Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään sellaista erityisosaamista, että voisi räätälöidä työpaikkailmoituksen selväasti sen mukaan. Esim. erikoista aineyhdistelmää tai kokemusta koodaamisen opettamisesta (menikö se villitys jo?) tai venäjän/ukrainan kielen taitoa tms.
Pitäis varmaan huolestua kun mulla ei ole mitään erikoisia taitoja. Olen vaan joustava ja yhteistyökykyinen ja aineen- ja ryhmänhallinta on erinomaista. Siis tylsä tavis. Ehkä siksi työttömänä.
Sama! Digi on ykkösasia edelleen, valitettavasti.Muulla ei mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Hei opet! Onko kellään kokemusta siitä että työpaikkailmoitus olisi kirjoitettu teitä varten? Tarkoitan että kun joskus on niin outoja juttuja mitä "arvostamme" niin eikös ne ole kirjoitettu niin että voidaan valita justiin se tietty ihminen? Niin onko kukaan tässä ketjussa kokenut sitä että ihan ilmoitusta myöten teille olisi pedattu paikka? Miltä se tuntuu?
On kokemusta. Ja totta kai se tuntui hyvältä, että juuri minun haluttiin jatkavan pysyvästi siinä koulussa.
Minkälainen on hyvä opettaja? Sellainen joka saa vakipaikan? Miten rehtori tai muut opettajat muodostavat käsityksen siitä, että tuo on hyvä ja tuo ei ole hyvä? He eivät ole oppitunteja seuraamassa. Kysyvätkö he oppilailta?
Miltä syksy näyttää, onko töitä tiedossa? :)
Vierailija kirjoitti:
Miltä syksy näyttää, onko töitä tiedossa?
Hyvältä näyttää, viran sain kahden vuoden määräaikaisuuksien jälkeen. Ihanaa kesää kaikille. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä syksy näyttää, onko töitä tiedossa?
Hyvältä näyttää, viran sain kahden vuoden määräaikaisuuksien jälkeen. Ihanaa kesää kaikille. :)
Hurjan paljon onnea virasta ja tervetuloa joukkoon! <3
Vierailija kirjoitti:
Miltä syksy näyttää, onko töitä tiedossa? :)
Ensi viikolla selviää.
Työt jatkuvat vuoden taas, onneksi. :) Kesä kuitenkin työttömänä. :(
Vuodesta 2016 määräaikaisia jo tehtynä, nyt kuitenkin jo toinen kesä palkallisena.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat, saakelin elitistiset koulukiusaajat.
Mikä siinä ammatissa on elitististä?
Älkää hyväksykö paikkoja, joissa kesätyöttömyys edessä ensi kesänä. Älkää hyväksykö epäreiluutta! Uuden hallituksen keinot iskevät myös kesätyötön-opettajiin! Olkaa kovina! Käyttäkää joukkovoimaa! Jos kukaan ei ota vastaan, ei näitä tarjottaisi enää. Sanokaa selvällä suomen kielellä, että tulen, mutta kesäkuukausien palkka pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Hei opet! Onko kellään kokemusta siitä että työpaikkailmoitus olisi kirjoitettu teitä varten? Tarkoitan että kun joskus on niin outoja juttuja mitä "arvostamme" niin eikös ne ole kirjoitettu niin että voidaan valita justiin se tietty ihminen? Niin onko kukaan tässä ketjussa kokenut sitä että ihan ilmoitusta myöten teille olisi pedattu paikka? Miltä se tuntuu?
Ristiriitaiselta ja itse asiassa aika pahalta, koska en halunnut jatkaa kyseisessä paikassa. Kyseenalaistin itseäni, mutta en lopulta hakenut, koska en todella halunnut jatkaa. Tiesin tehneeni aivan oikean valinnan siinä vaiheessa, kun hakemattomuuteni selvisi työyhteisössä.
Eli työssäoloehdon saa täyteen vain 1.8.-31.7.-sopparilla tästedes?
