa palkkaa.

Työnantajalla on oikeus olettaa, että työntekijä tekee työnsä, josta palkka maksetaan. Jos irtisanomisaikana tekee jotain, jonka vuoksi sopimus pitää purkaa, kärsijänä on vain ja ainoastaan työntekijä.

Vierailija
10/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin melko usein saa sovittua työnantajan kanssa, että irtisanomisaikaa ei tarvitse olla. sun pitää vaan ottaa asia puheeksi työnantajan kanssa.

Vierailija
11/11 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tai mikään ei voi pakottaa olemaan irtisanomisaikaa töissä. Työnantajalla on kylläkin silloin oikeus pidättää palkastasi lähtösi aiheuttamat kulut.

Ja kannattaa tietty miettiä miten haluaa lähteä, ovet paukkuen vai sovussa. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin seuraavan kerran tapaa työmarkkinoilla entisen pomonsa. Tai ketä kaikkia se tuntee.

Meillä usein saa sovittua irtisanomisajasta, mutta se vähän riippuu missä tehtävissä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi