Melba hei
Kommentit (16)
Haluatko ilkkua tms? Luulen että kaikki viime aikoina osakkeisiin sijoittaneet ovat miinuksella.
Ohis
Eikö nyt saa ilkkua rikkaille?
ap
Osakesalkku on noin 19% miinuksella ja olen nyt ostellut kovasti lisää osakkeita, kun ovat näin hyvässä alennusmyynnissä. Viime viikolla tarttui varmaan 10 eri osaketta salkkuun.
Ensi keväänä saattaa tulla taas hyviä osinkoja. No, mut aika näyttää.
Ja olen parina päivänä ostanut varovasti lisää. Ensi kevään osinkoja tosiaan odotellaan.
Melba, kuinka suuri sun salkku on? Mun salkku on nyt 20 000 ja vähän päälle eli aika pieni. Odotan kyllä, että parin kolmen vuoden päästä alkaa kolmosella.
olen siis tuo onnekas, jonka salkku on vielä plussalla. Viimeksi kävin ostoksilla, kun osakkeet olivat 10 ja alle eli 2009.
Tankkasin Orionia ja Konetta. Mutta mitä kannattaisi Melba ostaa? Fiskars kiinnostaisi kanssa. Ja miksei Nokian Renkaat, Sampo jne.
Mä kotiutin pari viikkoa sitten 14 000 ja olenpa tosi iloinen siitä. Säästäminen ja sikoittelu tietysti jatkuu tasaisesti, nythän se halpaa on ja varmasti vielä halpenee.
Teillä pidetään omaisuus osakesalkuissa ja pelataan niillä.
Meillä omaisuus sidotaan pääosin kotiin ja taloon, haluamme nauttia omaisuudesta perheenä.
Meille on tosi tärkeää että asumme hyvin, tilavasti, kauniisti, mukavasti... vaikkakin palveluiden lähellä.
Teille on tärkeää vain palveluiden läheisyys, mutta muuten sama miten asutte.
Meille riittää että lasten vaatteet on kirppikseltä ja H&M:stä eikä niin väliä onko kengät 30-40 eur halpistalvikengät vai mitkä.
Teillekin käy kirppisvaatteet, mutta talviasuja tulee olla useita ja kenkiin panostetaan.
Meillä tarpeen tulleen säästetään ruoasta ja ostetaan edullista ja einestäkin, luomua ei. Mutta varsinaisesti ylipainoisia ei olla.
Teillä ostetaan parasta ja luomua ja panostetaan ruokaan, mutta ylipainoa löytyy.
Meillä ei tykätä riskeistä paitsi että asumiseen pitää panostaa ja siinä kestetään pieni teoreettinen riski että asunnon arvo laskisi. Osakkeet pelottaa.
Teillä osakkeet ei pelota mutta asunnon arvon lasku kyllä.
Me ei koeta esim. okt:n remonttikuluja pelottavana juttuna, koska niihin voi varautua etukäteen, tehdä osin itse, vaikuttaa itse aikatauluun.
Te koette vuokra-asumisen tai as.oy:nkin varmempana, olettaen että "joku muu" huolehtii remonttiasioista. Meitä taas pelottaa juuri se, että vuokra nousee ajan mittaan kuitenkin jotain kautta remonttien myötä, tai as.oy:ssä varsinkin hullu enemmistö saattaa päättää järjettömiä ja asumiskulut nousee.
Teitä ei matkustelu juuri kiinnosta, meitä se kiinnostaa aina kun on varaa.
Me emme jaksa suhtautua kovin varauksella tai pessimistisesti taloudelliseen tilanteeseen ja tulevaisuuteen. Se ei kuitenkaan tarkoita ettemmekö tarkkailisi rahankäyttöä ja olisi varuillaan ja tietoisia asioista.
Te tunnutte jopa ennustavan jatkuvasti laskusuhdanteita ja vaikeuksia.
Niin, näin meitä on erilaisia :).
Ja siis onnettoman pieni on salkku, myönnän.
Mutta kyllä mullekin on koti tärkeä. Tämä on sitä ylimääräistä rahaa, joka jää kodin, vaatetusten, harrastusten, matkailun ym. jälkeen.
Ruuasta myös kyllä en suostu kovin tinkimään. Luomua niissä tuotteissa, joissa viisasta.
Vaatteita kyllä kierrätetään.
Mutta miten siis osakesäästäminen sulkisi pois mahdollisuuden kauniiseen ja tilavaan kotiin?
Mun osakesalkku on 5-numeroinen. Suurin osa rahoista on vielä ihan pankissa siis. Kiva on, etten ole heittänyt osakkeisiin siis vielä koko sitä määrää mikä on tavoitteena vaan nyt saa ostella tuolta alennusmyynnistä. Mitään sijoitussuosituksia en osaa antaa, mutta itse ostan isoja firmoja, joissa on yleensä hyvä osinkotuotto. Mun tän kesän ostokset löytyy mun nettisivuilta.
mulla olis ehkä 400 euroa kuussa mahdollisuus sijoittaa. Mutta en uskalla kun en osaa:( Nyt ei mene edes säästöön mitään kun ajattelen ettei palkkaa kannata tilillä makuuttaa.
