Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisiko joku suositella urheilulajia, jossa tulisi mahdollisimman vähän rasitusta selälle?

Vierailija
05.08.2011 |

Olin kolarissa muutama kuukausi sitten, ja sain iskun selkääni. Sen jälkeen, selkä on ollut todella kipeä. Lempiharrastukseni Bailatino ei onnistu juuri lainkaan enää, koska selkä ei kestä taivutuksia ja sivuttaisliikkeitä. Pyöräily tai juoksulenkin jälkeen saa yöllä heräillä kun koskee, ja lenkkeilynkin jälkeen saa aamulla ottaa särkylääkkeen, saati sitten noiden ensin mainittujen. Uinti onnistuu jossain määrin paremmin, mutta ei muuten ole mikään lempilajini.

Mitä ihmettä osaisin kokeilla seuraavaksi? Tuntuu, että pää räjähtää, kun ei voi liikkua entiseen tapaan, jalkoihin sattuu tämä liikkumisen vähyys, tekisi mieli lähteä rääkkäämään itseään juoksemalla tai bailatinoon/zumbaan, mutta sen jälkeen on monta päivää niin kipeä, että saa syödä lääkkeitä enemmän kuin ruokaa :(

Ja juu, olen kysynyt lääkäriltä ja fysioterapeutilta mitä tehdä, mutta kumpikaan ei osaa sanoa muuta kuin, että "tee sitä mikä tuntuu hyvälle, sattua ei saa juurikaan, mutta liikkua pitäisi". Niin, että kiitos neuvoista heillekin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kuntosali, pyytäisit kuntosaliohjaajaa tekemään sulle sellaisen ohjelman joka ei rasita selkää?

Vierailija
2/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kuntosali, pyytäisit kuntosaliohjaajaa tekemään sulle sellaisen ohjelman joka ei rasita selkää?

saa selän kipeäksi, jos siis yrittää kävellä yhtään niin reippaasti, että siitä olisi kunnolla hyötyä. Pelkkää kävelyä minulla tulee muutenkin päivittäin työssä paljon.

Kuntosalilla käynti on minulle äärettömän vaikeaa, en vaan saa itseäni motivoitua kunnolla. Ja toisaalta, suuri osa kuntosaliliikkeistä on sellaisia joissa tulee selkään liikaa rasitusta :( Pitäisi kai vielä käydä kysymässä joltain asiantuntijalta, odotin, että edes fysioterapeutti olisi osannut neuvoa, mutta ei..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opit vapaauinnin tekniikan kunnolla, niin saat todella rääkättyä kehosi kunnolla uimalla.

Rintauintia en suosittele selällesi.

Kokeile: keppijumppa, kuntosali, kuntonyrkkeily (tämä on joko hyvä tai tosi huono), seinäkiipeily, hiihto, melonta, soutu.

Vaikuttaa siltä, että selkäsi ei tykkää yhtään kantaiskuista, joten kaikki juoksu, kävely, hyppelylajit lienee huonoja.

Vierailija
4/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin sen rasittavan selkää vähemmän kuin pyöräilyn tiellä.

Vierailija
5/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näin? Mä luulen, että selkäsi nimenomaan kaipaa lajia, joka vahvistaa selkälihaksia tukemaan rankaa ja tasapainottamaan kipujen toipilasaikana kenties aiheuttamaa lihasepätasapainoa.

Mutta ei rangansuuntaista rasitusta.

Vierailija
6/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vain kokeilemalla rohkeasti eri lajeja tiedät ja huomaat, mikä sopii.

Vierailija
7/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli etsit sellaisia liikkeitä ettei selkä (ainakaan kovin) kipeydy.

Mites vesijuoksu?

Vierailija
8/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon kokemusta, minäkin loukkasin 2,5 vuotta sitten selkäni onnettomuudessa.

Vierailija
9/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon, mulla sekä selkä että polvivamma--> VESIJUOKSU

Vierailija
10/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näin? Mä luulen, että selkäsi nimenomaan kaipaa lajia, joka vahvistaa selkälihaksia tukemaan rankaa ja tasapainottamaan kipujen toipilasaikana kenties aiheuttamaa lihasepätasapainoa.

Mutta ei rangansuuntaista rasitusta.

Sanon näin, että liikunta tyssää sitten alkuunsa, jos selkää rasittaa enemmän. Työssäni tulee jo kävelyä, nostelua ja kiertoliikkeitä siinä määrin, että olen työpäivän jälkeen sen verran kipeä, ettei lisärasitusta yksinkertaisesti enää kestä, muuten en saa yöllä nukuttua.

Olen kuitenkin tähän saakka harrastanut liikuntaa, joiden avulla minulla on vatsa- ja selkälihakset ollut hyvässä kunnossa, ja tiedän, mitä selkä kestää. Pakko pystyä kuitenkin hoitamaan työt, joten liiallista rasistusta selälle on pakko rajoittaa.

Kiitos kaikille vastaajille, ennenkuin unohdan :)

Uinti tosiaan rintauinnin muodossa kipeyttää myös melko pian selkää, vesijuoksu ehkä voisi olla yksi jota pitää vielä kokeilla. Tosin atooppinen ihoni (joka on taas stressin takia järkyttävässä kunnossa) rajoittaa tätäkin :(

Välillä tuntuu, että tekisi mieli luovuttaa, ja harrastsaa vaikka pään seinään hakkaamista :(

Miten yksikertaisetkin liikuntamuodot voi olla näin vaikeita, ja kipeyttää selän näin pahasti.

ap (anteeksi, jos kuulostan hieman säälittävälle, mutta tänään on taas päivä kun syvään hengittäminenkin tuottaa tuskaa.)

Vierailija
11/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jatkaa töissä- kipeytyä ja sen takia kuntoutuskin jää puolinaiseksi.

Vierailija
12/12 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eroaa uinnista asentonsa puolesta: vedessä ollaan pystyssä plus laitetaan kelluttava vesijuoksuliivi päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi