Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV1:n aamussa oli äsken vieraana Jari Sinkkonen

Vierailija
09.08.2011 |

ja joku toinen asiantuntija (en nähnyt alkua) keskustelemassa koulunsa aloittajien ongelmista isossa ryhmässä ja antamssa neuvoja siitä miten vanhempien pitäisi tukea koulunkäyntiä. Katsoitteko?

Oli hyviä perusajatuksia:

Ollaan pulassa, jos lapsen kanssa on käyty aina ja kaikessa neuvottelukulttuuria "mitä sinä haluaisit tehdä ja milloin". Sinkkonen sanoi, että ihan liian pienille lapsille annetaan valta päättää asioista, joista he eivät oikeasti voi tai edes HALUA päättää. He haluavat turvalliset ja jämäkät vanhemmat, jotka sanovat myös EI.

Opettajat saavat sitten vanhemmat niskaansa, kun ongelmia ilmeneekin 23 oppilaan ryhmässä, jossa jokaisen mieltymyksistä ei voi neuvotella yksilöllisesti.

Koulunkäynnin avustamisessa on tärkeintä

KIINNOSTUS. Ekasta luokasta ihan viimeiseen asti!

- Kysy lapselta miten päivä meni.

- Mitä tuli läksyksi

- Kysy mikä on hätänä, jos lasta näyttää vaivaavan jokin (ja jos ongelmia on todella, niiden ratkaisemiseen tarvitaan ammattilaisia)

Saitteko jotain muuta irti? Harmi kun en kuullut kokonaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vieras oli kirjailija Timo Parvela, joka on yhdessä Sinkkosen kanssa kirjoittanut kirjan kouluunmenosta, ja käsittääkseni se jaetaan ekaluokkalaisille (vai ymmärsinkö väärin). Parvela on kirjoittanut lapsille, ja lisäksi hänen kolumnejaan on ollut ainakin Meidän perhe -lehdessä. Vaikuttaa hänkin sympaattiselta ihmiseltä, ja Sinkkos-fani olen ollut jo pitkään :)

Vierailija
2/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettaja koulutukseltaan.

Jari Sinkkosta en voi sietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynnin avustamisessa on tärkeintä KIINNOSTUS. Ekasta luokasta ihan viimeiseen asti! - Kysy lapselta miten päivä meni. - Mitä tuli läksyksi - Kysy mikä on hätänä, jos lasta näyttää vaivaavan jokin (ja jos ongelmia on todella, niiden ratkaisemiseen tarvitaan ammattilaisia).

Vierailija
4/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivä meni hyvin, läksyjä ei tullut mitään, eikä huomiseksikaan ole läksyjä kun on vaan piirrustusta ja laulua.

Vierailija
5/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monen muunkin Sinkkosen ohjeen. Minusta Sinkkosen loistavuus onkin juuri siinä, että hän lähestyy kasvatusongelmia arkipäiväisesti ja ihan maalaisjärjellä ja ymmärryksellä varustettu kasvattaja voi ilokseen huomata toimivansa juuri kuten Sinkkonen neuvoo.

Vierailija
6/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vieras oli kirjailija Timo Parvela, joka on yhdessä Sinkkosen kanssa kirjoittanut kirjan kouluunmenosta, ja käsittääkseni se jaetaan ekaluokkalaisille (vai ymmärsinkö väärin). Parvela on kirjoittanut lapsille, ja lisäksi hänen kolumnejaan on ollut ainakin Meidän perhe -lehdessä. Vaikuttaa hänkin sympaattiselta ihmiseltä, ja Sinkkos-fani olen ollut jo pitkään :)

Vierailija
7/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta usko koko mieheen, kun tajusin, että tyypillä on kotona kotirouva, joka hoitaa karkean työn, kun ukko ravaa maailmalla paasaamassa teoriaa.

Vierailija
8/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta usko koko mieheen, kun tajusin, että tyypillä on kotona kotirouva, joka hoitaa karkean työn, kun ukko ravaa maailmalla paasaamassa teoriaa.

En tiedä Sinkkosen perhe-elämästä paljon. No, olen minäkin kotiäiti, mutta en silti ajattele, että tämän takia mieheni ei ymmärtäisi lasten asioista mitään. Sinkkosella on käsittääkseni aikamoinen kokemus lastenpsykiatrian alalla, eikä niitä lapsia kai kauheasti kiinnosta teoria vaan käytännön ratkaisut :) Minusta Sinkkosen kirjoista henkii valtava tietämys, joka on yhdistetty käytännölliseen maalaisjärkeen, ja lisäksi hän tuntuu toimivan suurella sydämellä :) Olen saanut hänen kirjoistaan tietoa, mutta ennen kaikkea fiiliksen, että kyllä jokainen voi lastensa kanssa onnistua, ei ole avaruustiedettä se :) Mutta eihän kaikki pidä kaikista, en minäkään pidä kauheasti kaikista ylistetyistä asiantuntijoista.

2

Vierailija
9/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että sillä on pelkkiä poikia kun on niin keskittynyt poikien maailmaan ja pojista vaan huolissaan.

Noh, ehkä se ajattelee että tytöt kyllä pärjää kotirouvina, ei niistä niin kannata ollaa huolissaan.

Vierailija
10/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannessa lukee "Kouluun"

Mä muuten tilasin sen ja voin sit tulla luettuani kertomaan, et kannattiko.

Vierailija
11/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin yhden tulevalle ekaluokkalaiselleni, ei meistä kumpikaan oikein tykännyt.

Esim. Nopoloiden kirjat menee ehdottomasti edelle.

Vierailija
12/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi tuo neuvottelujuttu oli hyvä ottaa esille. Olen omasta mielestäni varsin jämäkkä ja rajoja pitävä äiti, mutta niin vaan huomasin opettajasisareni huomautettua asiasta, että meilläkin on tuohon neuvotteluun lipsuttu... Jos nyt harjaat hampaat reippaasti, luetaan kaksi kirjaa iltasatuna jne. Siis tottakai sen pitäisi olla ihan itsestäänselvyys, että hampaat harjataan joka ilta, piste. Varsinkaan, kun tuossakaan neuvottelussa todellinen vaihtoehto ei ole se, että lapsi voisi valita jättää pesemättä ja lukematta.

Vierailija
13/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nykyinen kolmasluokkalainen luki niitä koko viime talven.

Hän ei muuten sitten taas ole koskaan tykännyt Heinähattu+Vilttitossu-kirjoista, joista taas itse tykkään. Risto Räppääjästä kyllä.

Vierailija
14/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole neuvottelemista, vaan hyvin tekemisen palkitsemista.

Vierailija
15/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Sinkkonen on aikamme viisain mies kaikkien ajatuksineen.

Vierailija
16/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hän itse väitti yhdellä luennollaan. Hän on keskittynyt aiemmin urallaan mm. vauvaperheisiin ja varhaiseen vuorovaikutukseen.

Vierailija
17/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertovat naisille, miten lapsia pitää kasvattaa.

Opettajistakin naisia on kuitenkin valtaosa.

Vierailija
18/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kalikka kalahtanut kun noin älähdetään? Taitaa neuvottelija-äidit tuohtuneena täällä paasata :)

Vierailija
19/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevöityykö koulumaailman asiantuntijaksi lasten- ja nuortenkirjoja kirjoittamalla?

Vierailija
20/34 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertovat naisille, miten lapsia pitää kasvattaa. Opettajistakin naisia on kuitenkin valtaosa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi