Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä mun täytyy ravata neuvolassa koko ajan vaikka kaikki ok??

Vierailija
09.08.2011 |

Edellinen käynti oli 22.7, tänään lääkärineuvola, seuraava käynti laitettiin 30.8. Siis eikö tuo lääkäri enää korvaa kätilöllä käyntiä?

Kaikki menee täysin normaalisti eikä mikään vaivaa ja silti joudun hyppäämään siellä koko ajan. Ja toista vielä odotan ja ajattelin, että toisessa raskaudessa saa olla onnellinen, että edes neuvolaa näkee koko odotusaikana, kun käyntejä on niin harvoin. Olinpa _väärässä_..

Taidan siirtää tuon 30. päivän ajan...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et pääse 30.8, katsotaan aika esim. 3 vko päähän siitä. En minä ainakaan suostunut ottamaan niitä aikoja siten, kuin niitä ehdotettiin, koska ainoana syynä oli harjoittelijoiden vaaditun työmäärän kokoaminen. Niiden piti tehdä x määrä toimenpiteitä ja tavata y määrä asiakkaita. En suostunut pompoteltavaksi.

Vierailija
2/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa käyminen on vapaaehtoista. Sano nyt siellä, että et halua niin usein käydä! Siirrä aikaasi myöhemmäksi. Ei siellä voida arvata, ettet halua niin usein käydä. En käsitä, mikset voinut sanoa, kun sait ajan, että voisiko aika olla hieman myöhemmin, kun koet kaiken olevan ok. Saathan soitettua ja varattua ajan aikaisemmaksi, jos jotain tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 5- 6 viikkoo (odotan kolmatta). mutta mua ärsyttää se "turha" jaarittelu ja kyseleminen ja hössötys. mulle riittäis normimittaukset (paino, rr, hbg, pissanäyte) ja sitten sydänäänien kuuntelu. jos mulla ei oo kysyttävää, niin mulla ei oo kysyttävää! ärsyttää höpöttää th:n kans 1,5 tuntia...

Vierailija
4/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin loppuraskaudesta käynnit tihenevät, ihan lopussa on viikon välein. Ja nuo lääkärineuvolat on tosiaan erikseen, eihän ne samoja testejä tee kun normi neuvolakäynneillä.

Vierailija
5/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän neuvolan tädillä on kiire ja ajat ovat maksimissaan puoli tuntia. Siinä ehtii hyvin normimittaukset ja vaihtaa kuulumiset.

Vierailija
6/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat, niin käy pelkästään siellä lääkärillä ja jätä muut keikat väliin. Ei siellä ole pakko käydä kuin sen yhden ainoan kerran, että saa ne Kelan tuet.

Vierailija
7/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Neuvolassa käyminen on vapaaehtoista. Sano nyt siellä, että et halua niin usein käydä! Siirrä aikaasi myöhemmäksi. Ei siellä voida arvata, ettet halua niin usein käydä. En käsitä, mikset voinut sanoa, kun sait ajan, että voisiko aika olla hieman myöhemmin, kun koet kaiken olevan ok. Saathan soitettua ja varattua ajan aikaisemmaksi, jos jotain tulee.

Vierailija
8/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedät että kaikki on ok jos et halua neuvolassa usein käydä? Eihän siinä mitään, vapaaehtoista tietenkin, mutta eikö neuvolassa juuri katsota se että kaikki on kunnossa eikä niin että neuvolassa käytäisiin jotenkin vain jos jotain erityistä olisi? Minäkin olen kokenut kaiken olevan ok silloinkin kun kuolema lähes kolkutti ovella joten minä en haluaisi kyllä harventaa neuvolakäyntejä vain siksi että ne ovat turhauttavia.

Vierailija
9/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut esimerkiksi oireeton pissatulehdus, joka oli myös tarttunut emättimen puolelle ja synnytyksessä vauvaan tarttuessaan voisi olla hengenvaarallinen vauvalle, joten siinä mielessä oma fiilis ei aina kerro kaikkea. Ne peruskokeet, jota siellä otetaan, pissa, verenpaine yms. kai on kokemuksesta ja tutkitusti niitä, joita kannattaa raskaana olevilta rutiinisti seurata.

Mutta toki voit sanoa, että tulisit mieluummin parin viikon kuluttua, kun juuri tuo kuun vaihde on kiireistä aikaa tms. Ja jos et halua jaaritella, vastailet lyhyesti.

Vierailija
10/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekkään pahemmin jaksa jaaritella eikä minulla yleensä ole kysyttävää neuvolatädiltä (odotan toista), mutta silti menen ihan mielellään sinne. Tällä hetkellä minulla on noin 6 viikon välein, mutta kohta varmaan rupeaa tulemaan tiheämmin.

Oletkos miettinyt, että vaikka kaikki tuntuu olevan ok ja tähän saakka on ollutkin et kuitenkaan pysty kaikkea itse huomaamaan. Ihan hyvästä syystä loppuraskautta kohden tulee useampia käyntejä ja pissatestit, verenpaine, paino ja sydänäänet on ihan hyvä käydä tarkistuttamassa.

Raskausmyrkytys rupeaa oireilemaan vasta puolenvälin jälkeen. Vaikka tänään oli hyvät paineet, voivat ne jo kuukauden päästä olla selvästi koholla. Vaikka lapsesi liikkuisikin päivittäin ei hänellä välttämättä kaikki ole reilassa ja neuvolatäti saattaa tämän nähdä esim. sikiön heikentyneestä sykkeestä. Ja näitähän et pysty toteamaan itsestäsi kotioloissa (ellei sinulla ole kaikkia neuvolan laitteita).

Joten ei ne ihan kiusaksi sinne pyydä ja voithan sanoa, että tehdään vain pakolliset testit et ehdi olla yhtään ylimääräistä. Mutta kuten joku totesikin, ei sinne ole pakko mennä. Itseäni kuitenkin sen verran kiinnostaa sikiön vointi, että ihan mielelläni sinne raahaan. En yleensä vietä neuvolassa kuin noin 20 minuuttia.

Vierailija
11/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ravataan loppuraskautta kohti tihentyvin välein, koska kukaan ei voi ennustaa onko kaikki hyvin.

Esim. raskausmyrkytys voi päästä aika pitkällekin ennen kuin se huomataan, jos virtsaa ja verenpainetta ei seurata säännöllisesti. Samoin kohdunsuu voi aueta myös ilman kivuliaita supistuksia ja tätäkään ei voi tietää muuten kuin sisätutkimuksen tekemällä.

Vierailija
12/12 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä. Suomalainen neuvolasysteemi lähtee siitä, että äiti on kohde, ei itse tekijä.

Minulla oli sovittu sektio raskausviikolla 38 ja päivänä tiistai. Neuvolan terveydenhoitaja olisi ehdottomasti halunnut nähdä minut ja vatsani sekä perjantaina että maanantaina. Hän melkein suuttui, kun en suostunut matkalla sairaalaan käymään neuvolan kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi