Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! epäilen eräällä lähisukulaisella skitsofreniaa, miten toimia?

Vierailija
11.08.2011 |

Hei,

en tiedä kenen puoleen kääntyisin, miten toimisin. Alan olla melkoisen väsynyt erään lähisukulaisen harhoihin, joita hän toitottaa ympäriinsä. Ne koskevat kaikkia hänen lähimmäisiään, myös minua. Suuttumisen sijaan haluaisin vilpittömästi tälle henkilölle apua. Hän ei ole terve. Mitä kummaa pitäisi tehdä?

Ihmiset joille hän on hourinut tilittävät minulle, mutta kieltävät ehdottomasti kertomasta kenellekään, muuten tämä henkilö suuttuu.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko. henkilö ei sitä itse halua.

Vierailija
2/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään,ellet hanki jostain MTI-paperia!!Ja sitä ei nykyään monikaan lääkäri helpolla kirjoita..Pitää olla jo hengenvaarallista toimintaa siinä kohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on MTI -paperi? En minä häntä halua miksikään hulluksi julistettavan, vaan että saisi jotain hoitoa ja apua.

Häneltä varastetaan tavaroita, kaikki haluavat hänelle pahaa, hänen puolisollaan on koko ajan syrjähyppyjä, hänen lähimmäisillään on sivusuhteita joista koko kaupunki juoruaa, hänen lähimmäisillään on asiat ihan sekaisin, ne ovat hulluja ja varkaita, ...... loputon lista!

Vierailija
4/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ketään jolla samanlaista tilannetta? ja miten olette toimineet?

ap

Vierailija
5/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä parhaasi mukaan, kerro että olette huolissanne kun sukulainen on niin ahdistunut tms. Hänelle ei kannata ehkä sanoa suoraan, että hän on hullu. Lääkärille sitten kerrot esitiedot sukulaisesta, kyllä tk-lääkärikin tunnistaa vakavat mielenterveyden häiriöt. Toki voitte mennä suoraan psykiatrian päivystykseenkin.

Jos tämä sukulainen tekee jotain ihan kummaa (esim. alkaa etsiä salakuuntelulaitteita kotoa tai kieltäytyy syömästä "myrkytettyä ruokaa" tms. niin kutsukaa lääkäri kotiin. Esim. Helsingissä se onnistuu kun soittaa 10023 ja kertoo tilanteen, lääkäri voi potilaan tavattuaan tehdä M1-lähetteen eli lähetteen psyk. hoitoon (tahdosta riippumatta). Toki paras olisi jos tämä sukulainen menisi hoitoon vapaaehtoisesti ja aloittaisi lääkityksen.

Kaikki harhaisuus ei ole välttämättä skitsofreniaa. Syy voi olla fyysinenkin vika, esim. aivokasvain tai muistisairaus (dementia). Siksikin lääkäriin meno on tosi tärkeää!!!

t. psyk.sh

Vierailija
6/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaiset mielenterveyden tukena tai vastaava yhdistys. Sinne voi lähettää myös sähköpostia he tietävät parhaiten mitä tehdä.

Vierailija
7/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä vain oli kämppis ja harhat hiukan erilaisia, mutta selvä psykoosi oli kyseessä. Yritin saada apua sekä tk:n että psykiatrisen osaston kautta, mutta ainoa apu olisi ollut varata aika MINULLE että olisin voinut purkaa asiaa jollekin! Toinen vaihtoehto kutsua ambulanssi kotiin jos tilanne käy uhkaavaksi. Järjestin lopulta asian muuttamalla itse toiselle paikkakunnalle... tosin olin ensin kertonut tilanteesta kämppiksen perheelle.

Vierailija
8/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä parhaasi mukaan, kerro että olette huolissanne kun sukulainen on niin ahdistunut tms. Hänelle ei kannata ehkä sanoa suoraan, että hän on hullu. Lääkärille sitten kerrot esitiedot sukulaisesta, kyllä tk-lääkärikin tunnistaa vakavat mielenterveyden häiriöt. Toki voitte mennä suoraan psykiatrian päivystykseenkin. Jos tämä sukulainen tekee jotain ihan kummaa (esim. alkaa etsiä salakuuntelulaitteita kotoa tai kieltäytyy syömästä "myrkytettyä ruokaa" tms. niin kutsukaa lääkäri kotiin. Esim. Helsingissä se onnistuu kun soittaa 10023 ja kertoo tilanteen, lääkäri voi potilaan tavattuaan tehdä M1-lähetteen eli lähetteen psyk. hoitoon (tahdosta riippumatta). Toki paras olisi jos tämä sukulainen menisi hoitoon vapaaehtoisesti ja aloittaisi lääkityksen. Kaikki harhaisuus ei ole välttämättä skitsofreniaa. Syy voi olla fyysinenkin vika, esim. aivokasvain tai muistisairaus (dementia). Siksikin lääkäriin meno on tosi tärkeää!!! t. psyk.sh

Meitä ja ympäristöä terrorisoi melkein vuoden naapuri puhelimitse, kirjeitse ja ihan kotiin tulemalla. Soittelin kaikki kunnan lääkärit, mielenterveystoimiston ja poliisin läpi. Jouduimme jopa hankkimaan lähestymiskiellon. Toki kaikki mun antamat tiedot kirjattiin ylös mutta kauan kesti ennenkuin hän joutui tahdonvastaiseen hoitoon. En tiedä mitä naapurissa lopulta tapahtui, mikä sai viranomaiset toimittamaan hänet hoitoon.

