Ostaisitkö sinä omistusasunnon, jos asuisit yksin ja tulosi
olisivat 3300€/kk brutto? Säästöjä ei ole, mutta velaton auto löytyy. Saisiko noilla tiedoin edes lainaa ilman takaajia?
Kommentit (16)
jos en, en luultavasti viitsisi ryhtyä ostamisen ja myymisen vaivaan. Jos kyllä, saisin kyllä tuollakin tulolla kaksion hinnan kohtuuajassa maksettua.
Pankista saa lainaa noilla tiedoilla noin 70% asunnon hinnasta ilman lisätakaajia tai vakuuksia asunnon itsensä lisäksi(auto ei kelpaa vakuudeksi). Loput täytyy kehittää itse jotain tai hankkia valtiontakaus tai joku takaaja. mun lainaa takasivat alunperin vanhemmat, nyt ne on jo kauan sitten vapautettu takuusta kun lainaa on niin pajlon maksettu.
Kyllä noilla tuloilla varmaan jonkun pienen yksiön tai kaksion saisin.
Noilla tuloilla ostaisin kyllä asunnon, mutta ilman säästöjä et välttämättä saa lainaa, ellei ole takaajia.
vaikka tuloni olivat pienemmät. Nyt se yksiö on kasvanut kaksion kautta isoksi rivariasunnoksi.
olis tollaset tulot niin kyllä mulla ihan varmasti olis säästöjä.
Miksi olet kaikki rahasi laittanut autoon?
Kai se lainasumma vähän riippuu myös siitä auton arvosta. ja kasko vakuutus siinä on varmaankin hyvä olla.
Siis jos on jotenkin arvokas auto niin kai se pankki haluaa tietää sen auton vakuutusarvon että mitä siitä saa jos mäjäytät sen johonki tolppaan.
sinkkuna, kun tuloni olivat suunnilleen tuota luokkaa. Säästöjä minulla taisi siinä vaiheessa olla noin kymppitonni, en enää tarkalleen muista. Lainan saaminen ei ollut mikään ongelma.
olis tollaset tulot niin kyllä mulla ihan varmasti olis säästöjä.
Miksi olet kaikki rahasi laittanut autoon?
Kai se lainasumma vähän riippuu myös siitä auton arvosta. ja kasko vakuutus siinä on varmaankin hyvä olla.Siis jos on jotenkin arvokas auto niin kai se pankki haluaa tietää sen auton vakuutusarvon että mitä siitä saa jos mäjäytät sen johonki tolppaan.
t.ap
sitä paitsi noilla tuloillahan ap kerkeää kerryttää säästöjä jo parissa kuukaudessa muutaman tonnin..? Ellet sitten elä kovin leveää elämää ja tuhlaa muotiin, kahviloihin ja muuhun turhuuteen tai maksa pk-seudulla tonnin vuokraa? Ei liene kannattavaa.
Pienissä asunnoissa vuokrat (vuokratuotto siis) on kaikista suurin, joten pieni asunto luultavimmin kannattaa ostaa omaksi. Lisäksi tulosi ovat niin hyvät, että ihan heittäen voit ostaa asunnon. Ongelmaksi luultavasti noussee se, ettei sinulla ole säästettynä 10% asunnon hinnasta. Pankit eivät saisi antaa enää 100% lainoja ilman vakuuksia / takaajaa. Itse tilanteessasi alkaisin määrätietoisesti säästää 10% omarahoitusosuutta asunnosta ja ostaisin asunnon sitten kun saisin sen rahamäärän kasaan.
en vaan kovin kallista mutta en tajua ihmisiä jotka eivät osta mitään koko elinaikanaan. se on sit hankalaa kun vanhana on pieni eläke eikä edes asuntoa omista.
Ostaisin ja noilla tuloilla sinänsä saisit lainaa kyllä, mutta ainahan tarvitaan se pieni alkupääoma/takaus, jota asunnon arvo + valtiontakaus ei takaa, riippumatta asunnon ostohinnasta. Eli asunto itsessään takaa n. 70 % lainasta (en muista tarkkaan, korjatkaa jos olen väärässä) ja valtiontakaus 15 % (edelleen, korjatkaa jos muistan summat väärin), joten n. 15 % asunnon arvosta pitäisi olla joko käteisenä, henkilötakauksena tai vaikka kesämökki vakuutena.
Jos esimerkiksi vanhempasi suostuisivat henkilötakaajiksi tuolle 15 %, niin tosiaan koko lainasummaa ei tarvitse taata.
Maksoi aikoinaan 210000 eur. Tyytyväinen olen päätökseen. Laina-aika on 25v. Mutta mulla oli säästettynä osa talosta.
Aloitin ensin ostamalla pienemmän asunnon, ja säästin kokoajan lisää pankkitilille.
En muista mikä raja oli että saa valtiontakausta. Kysele rohkeasti eri pankeista tarjouksia.
Omat tulot on melkein samat elareineen ja lapsilisineen. Ostin rivarinpätkän hintaan 173000 euroa, ja lainan sain pankista iloisesti. Tosin mulla oli hinnasta puolet omasta takaa säästettynä ja velaton kesämökki, eli en tarvinnut takaajaa.
Mutta uskallat varmaan, jos saat takaajan järjestymään. Ja jos sulla on muuten vakaa tilanne, jotkut pankit antavat lainan ilman takaajaakin. Joten kysymään vain.
verrattuna sikakallista. Lainaa saisit noilla tuloilla varmaan lähemmäs 200 000 euroa.
Ei välttämättä tarvitse olla säästettynä osaa jos on tosi hyvät tulot ja hyvä asiakas pankille. Noillakin tuloilla (tai vaikka pienemmillä) ostaisin kyllä, enkä maksaisi vuokraa (=lyhentäisi jonkun toisen lainaa).
jälleenmyyntihinta (myyntivoitto) näet kiinnostaa. autolla ei ole kyllä mitää vaikutusta tai arvoa näissä asioissa, ei kelpaa vakuudeksi, mutta en tiedä miten se valtiontakaus nykyään myönnetään lisätakaukseksi. mulla oli viimeksi se. nythän pankit ovat aika tiukkoja ja periaatteessa vakuuksia pitää olla.