Oletko varautunut tukemaan taloudellisesti omia vanhempiasi?
Omat vanhempani ovat kohta kuusikymppisiä. Ainoana lapsena minua on alkanut pelottamaan, miten he pärjäävät vanhoina. Ovat eläneet leveästi eikä heillä ole säästöjä, ei eläkevakuutuksia. Ainoastaan iso asunto, josta on lainaa.
Kommentit (27)
Omat vanhempani ovat kohta kuusikymppisiä. Ainoana lapsena minua on alkanut pelottamaan, miten he pärjäävät vanhoina. Ovat eläneet leveästi eikä heillä ole säästöjä, ei eläkevakuutuksia. Ainoastaan iso asunto, josta on lainaa.
Vai miksi oletat, että he eivät pysty elättämään itseään omilla eläkkeillään.
Oma äitini on jo lähes 80-vuotias, eikä minun ole tarvinnut tukea häntä taloudellisesti. Ei hänellä ole missään vaiheessa ollut säästöjä tai merkittävää omaisuutta, mutta hän on aina rahoittanut menonsa omalla eläkkeellään.
Ovat kumpainenkin itse asiansa hoitaneet niin, että omaisuutta ei ole, ainoastaan velkaa.
Ovat vasta viisikymppisiä, joten jos eivät nyt tajua vähän pedata eläkevuosia, siinäpä sitten ihmettelevät.
Vanhemmilla on velaton omakotitalo ja kesämökki ja kaksi autoa. Ja tulevaisuudessa saavat varmasti vielä lisää perintöä kun loputkin vanhemmistaan kuolevat todennäköisesti kuitenkin 20-vuoden sisään. Lisäksi molemmat käyvät töissä. En usko että tulee tarvetta.
Ja en usko että olettaisivat hirveästi rahallista apua saavansakaan vaikka jostain syystä jotain suurta rahan menoa tulisikin. Eivät ole tuhlaievaa tyyppiä. Enkä ole itsekään mihinkään muuhun kuin aivan pakolliseen rahaa saanut sen jälkeen kun kotoa pois muutin. Kyllä siinä opiskeluaikana laskettiin pennejä että saako ostettua yhen leivän vai kaksi.
Äitini on elänyt leskenä 15 v ja pärjää varmasti loppu elämänsä omilla säästöillään. Ja jos olemassa olevasta rahasta tulisi tiukkaa niin metsää on mitä kaataa ja maata myydä.
Eivät saa kunnon eläkettä. Äiti ollut viimeksi töissä 1980-luvun alussa ja isä on elättänyt.
Eivätkö vanhempasi ole työelämässä? Vai miksi oletat, että he eivät pysty elättämään itseään omilla eläkkeillään.
Oma äitini on jo lähes 80-vuotias, eikä minun ole tarvinnut tukea häntä taloudellisesti. Ei hänellä ole missään vaiheessa ollut säästöjä tai merkittävää omaisuutta, mutta hän on aina rahoittanut menonsa omalla eläkkeellään.
Eivät saa kunnon eläkettä. Äiti ollut viimeksi töissä 1980-luvun alussa ja isä on elättänyt.
työssä, joka kartuttaa eläkettä? Vai onko sinulla olleenkaan käsitystä siitä, millaista eläkettä isäsi tulee saamaan?
Miten vanhempasi ovat pystyneet tähän mennessä elämään leveästi, jos isälläsi ei ole ollut merkittäviä työtuloja (joista kertyisi eläkettä)?
Kyllähän yleensä tilanne on se, että normaalisti työelämässä ollut ihminen saa sellaista eläkettä, että hän pystyy elämään sillä ilman etukäteissäästöjä tai muuta omaisuutta. Ei ehkä mitään leveää elämää, mutta kuitenkin ihan kohtuullisesti.
En aio tukea taloudellisesti, koska heidän asenne meitä lapsia kohtaan on ollut sellainen, että mitä vähemmän mikään maksaa, sen parempi. Kotoa muutettuani en ole saanut senttiäkään edes köyhimpinä opiskeluvuosina.
Tästä ei tule päätellä, ettenkö tulisi vanhempieni kanssa toimeen. Kyllä tulen, mutta kun asenne on ollut yllä mainittu, oletettavasti ovat hamstranneet rahansa (jota tiedän olevan) omiin tarpeisiinsa. En siis katso tarpeelliseksi huolehtia asiasta.