Melkoisia oletuksia olet tehnyt kirjoituksistani, mutta ihan hyvin olet niitä ilmeisesti seurannut. Itse kyllä koen osan asioista eri tavalla.
1) suurin osa omaisuudestamme ei ole osakkeissa ja en koe niillä pelailevan vaan teen hankintoja pitkään salkkuun
2) me koemme asuvamme hyvin, vaikka emme sitä ilmeisesti teidän mielestä tee - se on kyllä totta, että minua ei haittaa, että esim. minkä merkkiset keittiön kaapit ovat tai olenko saanut itse valita kylppärin laattojen värin, sijainti on meille tärkeää, ei niinkään se, että kuka asunnon omistaa ja kodin meille muodostaa ne ihmiset, jotka ovat kotona ja meidän omat huonekalut tuo sen tunnelman - mitään sisustamista en kuitenkaan harrasta
3) tuo on totta, että meillä panostetaan kenkiin ja talvivaatteisiin - kun olen töissä niin en voi vahtia itse paikan päällä, että tuleeko lapselle vilu, niin haluan ostaa hälle mahdollisimman käyttökelpoiset (ei tarkoita kalleimmat tai muodinmukaisimmat) ulkoilukamppeet
4) ruoka on todellakin meillä laadukasta - ylipainoa löytyy kyllä, mutta syömme erittäin terveellisesti, joten esim. veriarvot ovat kunnossa, ylipaino tietty johtuu siitä, että on syönyt enemmän kuin kuluttaa, mutta valitettavasti vaikea sairaus ja sen lääkitys on sitä omalla kohdallani aiheuttanut
5) ei minua asuntojen hintojen tippuminen pelota, en osaa oikein pelätä mitään talousasioita, jos vaan tiedän hajauttavani eri omaisuuslajeihin - suurin riski lienee joku Janne Katajan tapainen tapaus oikeasti - osakkeissa kun harvoin haihtuu 70% arvosta lopullisesti kuitenkaan
6) ei minua omistusasumisen remontit pelota, päinvastoin olen omistanut kaksi vanhaa kerrostaloasuntoa ja tykkäsin niistä - se mitä en ymmärrä on se, että monet eivät huomioi lainkaan sitä, että asunnoista voi tulla kymmenien tuhansien remonttikulut
7) matkailu ei tosiaan kovin paljon kiinnosta - se on osittain ihan oma matkustushalun puutekin, mutta myös ekologinen valinta - esim. yksi Thaimaan matka vastaa 8 vuoden autoilua Suomessa kasvihuonepäästöiltään
8) en sanoisi, että ennustaisin jatkuvasti laskusuhdannetta, mutta sen sijaan olen sitä mieltä, että on epärealistista olettaa, että aina on noususuhdannetta - jos ajatellaan esim. 25 v aikajanaa, niin siihen taatusti mahtuu sekä nousu- että laskukausia, nyt selvästi on Euroopassa ja Jenkeissä heikot ajat ja Suomessa menee taas aika kivasti valkosipulimaiden heikoista oloista huolimatta - sen sijaan uskon, että suuret ikäluokat tai siis tämä ikärakenne Suomessa tulee rapauttamaan taloutta pitkäksi aikaa. Ehkä ei ole fiksua, että on näin paljon pelinappuloita Suomessa...
Siis sähän oot ollut täällä jo yli 10 vuotta (kun oli vain yksi palsta). Olitko ihan alusta alkaen Melba, vai joku muu?
Olitko Geena? Vai oliko se joku toinen?
mulla olis ehkä 400 euroa kuussa mahdollisuus sijoittaa. Mutta en uskalla kun en osaa:( Nyt ei mene edes säästöön mitään kun ajattelen ettei palkkaa kannata tilillä makuuttaa.
400 e kuussa on tosi hyvä summa. Aloita siitä, että hommaat kirjahyllyyn vaikka Marko Erolan Paras sijoitus kirjan (tässä lähinnä indeksirahastojen puolestapuhumista), Kim Kiyosakin Rikas nainen (tässä lähinnä motivaatioa ja kiinteistösijoittamista) ja Saarion Kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin (tässä lähinnä suoria osakesijoituksia) kirjat ja sit luet vähän aikaa Taloussanomien, Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin nettisivuja ja käyt vielä mahdollisesti työviksen tms. sijoitusaiheisissa koulutuksissa. Noilla pääsee tosi hyvin sisälle hommaan eikä juttu sen jälkeen tunnu enää rakettitieteeltä.
Sillä aikaa kun opettelet sitä, että mitä haluat tehdä, niin pistä vaikka Seligsonin indeksirahastoihin tuo 400 e kuussa - vaikka 100 e korkorahastoon, 100 e Suomi-indeksiin, 100 e Eurooppa-indeksiin ja 100 e Jenkki-indeksiin. Tai onhan siellä muitakin niitä indeksejä vielä, mtu tuossa nyt vaan joku ehdotus.
Tervetuloa sijoittamisen mielenkiintoiseen maailmaan. Itse v. 2008 innostuin asiasta ja olen siis täysin maallikko asian suhteen, mut mielenkiintoista on ollut.
Haluatko ilkkua tms? Luulen että kaikki viime aikoina osakkeisiin sijoittaneet ovat miinuksella.
Ohis