Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle/mistä syystä sikiön niskapoimututkimusta suositellaan?

10.08.2011 |

Heippa kaikki, tarvitsisin hieman neuvoja. Olen raskaana, rv 9+5, ja ensimmäinen käynti oli eilen jossa ultrattiin ja sanottiin kaiken olevan normaalia (ainakin nyt). Otin itse puheeksi että haluaisin tietää etten kanna "ei-tervettä" lasta ja minulle annettiin lähete sikiön niskapoimututkimukseen.

Mieheni on sitä mieltä että se on ihan turhaa, itsekin mietin, että hölmöilenkö nyt suotta ja eikös lääkäri olisi jo ultran tehdessään sanonut jos sille olisi ollut oikeasti tarvetta?

Kuinka moni on tehnyt np-tutkimuksen oma-aloitteisesti ja milloin/mistä syystä terveydenhoitaja tai lääkäri lähetteen oikeasti kirjoittaa?

Olen ensiodottaja ja kaipaisin neuvoja ja tukea. Raskaus on vasta niin alussa etten ole asiasta vielä kenellekään kertonut.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin odotan esikoista nyt viikolla 15. Meillä(hämeenlinnassa) homma toimi niin, että kun tilasin ensimmäisen neuvola-ajan, sain postissa esitteen kunnan tarjoamista sikiöseulonnoista. Siis tästä kromosomipoikkeevuus tutkimuksesta (joka tutkitaan verikokeesta ja niskapoimuturvotuksesta) ja rakenneultrasta. Neuvolassa täti sitten kysyi mihin seulontoihin haluan osallistua.

Itse päätin ihan oman mielenrauhan takia osallistua kaikkiin seulontoihin. Menin siis verikokeeseen ja sen jälkeen niskapoimu-ultraan. Saimme onneksi hyvin pienen riskin (14 kertaa pienempi riski kuin keskimääräisessä raskaudessa).

Mene siis ihmeessä tutkimukseen, jos itsestäsi siltä tuntuu. Kyllä se minun hermojani ainakin rauhoitti, vaikka ainahan se riski kuitenkin näiden tutkimustenkin jälkeen on olemassa.

Olen käsittänyt, että kaikilla on halutessaan oikeus päästä kromosomipoikkeavuustutkimukseen. Eikä sitä pelkän ultran perusteella siis voi todeta, vaan tarvitaan myös verikoe.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. En ole kovin hyvä selittämään näitä asioita, jotka itsellekin ovat vielä uusia. :)

Onnelista odotusta

toivoo Manutti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla