Miten teet perunamuusin?
Kuumennatko maidon ja lisäätkö voita? Sähkövatkaimella vai survimella soseutat?
Kommentit (17)
Survon, lisään kuumaa maitoa ja reilusti voita. Maustan suolalla.
Survon, lisään kuumaa maitoa ja reilusti voita. Maustan suolalla.
Tosin lisään vielä hieman muskotinpähkinää.
Kuumennan vettä ja kaadan pussin sinne. Jos olen juhlapäälä saatan lisätä nokareen voita.
Survon, lisään kuumaa maitoa, voita ja suolaa, vatkaan vatkaimella. Päälle vielä tillisilppua ja voinokare.
Toisinaan laitan kananmunan keltuaisen sekaan ja teen perunaruusukkeita uunissa. Tilliä en silloin käytä.
Kuumennan vettä ja kaadan pussin sinne. Jos olen juhlapäälä saatan lisätä nokareen voita.
mutta en ruukaa lämmittää maitoa ja margariinia/voita, suolaa, ripaus valkopippuria sekaan. Joskus lisään ruohosipulia tai pieneksi hakattua raakaa salottisipulia sekaan.
Vinkiksi kiireisille, aivan hyvä muusi tulee valmiista kaupan perunasipulisekoituksesta (pakkasesta), keitä vaan kunnolla kypsäksi ja valmista niinkuin normaalisti.
Vähän vaihdellen teen, mutta maitoa pitää vähän ainakin lämmittää ja mielellään myös voita nokare pitää olla.
Usein tosin laitan puolet jotain muuta/joitain muita juureksia (esim. bataattia, naurista, lanttua tms.). Melkein aina pelkkään perunamuusiinkin kuullotan sipulin pehmeäksi ja survon sekaan (tällöin voi/rasva tulee tässä mukana pannun kautta enkä muuta rasvaa laita.) Ai niin vähän juuriselleriä pehmentelen myös joskus pannulla ja laitan sekaan. Juurekset alkavatkin olla pian parhaimmillaan.
Laitankin tänään muusia noin. Kiitos.
Nyt kesällä murskaan keitetyt uudet perunat haarukalla, sekoitan joukkoon oliiviöljyä, sitruunaa (kuoriraastetta tai mehua) ja revittyä basilikaa. Lapset sanovat sitä perunamurskeeksi, kun kesäperunoista ei oikein hyvää muusia saa :) Tulee vähän vaihtelua niihin tillin kanssa keitettyihin pottuihin.
Riippuu vähän tilanteesta ja soseen määrästä.
Sosemylly on kätevä tulee taatusti tasainen muusi. Myös sellainen puristin on käytössä, jos tekee vain yhden tai kaksi annosta.
Nesteeksi yleensä keitinvettä, paitsi kuorineen keitetyille voin lämmittää maitoa, ja tietenkin hyvä nokare voita.Joitakin perunoita on nopeampi kuoria kypsinä kuin raakoina.
suola ja voi sekaan, sähkövatkaimella sekaisin, kylmään maitoon.
muussaan vähän sähkövatkaimella, kaadan maitoa, voi nokare ja suolaa ja hurautan sähkövatkaimella tasaiseksi
Minkä pussin? Peruna?
Kuumennan vettä ja kaadan pussin sinne. Jos olen juhlapäällä saatan lisätä nokareen voita.
Mummon huussipussin tai mitä niitä nyt onkaan tietysti.
Nehän on tehtaalla survottu valmiiksi, mitä niitä enää huhkimaan.
kiehautan maidon ja lisään voita tai oivariinia. En osta erikseen rasvaista maitoa, kun muuten meillä käytetään rasvatonta, muusi on parempaa kun siinä on vähän rasvaa. Survimella soseutan, kun en jaksa kaivaa sähkövatkainta kaapista (siis laiskakin vielä olen!).
vatkaimella saa liisteriä. Kuumennan maidon ja laitan melko reippaasti voita, nam. Niin ja suolaakin vähän.
Muussaan kypsäksi keitetyt perunat sähkövatkaimella, lisään suolaa, vähän voita ja kevytmaitoa.