Ympäristön reaktiot häirintään oli mielenkiintoisia; kaikki olivat yhtä mieltä että ihminen on sekaisin mutta kukaan muu ei halunnut ottaa yhteyttä mihinkään hoitavaan tahoon.

Nyt tilanne on huomattavasti rauhoittunut mutta minä ja perheeni ollaan edelleen hänelle pakkomielteitä eli jonkinasteinen häirintä jatkuu niinkauan kuin hän elää.

Vierailija
9/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnoosi on siis made by me :) - että enhän tosiaan tiedä mikä häntä vaivaa.

Olen tuntenut hänet reilun kymmenen vuotta, on siis miehen sukulainen. Aina hän on ollut omituinen, mutta nyt tuntuu tahti vain kiihtyvän. Hänellä ei ole pysyviä ystävyyssuhteitakaan, ei ole koskaan ollut, koska hän suututtaa kaikki ihmiset ympäriltään paskanjauhannallaan. Karmeinta on, että ihmiset eivät välttämättä ymmärrä tämän olevan hieman sairas, vaan uskovatkin niitä juttuja.

Ihan noin pahoja en kuullut, että epäilisi myrkyttämistä tai salakuuntelua, mutta esim. lukkoja hän vaihtelee kun varkaita käy. Eikä hän usko järkipuhetta.

Tämä on raskas tilanne. Siitäkään en pidä, että hän sotkee lapsiakin näihin juttuihin, ei lapsilla riitä arvostelukyky eikä ymmärrys, että tässä on nyt harhainen höpötys kyseessä!

Vierailija
10/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 oli ap

Vierailija
11/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä vain oli kämppis ja harhat hiukan erilaisia, mutta selvä psykoosi oli kyseessä. Yritin saada apua sekä tk:n että psykiatrisen osaston kautta, mutta ainoa apu olisi ollut varata aika MINULLE että olisin voinut purkaa asiaa jollekin! Toinen vaihtoehto kutsua ambulanssi kotiin jos tilanne käy uhkaavaksi.

Vierailija
12/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnoosi on siis made by me :) - että enhän tosiaan tiedä mikä häntä vaivaa. Olen tuntenut hänet reilun kymmenen vuotta, on siis miehen sukulainen. Aina hän on ollut omituinen, mutta nyt tuntuu tahti vain kiihtyvän. Hänellä ei ole pysyviä ystävyyssuhteitakaan, ei ole koskaan ollut, koska hän suututtaa kaikki ihmiset ympäriltään paskanjauhannallaan. Karmeinta on, että ihmiset eivät välttämättä ymmärrä tämän olevan hieman sairas, vaan uskovatkin niitä juttuja. Ihan noin pahoja en kuullut, että epäilisi myrkyttämistä tai salakuuntelua, mutta esim. lukkoja hän vaihtelee kun varkaita käy. Eikä hän usko järkipuhetta. Tämä on raskas tilanne. Siitäkään en pidä, että hän sotkee lapsiakin näihin juttuihin, ei lapsilla riitä arvostelukyky eikä ymmärrys, että tässä on nyt harhainen höpötys kyseessä!

Saattoi nimittäin ladella puhelimessa lapsille ihan mitä tahansa; Äitisi on murhaaja, äitisi on huora, äitisi päivät ovat luetut... Tässä niitä pahimpia paloja. Lisäksi saattoi huutaa aivan suoraa huutoa josta ei saanut mitään selvää.

Vierailija
13/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta psykoosihan se kyllä voi olla. Itse psykoosin sairastaneena tiedän kuinka hankalia harhat voivat olla. Itse halusin kyllä heti hoitoon kun oireita tuli, ja pääsinkin osastolle.

En voi oikein neuvoa muuten kuin että puhuisit tälle ihmiselle ja kertoisit että olet huolestunut, ja että pysyy erossa lapsista ettei pelottele heitä tms. Voithan yrittää saada tuttuasi lääkäriin.

Vierailija
14/17 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko ihminen olla muka vaikkapa 12 vuotta psykoosissa?

Voi kun minulla olisikin rohkeutta puhua ja tarttua asiaan, mutta suoraan sanottuna en uskalla. Siitä se soppa syntyisi. Hän on nimittäin anoppini.

Hänen miehensä on käskenyt mennä lääkäriin ja käyttänyt sitä h-sanaa, mutta siitä tämä henkilö vain sai lisää vettä myllyynsä - että se yrittää häntä saada pakkohoitoon ja viedä hänen omaisuutensa.

Vierailija
15/17 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä löysin netistä just sopivan diagnoosin, joka täsmää täysin:

harhaluuloisuushäiriö

Vierailija
16/17 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kenellä on skitso? Miten se ilmenee ja onko nyt varma että se on aloittajalla vai kaverillaan??

Vierailija
17/17 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on epäilty, mutta kun tämä henkilö on jo pitkään ollut tuollainen. Kai se dementia olisi jo pahentunut ja edennyt johonkin?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä