Puhukaa minulle järkeä. Etävanhemman tapaamisista.
Erosimme lapseni isän kanssa 5 vuotta sitten, jolloin lapsi oli 1v. Mies on hankaloittanut elämää kohtalaisesti sen jälkeen. Ei suostu kirjoittamaan minkäänlaista tapaamissompimusta, koska ei kykene suunnittelemaan elämäänsä etukäteen. Ilmoittelee sitten 1-7 päivään aikaisemmin, että milloin haluaisi nähdä lapsen. Ei ilmoita kuitenkaan tarkkaa hakuaikaa tai tuontiaikaa. Saattaa samana päivänä soittaa ja sanoa, että nyt minun pitäisikin noutaa lapsi sieltä ja sieltä. Kun tapaamisajoista sovitaan, niin aina tule jotain muutosta. Ja aina minä olen ymmärtänyt hänen mielestään jotain väärin esim hän sanoo, että hakee lapsen 18.00. Ei hakekaan ja soitetaan perään. Hän sanoo, että hänen piti tulla joskus kuuden jälkeen. Sitten minä olen taas tyhmä ja huonomuistinen, kun en ymmärrä mitä hän on sanonut.
Lapsi pitää isästään ja kokee tapaamiset mukavina. Isästä myös puhumme päivittäin (mukavia asioita siis), jotta lapselle tulisi hyvä itsetunto. Lapsella on suru, koska ei voi koskaan tietää, että koska pääsee taas isän luokse. Se voi olla mitä vain 7-65 päivään. Samoin lapsi kärsii peruuntumisista, kun isä saattaa peruuttaa ne epämääräiseti sovitut tapaamiset 15 minuutin varoitusajalla.
Olen totaalisen väsynyt näihin tapaamisjärjestelyihin. Harkitsen vakavissani, että lopetan koko tapaamiset. Mieshän voi sitten aina viedä asian oikeuteen, jossa nuo tapaamiset ja ajat sovittaisiin. Mikään ei tällä hetkellä minua velvoita antamaan tapaamisia isälle, koska meillä ei ole edes sopimusta, jossa lukisi tapaamisista että sopimuksen mukaan.
Puhukaa minulle siis järkeä. Tiedän, että lapsen identiteetille, minäkuvalle, henkiselle kehitykselle on ensisijaisen tärkeää tavata kumpaakin vanhempaansa. Puhukaa minulle järkeä, että sinä vastuullisena vanhempana minä kyllä jaksan vielä 11 vuotta näitten tapaamisten kouhkaamista. Puhukaa minulle järkeä, että jos todella rakastan lastani, niin sallin hänen tapaavan isäänsä.
Sillä erotuksella, että tapaamissopimus oli kirjoitettu. Ex ei vaan noudattanut sitä. Tuli kun huvitti, jos tuli. Mä rupesin tekemään niin etten enää odottanut tietyn ajan yli. Jos sovittiin klo 18 niin häivyttiin kotoa pois klo 18.05. Klo 19 tuli puhelu et missä ootte, mä oon oven takana. Tapaaminen siirtyi seuraavaan kertaan. Ja lastenvalvojalle yhteys ja päivitys tilanteeseen.
Vastahakoisesti ex tuonne meni ja tapeltiin oikein kunnolla puhelimen välityksellä lastenvalvojan tuomaroidessa. Lopulta ex ymmärsi ettei voi pyörittää tilannetta kuten haluaa ja noudatti aikatauluja. No sitä iloa ei kauan kestänyt.
Nykyään ottaa lapsia kun ottaa. Mutta mä en kysele enkä anele vaan elän lasten kanssa. Mulle on yks hailee onko ne tossa koko ajan. Mutta hän itse on oppinut kysymään kun haluaa nähdä lapsia. Muistakin asioista voi neuvotella järkevästi. Toista ei tarvitse vihata. Ja lapset soittavat itse isälleen kun kaipaavat. Tällöin heltyy ottamaan heidät helpommin.
Mä sanoisin et yhteys lastenvalvojaan ja ukko sinne vaik väkisin. Jos ei mene, niin sinä päätät. Opettele elämään muksujen kanssa sillä asenteella ettei heidän ole pakko mennä isälle. Lopeta odottaminen. Elä omaa elämää lapsen kanssa ja ukko sopeutuu siihen. Älä anna sen määrätä. Luulen et sitäkin rupee sopimukset kiinnostamaan.