Mitä mieltä olette raamatun 4.käskystä?
Itse ajattelen niin, että siinä annetaan suuri vastuu nimenomaan vanhemmille. Jos lasten tulee kunnioittaa vanhempiaan, tulee vanhempien mielestäni olla sen kunnioituksen arvoisia.
Kommentit (8)
Ei se vanhemmuus ole mikään automaatio sille, että vanhempaa tulisi kunnioittaa, ei todellakaan.
Esim minä en kunnioita varsinkana isääni lainkaan, ei hänkään ole kunnioittanut esim edes sitä että jokaisella on oikeus elää pelotta ja ilman väkivallan uhkaa/väkivaltaa, varsinkin lapsella.
Kunnioituksen on oltava molemminpuolista-ja ansaittua vanhempien taholta, lapsi on oikeutettu saamaan vanhempansa kunnioituksen syntymästään lähtien koska hän on vanhempiensa tänne saattama ja viaton pieni ihminen.
Toki lapsen tulee lähtökohtaisesti kunnioittaa vanhempaansa, mutta jos vanhemman käytös antaa syytä muuhun niin...
Tällä nykyajan superdemoratialla ei tule, kuin narsistisi aikuisia.
Ei se vanhemmuus ole mikään automaatio sille, että vanhempaa tulisi kunnioittaa, ei todellakaan.
Esim minä en kunnioita varsinkana isääni lainkaan, ei hänkään ole kunnioittanut esim edes sitä että jokaisella on oikeus elää pelotta ja ilman väkivallan uhkaa/väkivaltaa, varsinkin lapsella.
Kunnioituksen on oltava molemminpuolista-ja ansaittua vanhempien taholta, lapsi on oikeutettu saamaan vanhempansa kunnioituksen syntymästään lähtien koska hän on vanhempiensa tänne saattama ja viaton pieni ihminen.
Toki lapsen tulee lähtökohtaisesti kunnioittaa vanhempaansa, mutta jos vanhemman käytös antaa syytä muuhun niin...
moni kokee tuon käskyn ahdistavana, mutta itse ajattelen juuri näin, että vanhempien tulee se kunnioitus ansaita ja myös itse kunnioittaa lapsiaan.
Kunnioitus ei myöskään tarkoita sitä, etteikö voisi olla asioista eri mieltä ja riidellä jne.
Jokainen valitsee ITSELLEEN sopivan tavan. Niin tässäkin käskyssä.
Näin se menee ja se on aika koomistakin...
Jokainen valitsee ITSELLEEN sopivan tavan. Niin tässäkin käskyssä.
Näin se menee ja se on aika koomistakin...
mutta eikö se ole ihan hyväkin asia?
Ei kunnia tule sillä että on vanhempi ja tekee muille pahaa tai pitää itseään muita parempana.
Kunniakin pitää ansaita.
Ei kunnia tule sillä että on vanhempi ja tekee muille pahaa tai pitää itseään muita parempana.
Kunniakin pitää ansaita.
Minä kun taisin joskus aikoinani nukkua uskonnontunnit.