Olenko kohtuuton vanhempiani kohtaan?
Olen koko pienen ikäni pelännyt isääni. Hän pahoinpiteli minua (vain minua perheessämme, meitä oli neljä sisarta), varhaisin pahoinpitelykokemukseni on ylivieskasta, jossa asuimme ennen kuin muutimme toiselle paikkakunnalle ollessani viisi vuotias. Pahoinpitelyä jatkui aina teini ikään asti, kunnes sosiaaliviranomaiset puuttuivat peliin uskallettuani kertoa perhe-elämästäni koulukuraattorille.
Pahoinpitely ei ollut jokapäiväistä, mutta joka viikkoista kylläkin. Ja aivan pienistä ja typeristä asioista, esimerkiksi jos satuin kaatamaan vahingossa maitolasin pöydälle.
Varhaisteini-iässä oli kotiintuloajat ja yleensä yhdeksään asti sain olla kavereiden kanssa. Jos tästä kotiintuloajastani myöhästyin minuutinkin, tuli remmiä. Ei kelvannut mikään syyksi.
Koko perhe pelkäsi isäämme, hän sai "kunnioituksen" aiheuttamalla pelkoa meissä. Kukaan ei uskaltanut olla kotona oma itsensä, koskaan ei saanut leikkiä yhtään äänekkäämmin tai edes nauraa kovaa! Jos niin teimme, isä korotti ääntä niin kovaksi, että jokainen meistä pelkäsi kohta tulevan remmiä, varsinkin minä.
Äiti oli ja on edelleen isän vallan alla, joten hän ei uskalla isälle mitään sanoa.
Tässä oli vain murto osa tapahtumista, en kerro enempää, koska tämä on vain taustatietoa varsinaiseen aiheeseen.
Nyt minulla on lapsi, ihana puolitoistavuotias tytär. Äitini on halunnut lapsenlastaan yökylään, mutta minä pelkään antaa tyttäreni heille, varsinkin jos isäni on siellä. Minä pelkään, että hän tulee kohtelemaan tytärtäni samalla tavalla kuin minua aikoinaan.
isäni tuntien vain ja ainoastaan hänen kasvatustyylinsä on se ainoa oikea, mutta minä en siitä oppinut mitään muuta kuin pelkäämään. Kunnioitusta isääni kohtaa minulla ei ole. En halua, että isäni alkaa kasvattamaan lastani yökyläreissuilla, pelkään, että jos lapseni vähänkään kiljuu tai riehuu, isäni hermostuu.
En tietenkään salli lapseni riehua ylenpalttisesti, mutta mitä tuonikäisenä normaalisti leikkiin kuuluu, sallin.
Tämä tietysti harmittaa äitiäni, koska hän niin toivoo tyärtäni yökylään, siis ilman minua. Olen hänelle sanonut tästä asiasta, ja äitini sen ymmärtää ja on sanonut pelkäävänsä sitä itsekin. mutta ei uskalla sanoa siitä isälleni. Ymmärrettävästi.
Isäni tietää, että jos hän lapseeni koskee, mieheni ei tule sitä hyvällä katsomaan. Miestäni kohtaan isälläni on jotain kunnioitusta, joten jollain tavalla uskon, ettei isäni sen "pelon" alla mitään tyttärellemme tee. Ei mieheni mitään ole uhkaillut, hyvin he juttuun tulevat keskenään, mutta hänen olemuksensa viestii isälleni kyllä kaiken.
Kuinka tässä nyt tulisi toimia...?
Tiedän, että on väärin olla antamatta lapsen isovanhempien pitää häntä yökylässä, mutta pelkään jotain silti tapahtuvan. Päiväreissuilla kyllä kyläilemme, mies aina "turvana", joten ääni ei ole isälläni noussut.
Auttakaa, miten toimin?
Kommentit (10)
ei puolitoistavuotiaan todellakin ole väärin antaa olla kotona yöt!!! siis ei hän tarvitse mitään yökyläilyä todellakaan. itse en nuo tiedot luettuani antaisi koskaan lapsen olla ilman minun valvontaani isäsi seurassa.
edellisiä. Minun lapsellani ei olisi mitään asiaa vanhempieni luokse ilman minua tai miestäni vastaavasssa tilanteessa. Muutoinkaan isovanhemmilla ei kyllä ole mitään 'oikeutta' yökyläilyyn.
En todellakaan antaisi lastan yökylään. Itse asiassa jos olisin sinä niin lapseni ei luultavasti tapaisi koskaan tuota pahoinpitelijää. Mummi voi tavata varmaan lapsenlastaan teilläkin ja kenties olla teillä yökylässä?
En kyllä muutenkaan tajua tota yökyläilyn tärkeyttä isovanhemmille. Miksei lapsen seura kelpaa päiväsaikaan? Yöllähän vain nukutaan.
Todennäköisesti isäsi kohtelee lapsenlasta aivan eri tavalla kuin lastaan, mutta ei silti kannata ottaa riskiä.
Sen sijaan on todellinen tragedia, ettei äitisi ole eronnut. Isäsi kaltaiset miehet joutaisi kuolla sukupuuttoon. Onneksi väkivaltaisen käyttäytymisen traditio ei ole siirtynyt sinuun.
Ei ole mitään sääntöä,jonka mukaan lapsi pitää päästää mummolaan yökylään x-kertaa vuodessa. Sinne viedään, jos sitä lapsen vanhemmat haluaa ja paikka on lapselle turvallinen. Teillä kumpikaan ei toteudu. Et anna lasta yöksi, et missään nimessä!!!
Teet juuri niin kuin vaistosi sanoo: et anna lasta sinne yökylään. Mummihan voi tulla teille hoitamaan lasta. On ikävää että äitisi on edelleen isäsi määräysvallan alla mutta sinun kannattaa tehdä itsellesi selväksi se että se on hänen valintansa. Olet selvinnyt perhehelvetistä ja mitään velvollisuuksia sinulla ei enää ole lapsuudenkodin suuntaan. Niin se vain on.
teille yöksi hoitamaan lastanne ja menisitte miehen kanssa jonneksin kaksin?
Minulla on kaksi-v tyttö joka ei koskaan tule tapaamaan mummoaan, minun äitiäni kahden kesken. Äiti oli minua kohtaan väkivaltainen. Minun äidilläni ei ole mikään oikeuksia, ei minuun eikä lapseeni. Et ole vanhemmillesi mitään velkaa, vaikka he ovat sinut maailmaan saattaneet, he eivät sinua omista. Pidä puolesi, älä jätä lasta heille yksin. Yökylään ei noin pienen tarvitse mennä muutenkaan ilman vanhempia, ei varsinkaan paikkaan jossa voi kohdata väkivaltaa.
et anna lastasi yökylään tuollaiselle missään tapauksessa! Et todellakaan ole kohtuuton. Et mielestäni olisi kohtuuton, vaikket suostuisi enää edes näkemään isääsi ollenkaan, niin pahasti isäsi on sinua kohdellut.
Eli tekisit väärin vain, jos et huolehtisi oman lapsesi hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
Isovanhemmat voivat tavata lapsenlapsia päiväsaikaan.