Miks ihmeessä toisille raha-asiat on NIIN hyshys?
En tajua. Siis esim miksi joku HYVÄ YSTÄVÄ ei voi kertoa, minkä suuruisen lainan on ottanut? Jos multa joku kysyy, niin ihan hyvin voin vastata... En mä siitä sen köyhemmäksi/rikkaammaksi muutu, kun kerron.
Kommentit (25)
Rahasta puhuminen on rahvaanomaista ja tylsää.
Kateudestahan siinä vain ja ainoastaan on kysymys, kun Suomesta puhutaan. On monia maita, missä on täysin ok puhua avoimesti siitä, mitä mikäkin maksaa ja mitkä esim. palkkatulot ovat.
Entä sitten tuo, että sillä, jolla on paljon lainaa, olisi raha-asiat huonosti tai huonommin kuin sillä, jolla ei ole lainaa? Ajatellaanpa vaikka maalla asuvaa perhettä, jossa vanhemmilla on 6000 bruttotulot kuukaudessa, velaton älväri ilmaisella tontilla ja sillä hintaa ehkä 150 000. Verrataan sitä espoolaisperheeseen, jossa kuukausitulot ovat 15 000, netto-omaisuutta miljoonan edestä ja vaikkapa vapaa-ajan asunnon lainaa 300 000. Onko teidän mielestänne älväriväellä tosiaankin raha-asiat paremmin? :D
No, edelleenkin, minä olen sitä mieltä, että raha-asioista voi puhua ilman, että on kateellinen, ja se että niistä puhutaan ei tee ketään sen rikkaammaksi tai köyhemmäksi. Kysyin mieheni mielipidettä asiasta ja hän oli kanssani samaa mieltä.
En kyllä ihan tajua, miten se voisi olla epäkohteliasta kysyä raha-asioista? En vain ymmärrä. Varsinkin jos se toinen osapuoli itse aloittaa keskustelunaiheen. Minusta olisi epäkohteliasta olla kysymättä, koska se tarkottaisi, että mua ei kiinnosta.
-ap-
Kateudestahan siinä vain ja ainoastaan on kysymys, kun Suomesta puhutaan. On monia maita, missä on täysin ok puhua avoimesti siitä, mitä mikäkin maksaa ja mitkä esim. palkkatulot ovat.
Entä sitten tuo, että sillä, jolla on paljon lainaa, olisi raha-asiat huonosti tai huonommin kuin sillä, jolla ei ole lainaa? Ajatellaanpa vaikka maalla asuvaa perhettä, jossa vanhemmilla on 6000 bruttotulot kuukaudessa, velaton älväri ilmaisella tontilla ja sillä hintaa ehkä 150 000. Verrataan sitä espoolaisperheeseen, jossa kuukausitulot ovat 15 000, netto-omaisuutta miljoonan edestä ja vaikkapa vapaa-ajan asunnon lainaa 300 000. Onko teidän mielestänne älväriväellä tosiaankin raha-asiat paremmin? :D
Ja jos on kauhean köyhä, niin saako silloin edes kunnon lainaa? Että.. -ap-
En edelleenkään tiedä mieheni tarkkaa palkkasummaa, vaikka ollaan oltu yhdessä vuosia ja on yhteinen lapsikin. On sen verran sanonut, että tiedän suunnilleen, mutta ei tosiaankaan haluaisi näyttää palkkakuittia tai muuta. Hassua. :D Ja ei, sillä ei ole valtavaa palkkaa jonka se jemmaa salaa itselleen, on muutenkin raha-asioiden suhteen ihan tuppisuu.
mä en kyllä kysy ystävältä jotakin tuollaista asiaa sen takia, että saisin sit olla kateellinen... :D Itseasiassa kysyn vain siksi, kun ensin itse ystävät hehkuttaa kuinka aiotaan tehdä tarjousta ja bla bla bla... Luulis että silloin olisi valmis kertomaan enemmänkin. -ap-
Raha-asioista ei ole hyvän tavan mukaista puhua.
Ja tosiaan raha-asiat herättävät kateutta. Minä en todellakaan kerro ihmisille, paljonko meillä on lainaa, koska asuntomme on arvokas, ja ihmiset luulevat että meillä on iso laina. Jos tietäisivät asian todellisen lainan, eräät tapaukset puhuisivat varmasti selän takana pahaa, ja jotkut toiset kokisivat vaivaannuttavana sen, että olemme niin eri asemassa kuin muut.
