uusperheelliset tai eronneet: onko testamentti kunnossa
minulla ei ole tehtynä, ja pitäisi kiireen vilkkaa tehdä. mitkä on mielestänne tärkeimmät asiat?
Kommentit (3)
Meidän perheen vanhin lapsi ei ole mun biologinen, joten haluaisimme, että hän olisi tasa-arvoisessa asemassa yhteisten lastemme kanssa perimisasioissa. Olemme miettineet adoptointiakin, mutta mitä olen aiheesta lukenut, niin prosessi on hankala. Ja toisaalta, kun lapsella on yhteydet biologisen äitinsä vanhempiin (siis isovanhempiinsa), niin adoptio syrjäyttäisi sitten ne suhteet virallisesti, emmekä sitäkään haluaisi. Mutta esim. sen haluaisimme tuoda testamentissa(-ko?) esiin, että jos lapsen isä (mieheni) kuolisi, niin vanhimman tytön huoltajaksi jäisin varmasti minä, eikä esim. isovanhemmat.
testamentilla määrätään pääasiassa omaisuuden jakautumisesta, lakiosat on silti aina lakiosat. huoltotestamentin voi tehdä, mutta se on viranomaisille vain neuvoa-antava ...
itse testamenttasin lapseni joskus minulta perimän omaisuuden hänen avio-oikeuden ulkopuolelle. eli huono naimakauppa, koska hänen vaimo ei pääse siihen omaisuuten avioliiton kautta käsiksi.
lisäksi kannattaa miettia sisarpuoliskojen asema, koska sisaret perii, myös puolikkaat.
sain viikonloppuna kuulla, että avomieheni on tehnyt testamentin mun lapsen hyväksi. Näytti, missä sitä säilyttää, että jos tulee ajankohtaiseksi. Minä siis haluaisin naimisiin ja hän ei, näin sanoi turvaavansa lapsen asiat, jos hän/me molemmat joudutaan esim. kolariin tms.