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyväksykö paikkoja, joissa kesätyöttömyys edessä ensi kesänä. Älkää hyväksykö epäreiluutta! Uuden hallituksen keinot iskevät myös kesätyötön-opettajiin! Olkaa kovina! Käyttäkää joukkovoimaa! Jos kukaan ei ota vastaan, ei näitä tarjottaisi enää. Sanokaa selvällä suomen kielellä, että tulen, mutta kesäkuukausien palkka pitää olla.
Helpommin sanottu kuin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Työssäoloehtoahan kartutetaan pidemmältä ajalta, sen voi kerätä pätkissä täyteen. Tarkastelujakso on nykyisellään 28kk enkä ainakaan itse huomannut hallitusohjelmasta, että siihen olisi tulossa muutosta. Toki ei siellä varmaan kaikkia yksityiskohtia ollut muutenkaan.
Ansiosidonnaiseen tuleva porrastus toimii opettajille hyvin, kun työttömyysjakson alkupäässä ensimmäiset 8 viikkoa maksetaan täyttä työttömyyskorvausta ja 8 viikon jälkeen se taso alenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäoloehtoahan kartutetaan pidemmältä ajalta, sen voi kerätä pätkissä täyteen. Tarkastelujakso on nykyisellään 28kk enkä ainakaan itse huomannut hallitusohjelmasta, että siihen olisi tulossa muutosta. Toki ei siellä varmaan kaikkia yksityiskohtia ollut muutenkaan.
Ansiosidonnaiseen tuleva porrastus toimii opettajille hyvin, kun työttömyysjakson alkupäässä ensimmäiset 8 viikkoa maksetaan täyttä työttömyyskorvausta ja 8 viikon jälkeen se taso alenee.
8 viikon kohdalla kesäkeskeytystä on vielä jäljellä, joten tuntuu epäreilulta, että taso alenee, vaikka töitä ei ole ollut edes mahdollista saada vielä tuossa kohdin. Hanttihommiin opettajia harvoin huolitaan. Ja on niitäkin epäonnekkaita, jotka joutuvat vielä elokuussakin etsimään uutta työpaikkaa. 14 vuoden aikana minulla on ollut yksi palkallinen kesä, ja kahtena keväänä olen suunnilleen lukuvuoden päättymiseen mennessä tiennyt, minne olen menossa seuraavaksi. Hallitusohjelma löisi siis tuollaisena toteutuessaan korville oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin kolme vuotta sitten aineenopeksi Jväskylästä. Olen onneksi saanut tehdä melko pitkiä sijaisuuksia, mutta viran saamisesta ei toivoakaan, vaikka haen joka ikistä Suomessa auki olevaa virkaa. Usein en pääse edes haastatteluun, ja sitten tulee tieto, että virkaan on valittu joku viime vuonna valmistunut nuorimies... Tai vanhempi nainen. Olen pitkittänyt perheen perustamista työnsaannin toivossa, mutta kolmekymppiä jo kolkuttelee... Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
Mikä oppiaine? Kuulostaa kummalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tää tehty, mutta ei liian selvästi. Opetan kolmea oppiainetta, jotka on kombona tällä hetkellä harvinaisia. Paikka pistettiin tällä yhdistelmällä auki. Seitsemän muuta pätevää taisi hakea paikkaa ja mun oppiaineissa tuohon aikaan kevyesti 60 hakijaa / paikka. Tuntui hyvältä, mutta tietysti jännitin ja tuohon aikaan piti mennä myös lautakunnan haastatteluun. Kunnan tapana oli, että haastattelun jälkeen tuli yllärivalintoja eli ei ihan läpihuuto ollut kuitenkaan.
Työtön opettaja elää tuilla. Itselläni se ei ole mikään ongelma. Tuet juoksee ja hakemusten tekemiseen meni 5 minuuttia.
Sellaistakin on ollut että kesken hakuprosessin keksitäänkin uusia juttuja mitä edellytetään, eikä lopulliseen valintapäätökseen kirjatuilla perusteluilla ja työpaikkailmoituksen kuvauksella olekaan mitään yhteistä. Kesken rekryprosessin vaan intoudutaan etsimään savityökokemusta tai maajoukkuetason urheilutaustaa, näin kärjistettynä.