Mitä mielihyvää sinä siitä saat, jos ystäväsi kertoo sinulle, kuinka paljon lainaa hänellä on. Raha-asiat ovat yksityisasioita, samoin kuin terveystiedotkin.
itse en sit kai ole kovinkaan kateelliista sorttia! Enkä myöskään ymmärrä, miksi raha-asioista puhuminen olisi jotenkin epäkohteliasta. Kyllä niiden ystävien kanssa tulee hurjemmistakin asioista kuitenkin puhuttua... -ap-
Ehkäpä näillä ihmisillä sitten vaan on jotenki rajoittunutta muutenkin. Mulla on onneksi niin hyvä itsetunto, että ei tarvitse raha eikä edes n terveys asioitani salailla. Kaikkihan me vaan ihmisiä ollaan :) Mitä sitten jos ystävällä tai naapurilla on isompi palkka? Mä olen onnellinen silti.
Mitä mielihyvää sinä siitä saat, jos ystäväsi kertoo sinulle, kuinka paljon lainaa hänellä on. Raha-asiat ovat yksityisasioita, samoin kuin terveystiedotkin.
ei se mitään mielihyvää tuo. Kysyn vain siksi, kun joku itse johdattelee keskustelun tuohon suuntaan. Olen siis vain kiinnostunut siitä, mitä ystäväni minulle itse puhuu. Ja on tämä ko tapaus kertonut minulle niitä terveystietojaansakin, mitkä jopa erittäin arkaluontoisia. Mielestäni ei ole outoa, että hyvät ystävät puhuisi raha-asioistakin.
Ehkäpä näillä ihmisillä sitten vaan on jotenki rajoittunutta muutenkin. Mulla on onneksi niin hyvä itsetunto, että ei tarvitse raha eikä edes n terveys asioitani salailla. Kaikkihan me vaan ihmisiä ollaan :) Mitä sitten jos ystävällä tai naapurilla on isompi palkka? Mä olen onnellinen silti.
itse olen myös tuollainen -ap- :)
vastasin, että en ottanut lainaa vaan maksoin käteisellä. Siitä sain kuulla kuukasia: se on niin ollakseen, että kerskuu lainattomuudellaan. Ja minä kun luulin vastaavani kysymykseen.
vastasin, että en ottanut lainaa vaan maksoin käteisellä. Siitä sain kuulla kuukasia: se on niin ollakseen, että kerskuu lainattomuudellaan. Ja minä kun luulin vastaavani kysymykseen.
ehkä voit tästä päätellä, että kyseessä ei ole hyvä ystävä, kun noin toimi. Minun tapauksessa on. Ja siis sekin on tässä hauskaa, että hän kertoi jokin aika sitten ihan itse, että aikovat tarjota x summan siitä talosta. Sitten ilmoitti, että se tarjous ei mennyt läpi. Nyt kertoi, että saivat sen talon ja tottakai kysyin, että minkä summan siitä sit joutuivat maksamaan, niin ei kertonut. :D -ap-
Jokainen saa toki itse päättää puhuuko niistä yleisesti vai ei. Helppoa, vai mitä ?
Jos ap:lla on asiat hyvin, ystävän on vaikea kertoa, että heillä on paljon lainaa. Ja jos taas ap:lla on paljon lainaa, ystävän on vaikea sanoa, että heillä ei ole lainaa juuri ollenkaan.
Ekassa tapauksessa hävettää myöntää, että itsellä on lainaa, ja toisessa tapauksessa ei halua kerskua sillä, että omat raha-asiat ovat todella hyvin.
Osakesijoituksista, optioista, rahastoista jne. puhutaan niiden kanssa, joilla niitä on. Köyhien kanssa ei ole kiva rupatella rahasta. Eli hanki ap rahaa, pääset puhumaan siitä.
Jokainen saa toki itse päättää puhuuko niistä yleisesti vai ei. Helppoa, vai mitä ?
mutta mullakin saa kai olla eriävä mielipide? Ja kun se tässä just hauskinta/oudointa on, että he kertoi, minkälaisen lainan max saavat, ja sen että paljon alunperin tarjosivat talosta. Niin että miten se nyt niin kauheaa on kertoa tarkka summa, kun itse kuitenkin niin paljon jo sepittänyt ja sepittää edelleen asiasta. -ap-
Osakesijoituksista, optioista, rahastoista jne. puhutaan niiden kanssa, joilla niitä on. Köyhien kanssa ei ole kiva rupatella rahasta. Eli hanki ap rahaa, pääset puhumaan siitä.
Niin, juu, niin pitääkin tehdä... -ap-
taas musta on tosi mielenkiintoista keskustella sijoitusvinkeistä ja koroista ym taloudesta ihan puolituttujenkin kanssa. Tietty kiinnostaa että miten tekis parhaat sijoitukset ja yleensä ihmiset kertoo mielellään kokemuksiaan vaikka olis menettänyt jonkun verran jossain huonossa kaupassa, yhdessä nauretaan että mihin ei ainakaaan kannata sijoittaa...