onko sitten huono äiti jos
imetys ei onnistunut ja nyt ei enää jaksaisi pumpatakkaan?
3kk sitä kuitenkin jo tehnyt..
Kommentit (27)
Tiedän kyllä, miten raskasta pumppaaminen kaikkine lisätoimintoineen on. Itse heruin pumpulle vain kuukauden verran ja imetys loppui jo 1kk iässä koska vauvalla oli niin paha rakenteellinen refluksitauti että sisällä pysyi vain sakeutettu maito.
Takaan että tulet tuntemaan huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä, mutta pitää muistaa se että imetys tai imettämättömyys on vain yksi osa vauvan elämää eikä mikään pääasia. Mä haaveilin puolen vuoden täysimetyksestä ja taaperoimettämisestä, mutta lopetuspäätös oli pakko tehdä kun vaakakupissa painoi vauvan kivuttomuus ja nukkuminen. Silti omatunto kolkutti usein ja voin vinkkinä sanoa, että ei kannata lukea mitään imetysaiheista ketjua, sillä saa itselleen vain pahan mielen...
mutta rehellisesti voin sanoa, etten todellakaan olisi jaksanut/viitsinyt pumpata maitoa kolmea kuukautta mikäli imetys ei olisi onnistunut..Joten pojot sinulle, teit lapsesi eteen enemmän kuin minä. =)
Olet hyvä äiti, unohda nyt ne imetykset ja pumppaamiset ja jatka hyvänä äitinä oloa uusien haasteiden kanssa =))) Riittämättömyyden tunteita tulee vastaan koko ajan, on paras unohtaa entiset ennen uusia ettei kuorma kasva liian suureksi kantaa..
ni mä oon sitte varsinainen paska. Imetin 2 viikkoa ja se tyssäs siihen tietyistä syistä. Joten et todellakaan ole huono äiti. :)
Kyllä korvikkeellakin kasvaa ihan kunnon ihmisiä ja pitää muistaa se, ettei rintamaito ole nyt sentään mitään loppuelämän määrittelevää ihme-eliksiiriä, vaan terveyteen ja kaikkeen muuhun vaikuttaa monet muutkin asiat.
Pienenä vertailuna:
Minua imetettiin 2-3kk ja olen aina ollut todella terve, sairastan harvoin (olin kuumeessa viimeksi 2005) ja olen allerginen ainoastaan nikkelille. Miestäni imetettiin pitkään ja hänellä oli lapsena korvatulehduskierre, nykyään taaperosta asti oireillut krooninen suolistosairaus, mielenterveysongelmia sekä useita allergioita. Molemmilla on älliä päässä keskivertoa enemmän älykkyysosamäärällä mitattuna.
Eli et todellakaan pilaa lastasi vaikka rintamaidon saaminen nyt loppuisikin!!
kuin oot jaksanut tollasta 3 kk?? mä oisin luovuttanut jo parissa päivässä! ei kai imetys ole mikään "hyvän äitiyden" mittari? tärkeintä on että vauva saa maitoa ja kaikilla on hyvä olla. SÄ OLET PARAS ÄITI OMALLE LAPSELLESI. nih.