Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kuulu kirkkoon, miten käy hautajaisteni?

Vierailija
09.08.2011 |

Sitten joskus kun kuolen, minuahan ei haudata hautuumaalle(?). Mitä minulle tapahtuu? Tai siis ruumiilleni. Minut ilmeisesti tuhkataan automaattisesti, mutta mitä tuhkalleni tehdään? Käykö sen joku omainen nakkaamassa jonnekin?

Entäs missä minua voi sitten surra tai "tulla katsomaan hautaani"? kun normaalisti käydään omaisen haudalla hautuumaalla, missä tällä henkilöllä on hautakivi muistokirjoituksineen ja kukkineen, minuako vain muistellaan kotisohvalla?

Entäs itse hautajaiset. Kirkkohautajaisia nyt ei tule, kun en siihen kuulukaan, mutta entä muistotilaisuus? Meneekö sen jonkun kaavan mukaan vai vain omaiset järjestää sen miten tykkäävät.

On minulla mietteet, mutta olisihan se kiva tietää, mitä minulle tehdään kuolemani jälkeen ja onko minusta joku hautakivi tmv jossai.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli saat haudan ja monttubileet, mutta pappi ei siunaa eikä kirkonkelloja kumautella. Hautapaikkasi on jossain hautausmaan reunassa, missä ovat muutkin ei-uskovat.

Enkä ymmärrä, miksi sinua pitäisi jossain surra. Sinua ei enää siinä vaiheessa ole toisin kuin kristityt, joilla on taivaansa.

Vierailija
2/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omaiset voivat niin halutessaan jyrätä mahdollisen toiveesi hautaan siunaamisesta sun muusta, eli voivat järjestää ns. kunnollisen siunaustilaisuuden virsineen kaikkineen jos niin haluat.

Sinua ei myöskään tuhkata automaattisesti vaikket kirkkoon kuulukaan. Mutta jos itse haluat, tai omaiset, sinut voidaan tuhkata ja tuhka ripotellaan muistolehtoon tai tuhkauurna voidaan haudata hautuumaalle. Tuhka voidaan ripotella myös jonnekin muualle mutta uurnaa ei saa heittää perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoltuasi sinun ei tarvitse tuollaisia miettiä, ja aikaan sitten Jeesus tulee ja herättää sinutkin kuolleista!

Vierailija
4/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ainakin meidän suvussa kirkkoon kuulumattomat on ihan samalla tavalla kirkon hautausmaalle haudattu kuin kirkkoon kuuluneetkin. Hautausmaita ylläpitää kirkko, mutta kyllä sinne kirkkoon kuulumattomillakin on oikeus tulla haudatuksi. Paljon kalliimmaksi se vain tulee. Ja hautajaisetkin ovat olleet ihan siellä kirkon kappeleissa siinä missä muillakin.

Vierailija
5/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ainakin meidän suvussa kirkkoon kuulumattomat on ihan samalla tavalla kirkon hautausmaalle haudattu kuin kirkkoon kuuluneetkin. Hautausmaita ylläpitää kirkko, mutta kyllä sinne kirkkoon kuulumattomillakin on oikeus tulla haudatuksi. Paljon kalliimmaksi se vain tulee. Ja hautajaisetkin ovat olleet ihan siellä kirkon kappeleissa siinä missä muillakin.

Ja eikö ole jotenkin noloa kieltäytyä maksamasta kirkollisveroa ja sitten kuitenkin tulla juhlituksi seurakunnan tiloissa?

Vierailija
6/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliseen hautausmaahan sut haudataan, ootko muka nähnyt jotain erityishautausmaita jossain? Saa ostaa kiven jos haluaa tai olla ostamatta, tuhkata ja laittaa uurnassa hautaan tai haudata perinteisesti. Muistotilaisuuden saa järjestää jos huvittaa. Ei ole mitään valmiita kaavoja. Sä voit itse tehdä jonkunlaisen hautaustestamentin jos haluat jotain erityistä hautauksesi suhteen.

Vierailija
7/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautapaikkaa sen mukaan onko vainaja kuulunut kirkkoon vai ei.

Muissa kuluissa ne kyllä osaa hintaa ottaa, esim. mahdollinen seurakuntakodin vuokra tms.

Vierailija
8/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan oli pappi siunaamassa haudan lepoon, ja sinne kirkkomaalle haudattiin, samaan hautaan isänsä ja veljensä kanssa. Hautajaiset oli siis kappelissa ja muistotilaisuus pidettiin seurakuntatalolla. Virsiä veisattiin jne.

Vierailija
9/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan oli pappi siunaamassa haudan lepoon, ja sinne kirkkomaalle haudattiin, samaan hautaan isänsä ja veljensä kanssa. Hautajaiset oli siis kappelissa ja muistotilaisuus pidettiin seurakuntatalolla. Virsiä veisattiin jne.

Vai oliko isäsi niitä vapaamatkustajia, joille kelpasivat kirkon palvelut, mutta ei ollut halua maksaa niistä?

Vierailija
10/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei kuulukaan kirkkoon. Kirkko on vain instituutio jota valtio valvoo ja kirkko perii seurakuntalaisiltaan veroa.

Ihminen voi uskoa vaikka ei julista uskoaan vaikka ei olekaan minkään seurakunnan jäsenenä.

Vierailija
11/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntasalia sai käyttää ilmaiseksi, koska mummuni järjesti muistotilaisuuden ja mummuni kuuluu kirkkoon.

Riippuuko paikkakunnasta(?).

Isäni hautajaisissa ei huomannut mitään eroa, kuuluiko kirkkoon vai ei.

Vierailija
12/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen kerrot miten asiat haluat hoitaa.

Vierailija
13/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että kroppaani sitten aikanaan siunailtaisiin, vaikka en eläissäni ollut uskossa. Toivottavasti omaiseni sitten aikanaan kunnioittavat vakaumustani eivätkä järjestä mitään tuollaista.

Vierailija
14/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ymmärrä, miksi sinua pitäisi jossain surra. Sinua ei enää siinä vaiheessa ole toisin kuin kristityt, joilla on taivaansa.

Vierailija
15/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkkoon. Ihan oli kirkossa papin suorittaman siunaustilaisuun, pappi tuli jopa kahville seurakuntasalille. Isällä oli polttohautaus ja uurnanlasku nyt muutaman päivän päästä, saa myös hautakiven. Eli kyllä se kirkkkoon kuulumaton pääsee myös hautausmaalle.

luulitko, että joudut kaatopaikalle????????

Vierailija
16/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maihtoikohan tuota sanaa käyttävä edes tietää mitä se tarkoittaa..? Apua ja vinkkejä uskonnottomien perhejuhliin yms löytyy mahtavasti pro-seremonioiden sivuilta:

http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/hautajaiset.phtml

Vierailija
17/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulitko, että joudut kaatopaikalle????????

hehheeh, vähän sinne päin ;) No joo, kiitän vastauksistanne, tulipahan nämäkin asiat nyt selviksi kerralla. Jostain syystä olen aina luullut, että kirkkoon kuulumattomille ei järjestetä "oikeita" hautajaisia. Olen nyt taas vähän viisaampi.

Ensimmäiselle vastaajalle:

Miksi kukaan ei saisi minua surra, kun en "pääse taivaaseen"?

Vierailija
18/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten joskus kun kuolen, minuahan ei haudata hautuumaalle(?). Mitä minulle tapahtuu? Tai siis ruumiilleni. Minut ilmeisesti tuhkataan automaattisesti, mutta mitä tuhkalleni tehdään? Käykö sen joku omainen nakkaamassa jonnekin?

Entäs missä minua voi sitten surra tai "tulla katsomaan hautaani"? kun normaalisti käydään omaisen haudalla hautuumaalla, missä tällä henkilöllä on hautakivi muistokirjoituksineen ja kukkineen, minuako vain muistellaan kotisohvalla?

Entäs itse hautajaiset. Kirkkohautajaisia nyt ei tule, kun en siihen kuulukaan, mutta entä muistotilaisuus? Meneekö sen jonkun kaavan mukaan vai vain omaiset järjestää sen miten tykkäävät.

On minulla mietteet, mutta olisihan se kiva tietää, mitä minulle tehdään kuolemani jälkeen ja onko minusta joku hautakivi tmv jossai.

Jos kirkkoon kuulumaton ei ole erikseen kieltänyt tunnustuksellisten hautajaisten järjestämistä, voivat omaiset halutessaan järjestään hautajaiset ihan kristillisen kaavan mukaisesti. Pappi ei siunaa vainajaa, jos tämä on sen erillisellä dokumentilla kieltänyt. Suomessa hautausmaita ylläpitää kirkko. Siis eräs yhteiskunnan tehtävistä on ikään kuin delegoitu kirkkoinstanssille. Kaikilla on halutessaan oikeus tulla haudatuksi hautausmaalle. On olemassa myös joitakin vapaa-ajattelijayhdistyksen ylläpitämiä hautausmaita ja kunnallisia hautausmaita.

http://www.siviilihautajaiset.fi/

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/palvelut/hautausmaa

Vierailija
19/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kukaan muka tiedä että kirkkoon kuulumattomien ruhot kärrätään kaatopaikalle. Linnut ja muut elukat tekevät niistä luonnonmkukaisesti (ja epäkristillisesti) selvää.

Vierailija
20/20 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kukaan muka tiedä että kirkkoon kuulumattomien ruhot kärrätään kaatopaikalle. Linnut ja muut elukat tekevät niistä luonnonmkukaisesti (ja epäkristillisesti) selvää.

Ei niitä ainakaan kaatopaikalle viedä, mutta ihan samalla tavalla elukat kristittyjäkin mussuttaa maan alla. Madot ja myyrät, naminami.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä